Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Nagyot zuhant a magyar lapok példányszáma

2003.02.05. 10:11
Az elmúlt évek legnagyobb, mintegy 3 százalékos átlagos példányszám-csökkenését produkálta 2002 negyedik negyedében a magyar lappiac, a politikai napilapok körében a Magyar Nemzet az utolsó negyedévben a negatív, egy év alatt pedig a pozitív csúcstartó lett.
A kis emelkedés után a tavalyi év utolsó negyede 3,3 százalékos átlagos példányszám-csökkenést hozott a magyar lappiacon - számította ki a Napi Gazdaság a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz) most közzétett előzetes, még nem auditált példányszámadataiból. (Az index alapját a lapok 2001 I. negyedévi példányszámához viszonyított százalékos értékek képezik, így azok a kiadványok szerepelnek benne - egyenlő súllyal -, amelyek 2001. I negyedéve óta folyamatos adatszolgáltatók.)

A rendszerben tavaly év végén részt vevő 134 kiadvány közül az utolsó negyedévben a legjobban a Tina Extra muzsikált, közel 200 százalékos bővüléssel, igaz, a most 190 ezres női magazin eladásai éves összehasonlításban csak 6 százalékkal bővültek. E sorban második az Adólevelek, 3 hónap alatt 140 százalékos emelkedéssel: az 56 ezres értékesítés éves szinten viszont már 142 százalékos ugrást fed. A legnagyobb veszteséget a negyedév alatt mínusz 32 százalékkal az 59 ezer példányban szétosztott, ingyenes Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Tipp, év/év alapon pedig 57 százalékos csökkenéssel a 22 ezres Adókódex szenvedte el.

Erősített a Színes Mai Lap

A napilapok közül negyedéves alapon a Színes Mai Lap vitte el a pálmát: az újság az év végén 14 százalékkal nőve 76 ezer példányban kelt el, éves szinten azonban alig változott példányszáma. E körben a 90 ezres Magyar Nemzet az utolsó negyedév 14 százalékos vevőkörapadásával negatív, éves alapon viszont 30 százalékos megugrással pozitív rekorder.

A 19 ezer példányban eladott Expressz eladásai 14 százalékkal csökkentek 3 hónap alatt, egy év alatt kisebb mértékű a hanyatlás. A 85 ezres Nemzeti Sport vevőköre 8 százalékkal csökkent az utolsó negyedévben, éves alapon tartotta a szintet; a 37 ezres Magyar Hírlap év végén 7 százalékot vesztett a standokon, egy év alatt 8 százalékkal gyarapodott. A 30 ezres Népszava egy év alatt 8 százalékot vesztett vevőiből, ám az év végén megtartotta pozícióját.

22 százalékkal kevesebb Heti Válasz fogyott

A politikai hetilapok közül a két negyedéve auditáltató, 27 ezres Heti Válasz olvasói köre 22 százalékkal esett vissza. A Vasárnapi Hírek egy negyedév alatt 9, egy év alatt 16 százalékot veszített piaci súlyából. A most stagnáló Szabad Föld tábora egy év alatt 15 százalékkal csökkent.

A női-ifjúsági lapok közül a 60 ezres példányszámot elérő Kiskegyed Konyhája negyedév alatt 55, egy év alatt 38 százalékkal bővítette piacát. A fél éve auditáltató, 37 ezres Elle 37 százalékkal bővült. A 43 ezres 100 X Szép 3 hónap alatt 30 százalékot vesztett népszerűségéből, egy év alatt viszont alig csökkent olvasótábora. A 26 ezres Shape vevőinek 26 százaléka pártolt el a laptól, 3 és 12 hónap alatt egyaránt.

A Cosmopolitan, a Popcorn, a Hölgyvilág, a Bravo Girl, a Gyöngy, a Beau Monde, a Bravo, a Csók és Könny egyaránt 20 százalék körüli mértékben vesztett súlyából negyedéves viszonylatban, az éves változások ennél kisebbek. A most minimálisan csökkenő Joy vevői éves távon közel 30 százalékkal szaporodtak meg; a Burda Világdivat 21 százalékkal visszaesve szintén éves szinten változott nagyot.

A 66 ezres Lakáskultúra vevőköre negyedév alatt 24, egy év alatt 8 százalékkal bővült. A fél éve auditáltató Wellness piaca közel 20 százalékot soványodott. A Családi Lap példányszáma éves viszonylatban 17 százalékkal fogyatkozott meg. Fakanálért egy negyedév alatt 13 százalékkal többen, egy év alatt viszont 16 százalékkal kevesebben álltak sorba. 16-19 százalékkal visszaesett a Képes Autó Expressz olvasótábora is. A PC Guru népszerűsége mintegy 30 százalékot esett három és 12 hónap alatt egyaránt; a PC World viszont 16 százalékkal növelte súlyát 3, és 25 százalékkal 12 hónap alatt, a Game Star pedig 7, illetve 22 százalékkal bővítette eladásait. A Házimozi 16 százalékos emelkedést könyvelhetett el.

Jól megy, ami ingyen van

Az ingyenes lapok piacán - a terjesztett példányszám tekintetében - a Pest Megyei Infó mindkét időintervallumban 46 százalékkal bővült, 217 ezerre, a 25 ezres Élelmiszer pedig 45 illetve 39 százalékot nőtt. A Veszprémi, Kapos és Zalai Est példányszáma esetében szintén tapasztalható volt 20 százalék körüli apadás 3 hónap alatt. Éves szinten 65 százalékkal többen, 7600-an kaptak Veszprémi Estet.

A korábban jelentős defenzívában lévő, általában több százezres példányszámú tévéújságok legutóbb állták a sarat, ám éves viszonylatban - például a TVR Hét vagy a Színes RTV - több mint 10 százalékkal kevesebben fizettek értük. Az RTV Műsormagazin a III. negyedévtől kezdve már nem vállalta a megmérettetést. Az utóbbi fél évben ugyanígy döntött a félmilliós példányszámú, ingyenes Távkapcsoló, illetve a Pesti Műsor és a Computer Aktív is.