Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Csokireklám sms-en

2001.07.27. 08:46
Hatalmas, sms-en futó reklámkampányt indít a brit csokigyártó Cadbury, amelyet hasonló akciójával megelőzött a Nestlé és a McDonalds is. Külföldi és magyar szakemberek szerint az sms-reklám a jövő, bár a telefonszolgáltatók nálunk a jelek szerint még ellenállnak.
Több millió font értékű ajándékot nyerhetnek a vevők a Cadbury akciójában, ha a csokiszeletek csomagolására nyomtatott instrukciónak megfelelően sms-t küldenek a cég által megadott számra. A Cadbury így igen értékes mobilszám-adatbázishoz jut, bár a társaság a BBC kérdésére cáfolta, hogy az adatok birtokában üzenetekkel bombáznák a vásárlókat. Az egyik vezető menedzser szerint visszafelé sülne el, ha "megspammelnék" a kuncsaftok mobiljait.

Mint gyöngytyúk a takonyra

A világ marketingesei pár hónapja rázizzentek az sms-reklámozásra, azért mert ez új dolog, divatos dolog, a rövid szöveges üzenet ráadásul éppen a sokat és sokért vásárló fiatalok között népszerű.

A dolog még kialakulatlan, nincsenek megcsontosodott trendek. A Smash Hits című brit tinimagazin például kéthetetnte 30 ezer olvasójának küld sms-t a friss szám tartalmáról. A Nescafe egy internetes - a Lycos-hoz tartozó - ingyen sms oldalt támogat, mivel legfrissebb kampányában a fiatal kávéivókat célozta be. Nem klasszikus értelemben vett reklám ugyan, de a brit Munkáspárt is rövid üzenetek segítségével tüzelte támogatóit a legutóbbi választási kampány során.

Nálunk nem szeretik a frontális támadást

Magyarországon még nem volt példa direkt sms-reklámra, ami - a friss reklámetikai kódex szerint - csak a címzett beleegyezésével küldhető el - mondta az Indexnek Novák Péter, a Magyar Reklámszövetség internetes tagozatának vezetője. Az egyik webes ingyen sms-küldő oldal viszont elhelyez reklámokat a rajta keresztül elküldött üzenetek végén. Miközben Novák szerint "nagy jövő áll" az sms-hirdetések előtt, elismeri, hogy Magyarországon ennek direkt formája "nem támogatott". Nálunk nem lesz spamháború - villantaj fel a dolog pozitív oldalát Novák. A telefonszolgáltatók hozzáállását nézve ennek lehet némi alapja, mert meglehetősen szigorúan viszonyulnak az előfizetők privát szférájának védelméhez. A Pannonnál például már arról is nagy belső vita volt arról, hogy bevezessék-e a vételi körzet kijelzését a képernyőn.

Hatékony, gyors, nem hagy nyomot

A Magyar Reklámszövetség internetes tagozatának vezetője olyan külföldi kutatásokra hivatkozik, melyek szerint arrafelé a sok sms kampány ellenére az elutasítás aránya alacsony, a "visszajelzési ráta" viszont magas. Ilyen jellegű hazai adatok még nincsenek.

Eddig egyetlen komoly csalásra derült fény ezen a területen. Egy brit csaló több ezer embernek küldött sms-t, hogy sürgősen hívjanak fel egy mobilszámot. Aki megtette, foglalt jelzést hallott, csakhogy, mint később kiderült, ezt a hangot bejátszották a telefonba, amely egy emelt díjas vonal végén figyelt.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.