Ilona
18 °C
34 °C

Sakkban akarták tartani Farkast

2007.06.01. 10:10
A Satelit TV egykori tulajdonosa megpanaszolja a rendőrségi nyomozás megszüntető határozatát. A hatóság arra hivatkozva szüntette meg az eljárást, hogy a cselekmény nem bűncselekmény, Farkas Imre azonban ezt továbbra is annak tartja. Farkas még 2006 szeptemberében perelte be a Siemenst, mert az a 2002 óta húzódó elszámolási vitájukban meglátása szerint nemtelen eszközökhöz nyúlt. A Siemens kivásárolta az egyezkedés részeként Farkas hitelének tőketartozását, majd a házára bejegyzett jelzálogjog feletti rendelkezéssel próbálta a tévétulajdonost sakkban tartani.

A Siemens 2000-ben lekötötte az éppen akkor induló Satelit TV reklámidejének felét, és ezzel a csatorna fő támogatója lett. A szép reményű vállalkozás több ismert, nagy nevet, így például Sugár Ágnest, Bárdos Andrást és Havas Henriket is magához tudta csábítani.

A tv rövid két éve alatt elérte, hogy az MSZP egyik kongresszusának egyedüli közvetítője legyen, és egyéves születésnapján még az akkori miniszterelnök-jelölt Medgyessy Péter is megjelent (igaz, nevelt lánya, Tornóczky Anita is a Satelit TV-nél volt riporter). Farkas Imre szerint ők akkor meghívták Orbán Viktort is, de a jobboldali vezető nem tudott elmenni az eseményre.


Farkas Imre
Fotó: Huszti István

A Satelit TV csődjét legnagyobb részben a Siemens 2002-es kihátrálása idézte elő, mondja Farkas. Ez az esemény már belecsúszik abba az időszakba, amikor aktívan működött az a hajléktalanok nevére íratott cégcsoport, amely nagy értékű állami közbeszerzések levezénylésére is kapott megbízást, többek közt a Siemenstől is.

A Siemens 2002 márciusában jó hírnevének megsértésére hivatkozással felmondta megállapodását a Satelit Tv-t üzemeltető TvEgy Rt.-vel.

A Siemens felmondásában teljes körű elszámolást kért a reklámidők kimutatásáról, a keretszerződésben foglalt egyéb reklámszolgáltatásokról, a kizárólagos támogatói státus megjelenítéséről, s korrigálni kívánta a már lezárt 2001-es év végszámláinak az összegét is.

Ezzel egy időben visszaküldték Farkasnak a szerződés felmondása előtt kiállított, áfa nélkül 340 millió forintos számláit is, amelyet már nem voltak hajlandóak kifizetni. Ezt kiegészítették azzal az állítással is, hogy a felmondásukra válaszként érkezett Farkas-féle faxot – amely arról tájékoztatta a multit, hogy a köztük lévő szerződést fel lehet mondani, de nem úgy, ahogy azt a Siemens tette – úgy állították be, mint visszaigazolást a felmondás elfogadásáról.

Pedig a Siemens az Index birtokában lévő irat szerint tudta, hogy Farkas nem visszaigazolta a bontást, csupán értetlenségének adott hangot, hogy miért így jártak el.

Egy kollégájuk figyelmeztetésének köszönhetően tudták, hogy soha nem rendeltek meg szolgáltatást, így nincs miről elszámoltatni a tévétársaságot. A hőlégballon és egyebek ügyében pedig fényképekkel alátámasztott dokumentáció van a Siemensnél. Hetényi Péter, a cég akkori elnök-vezérigazgatója csak annyit reagált a fent jelzett anomáliákra, hogy a tisztelt kolléga – akivel aztán aláíratták a fenti, tudottan fals állításokat tartalmazó levelet –, csak ne jogászkodjon, azt hagyja a Siemens jogászaira.


Bobek Ernő, a Siemens információs és kommunikációs ágazatának gazdasági igazgatója két alternatívát vázolt fel Farkas előtt egy másik anyag tanulsága szerint: vagy hagyja, hogy elzálogosítsák a TvEgy Rt. részvényeit, ahol ők levezénylik a csődeljárást és az értékesítést, vagy aktadagasztással és a múlt évi teljesítésére vonatkozó túlszámlázások visszakövetelésével megkezdődhet a tv ellehetetlenítése. "Finoman közöltük, hogy ne vegye fenyegetésnek" – írta Bobek egy nálunk lévő dokumentum tanúsága szerint.

A súlyos százmilliókról szóló elszámolási vita körüli megbeszélésekbe aztán Marosi András, a Siemenst Farkassal szemben a bíróságon képviselő jogász is beszállt. Egy, az Index számára ismeretlen körülmények közt felvett beszélgetésben konkrétan azt mondja a Satelit TV ügye miatt sértett Farkasnak, hogy ha visszavonja a Siemens ellen tett összes feljelentését és eláll a perektől, a multi rendezi a pénzügyeket egy másik ügyleten keresztül – vagy elmehet bánatával a sóhivatalba.

A történet innen kezdve már mindenkinek ismerős. Farkas minden bajával a rendőrséghez és a bírósághoz ment. Az ügyek egy része még zajlik, másik részükben – mint például a vesztegetési ügyben – megszüntették az eljárást.

Megkerestük Marosi Andrást is, de nem reagált kérdéseinkre

A rendőrség nem tartja zsarolásnak

Hruska Csaba alezredes, a BRFK gazdaságvédelmi osztályának vezetője elmondta: "Beszereztük a támogatással kapcsolatos iratokat, meghallgattuk a feleket, szakértőt vontunk be a nyomozásba, amelynek végén arra jutottunk, a tényállás alkalmatlan a zsarolás megállapítására. Ilyen magatartást senki nem valósított meg."

A BRFK nyomozása kiterjedt vesztegetés bűntettére is, ám az nem derül ki, hogy a Siemensnek pénzt átadó Farkas Imrét, vagy magát a Siemenst gyanúsították-e ezzel. A birtokunkba jutott információk alapján a nyomozás hivatalos eljárás akadályozásának bűntette miatt tovább folyik a Siemenst képviselő Marosi András ellen.

Az állítólagos vesztegetési ügy (amely nem összekeverendő a zsarolással) 2001-re datálódik, és mivel a büntetési tétele három év, ez az eset 2004-re elévült.

A televízió üzemeltetője-tulajdonosa azzal állt elő, hogy a megállapodásnak megfelelően, ő az első teljesítési időszakban 720 millió forintot "kézből kézbe a Siemensnek" kellett fizetnie. Ezt az összeget most visszakövetelné, de ettől, állítása szerint, a Siemens elzárkózott. A rendőrség az Index kérdésére, hogy nem merült-e fel a korrupció gyanúja, azt válaszolta, nem találtak bűncselekményre utaló jelet.

A Siemens 2006 novemberében sajtóközleményben azzal erősítette Farkas Imre állításaira kiadott cáfolatát, hogy a rendőrségi eljárás lezárulása után becsületsértésért és rágalmazásért feljelentik a televízió volt tulajdonosát.

Most az Index kérdésére csak annyit reagáltak, üdvözlik a nyomozó hatóság döntését, amely megerősíti a Siemens álláspontját, de arról még nem határoztak, hogy Farkast beperlik, vagy sem.