Gaskóék felfüggesztették a sztrájkot

2008.12.22. 19:58
A hálózat szerdától fog újra teljes kapacitással működni. Mivel a sztrájkkövetelések nem teljesültek, a VDSZSZ bármikor újra beszüntetheti a munkát.

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) december 22-én 24.00 órától felfüggeszti az országos vasutassztrájkot, ugyanakkor a MÁV és a szakszervezetek képviselői között hétfőn sem született megállapodás a munkavállalói követelésekről, valamint az elégséges szolgáltatásról.

Gaskó István, a VDSZSZ elnöke szerint a munkáltató hétfőn sem mozdult el korábbi álláspontjáról. Az egyeztetés kedden 17 órakor folytatódik. A MÁV közleményben tett ígéretet, hogy a lehető legrövidebb időn belül igyekszik megszervezni és újraindítani a vonatközlekedést. A vasúttársaság reményei szerint a teljes menetrend 24 órán belül, vagyis a december 24-re, a szerda hajnali üzemkezdetre állhat helyre.

A VDSZSZ december 14-én éjfél óta sztrájkol, folytatva a 2008. február 1-én megkezdett, és már többször felfüggesztett akcióját. Azóta február 1-jén, február 4-7 között, február 25-én, április 7-én, valamint július 15-én sztrájkoltak. A VDSZSZ egyik fő követelése, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, ami a 102,5 milliárd forintból 8 milliárd forintot tenne ki.

A szakszervezet továbbá - a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett - 10 százalékos többlet-bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV-Gépészet Zrt. munkavállalóinak. Utóbb ez kiegészült a december 14-én hatályba lépett új menetrend visszavonásával, mivel az szerintük ellehetetleníti a személyszállítást.

A MÁV-társaságok jogszerűtlennek és közgazdaságilag megalapozatlannak tartják a VDSZSZ követelését. A MÁV Zrt. álláspontja szerint a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a MÁV Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények 5 százaléka erejéig.

A MÁV-csoport - amelynek főbb tagjai a MÁV Zrt., a MÁV-START Zrt., a MÁV Trakció Zrt., a MÁV Gépészet Zrt. - 35 ezer munkavállalójából több mint 11 ezer a VDSZSZ tagja. Nem tagja már a MÁV-csoportnak a 3.400 munkavállalót foglalkoztató MÁV Cargo. A MÁV Zrt.-nél 2008. decemberi adatok szerint 6.000, a MÁV Cargónál 1050, a MÁV-START-nál 3.000, a MÁV Gépészetnél 1.000 taggal rendelkezett a VDSZSZ.

A MÁV-csoport 2007. évi mérleg szerinti konszolidált eredménye mínusz 12 milliárd 471 millió forint volt. Az idén pozitív zárás várható, a MÁV-csoportnál 18 milliárd 201 millió forint mérleg szerinti konszolidált eredmény lehet. A MÁV napi bevételkiesése a sztrájknapokon 150 millió, a kára 100 millió forint.