Egyre több étteremben van szervizdíj

2006.07.05. 07:51
Minimálisan, de nőtt tavaly óta a szervizdíjat alkalmazó éttermek száma, derült ki a Magyar Vendéglátók Ipartestülete (MVI) felméréséből.

Meglepő az eredmény: a 400-450 válaszoló közül mindössze 13-15 cég jelezte, hogy alkalmazzák a 2005. október 1-jén bevezetett díjat. Becsléseink szerint Magyarországon az éttermi kategóriába tartozó éttermek 2-3 százaléka emelte árait ezen a módon, mondta a Napi Gazdaságnak Thurzó Béláné, az MVI gazdasági alelnöke.

Holott a gazdaság fehérítését szolgáló szervizdíj szabályozása sok területen idomul az egyes vállalkozás viszonyaihoz: reggel, délben, este, termenként (nincs zene, élőzene) és évszakonként is változtatható az alkalmazása. A cég abban is szabadon dönthet, hogy a befolyó összeget hány dolgozó között, milyen alapon (az árbevétel nagyságához való hozzájárulás, az ismertséghez való hozzájárulás aránya, munkaidő) kívánja elosztani.

A vendégkör nem bírja el - ez az első ok, amelyet felhoznak a cégek, ha arról kérdezik őket, miért nem vezetik be a legfeljebb 15 százalékos szervizdíjat. Döntő többségében továbbra is első osztályú vagy ennél is magasabb kategóriába tartozó éttermek alkalmazzák a szervizdíjat, 5-15 százalékos kulccsal, elvétve akad csak köztük másod- vagy ennél is alacsonyabb besorolású vendéglátóhely. Budapest fölénye egyértelmű, a fővároson kívül csak a nagy idegenforgalmi gócpontokban vezették be a díjat - mondta Thurzó Béláné. A Balaton környékén elsősorban a szállodákhoz kapcsolódó színvonalas éttermek éltek a lehetőséggel.

"Nem esik vissza a forgalom"

Az újlipótvárosi Firkász kávéház-étterem az elsők között vezette be e díjat. A maximális, 15 százalékos kulcsot alkalmazzuk, és a tapasztalataink abszolút pozitívak. Vendégeink jól reagáltak a díj bevezetésére, csupán egy-két látogatónk tette szóvá az áremelést, és a forgalomban egyáltalán nem észleltünk visszaesést, mondta Ábel László, az étterem egyik vezetője. Ábel a rendszerváltás óta várta a külföldön természetesnek számító szervizdíjat, és alkalmazását kötelezővé tenné minden vendéglátóhely számára. A Firkász dolgozói között egyenlő arányban osztja fel a szervizdíjból befolyó pluszpénzt.

Aki jól mérte fel cége erőviszonyait, jól becsülte a várható forgalmat és kellően tisztában volt vevőköre sajátosságaival, teherbíró képességével, annak pozitívak a tapasztalatai. Van esély rá, hogy a későbbiekben � a kedvező tapasztalatok nyomán - a jelenleginél többen választják majd a szervizdíjat, de az sem lehetetlen, hogy a gazdasági szabályozók számunkra kedvezőtlen változása miatt még azok is kilépnek az alkalmazók közül, akik már bevezették, véli az MVI gazdasági alelnöke.