Csokireklám sms-en

2001.07.27. 08:46
Hatalmas, sms-en futó reklámkampányt indít a brit csokigyártó Cadbury, amelyet hasonló akciójával megelőzött a Nestlé és a McDonalds is. Külföldi és magyar szakemberek szerint az sms-reklám a jövő, bár a telefonszolgáltatók nálunk a jelek szerint még ellenállnak.
Több millió font értékű ajándékot nyerhetnek a vevők a Cadbury akciójában, ha a csokiszeletek csomagolására nyomtatott instrukciónak megfelelően sms-t küldenek a cég által megadott számra. A Cadbury így igen értékes mobilszám-adatbázishoz jut, bár a társaság a BBC kérdésére cáfolta, hogy az adatok birtokában üzenetekkel bombáznák a vásárlókat. Az egyik vezető menedzser szerint visszafelé sülne el, ha "megspammelnék" a kuncsaftok mobiljait.

Mint gyöngytyúk a takonyra

A világ marketingesei pár hónapja rázizzentek az sms-reklámozásra, azért mert ez új dolog, divatos dolog, a rövid szöveges üzenet ráadásul éppen a sokat és sokért vásárló fiatalok között népszerű.

A dolog még kialakulatlan, nincsenek megcsontosodott trendek. A Smash Hits című brit tinimagazin például kéthetetnte 30 ezer olvasójának küld sms-t a friss szám tartalmáról. A Nescafe egy internetes - a Lycos-hoz tartozó - ingyen sms oldalt támogat, mivel legfrissebb kampányában a fiatal kávéivókat célozta be. Nem klasszikus értelemben vett reklám ugyan, de a brit Munkáspárt is rövid üzenetek segítségével tüzelte támogatóit a legutóbbi választási kampány során.

Nálunk nem szeretik a frontális támadást

Magyarországon még nem volt példa direkt sms-reklámra, ami - a friss reklámetikai kódex szerint - csak a címzett beleegyezésével küldhető el - mondta az Indexnek Novák Péter, a Magyar Reklámszövetség internetes tagozatának vezetője. Az egyik webes ingyen sms-küldő oldal viszont elhelyez reklámokat a rajta keresztül elküldött üzenetek végén. Miközben Novák szerint "nagy jövő áll" az sms-hirdetések előtt, elismeri, hogy Magyarországon ennek direkt formája "nem támogatott". Nálunk nem lesz spamháború - villantaj fel a dolog pozitív oldalát Novák. A telefonszolgáltatók hozzáállását nézve ennek lehet némi alapja, mert meglehetősen szigorúan viszonyulnak az előfizetők privát szférájának védelméhez. A Pannonnál például már arról is nagy belső vita volt arról, hogy bevezessék-e a vételi körzet kijelzését a képernyőn.

Hatékony, gyors, nem hagy nyomot

A Magyar Reklámszövetség internetes tagozatának vezetője olyan külföldi kutatásokra hivatkozik, melyek szerint arrafelé a sok sms kampány ellenére az elutasítás aránya alacsony, a "visszajelzési ráta" viszont magas. Ilyen jellegű hazai adatok még nincsenek.

Eddig egyetlen komoly csalásra derült fény ezen a területen. Egy brit csaló több ezer embernek küldött sms-t, hogy sürgősen hívjanak fel egy mobilszámot. Aki megtette, foglalt jelzést hallott, csakhogy, mint később kiderült, ezt a hangot bejátszották a telefonba, amely egy emelt díjas vonal végén figyelt.