Gerzson
1 °C
10 °C

Egyre több étteremben van szervizdíj

2006.07.05. 07:51
Minimálisan, de nőtt tavaly óta a szervizdíjat alkalmazó éttermek száma, derült ki a Magyar Vendéglátók Ipartestülete (MVI) felméréséből.

Meglepő az eredmény: a 400-450 válaszoló közül mindössze 13-15 cég jelezte, hogy alkalmazzák a 2005. október 1-jén bevezetett díjat. Becsléseink szerint Magyarországon az éttermi kategóriába tartozó éttermek 2-3 százaléka emelte árait ezen a módon, mondta a Napi Gazdaságnak Thurzó Béláné, az MVI gazdasági alelnöke.

Holott a gazdaság fehérítését szolgáló szervizdíj szabályozása sok területen idomul az egyes vállalkozás viszonyaihoz: reggel, délben, este, termenként (nincs zene, élőzene) és évszakonként is változtatható az alkalmazása. A cég abban is szabadon dönthet, hogy a befolyó összeget hány dolgozó között, milyen alapon (az árbevétel nagyságához való hozzájárulás, az ismertséghez való hozzájárulás aránya, munkaidő) kívánja elosztani.

A vendégkör nem bírja el - ez az első ok, amelyet felhoznak a cégek, ha arról kérdezik őket, miért nem vezetik be a legfeljebb 15 százalékos szervizdíjat. Döntő többségében továbbra is első osztályú vagy ennél is magasabb kategóriába tartozó éttermek alkalmazzák a szervizdíjat, 5-15 százalékos kulccsal, elvétve akad csak köztük másod- vagy ennél is alacsonyabb besorolású vendéglátóhely. Budapest fölénye egyértelmű, a fővároson kívül csak a nagy idegenforgalmi gócpontokban vezették be a díjat - mondta Thurzó Béláné. A Balaton környékén elsősorban a szállodákhoz kapcsolódó színvonalas éttermek éltek a lehetőséggel.

"Nem esik vissza a forgalom"

Az újlipótvárosi Firkász kávéház-étterem az elsők között vezette be e díjat. A maximális, 15 százalékos kulcsot alkalmazzuk, és a tapasztalataink abszolút pozitívak. Vendégeink jól reagáltak a díj bevezetésére, csupán egy-két látogatónk tette szóvá az áremelést, és a forgalomban egyáltalán nem észleltünk visszaesést, mondta Ábel László, az étterem egyik vezetője. Ábel a rendszerváltás óta várta a külföldön természetesnek számító szervizdíjat, és alkalmazását kötelezővé tenné minden vendéglátóhely számára. A Firkász dolgozói között egyenlő arányban osztja fel a szervizdíjból befolyó pluszpénzt.

Aki jól mérte fel cége erőviszonyait, jól becsülte a várható forgalmat és kellően tisztában volt vevőköre sajátosságaival, teherbíró képességével, annak pozitívak a tapasztalatai. Van esély rá, hogy a későbbiekben � a kedvező tapasztalatok nyomán - a jelenleginél többen választják majd a szervizdíjat, de az sem lehetetlen, hogy a gazdasági szabályozók számunkra kedvezőtlen változása miatt még azok is kilépnek az alkalmazók közül, akik már bevezették, véli az MVI gazdasági alelnöke.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Bali

Tanácsok és TOP 5 látnivaló.