A MÁV Zrt. szervezeti átalakításának részeként önálló társasággá szervezik 2007-ben a személyszállítási üzletágat. A várhatóan MÁV-SzeVaSZ Személyszállító Vasúti Szolgáltató Zrt. néven létrejövő társaság a tervek szerint az első félév második részében kezdi meg működését. Addigra az új társaságnak be kell szereznie a Magyar Vasúti Hivatal engedélyét a vasúti tevékenység végzésére.
A motorvonatokat is megkapják
A MÁV Zrt. évente 152 millió utas szállít. Az új társaság apportjába tartozik majd a személyszállító gördülőállomány, beleértve a jelenlegi és az újonnan beszerzendő motorvonatokat is - közölte a MÁV.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter már tavaly bejelentette, hogy az állami személyszállítás költségtérítése 2007-ben 100 milliárd forint lesz, ami a tavalyinak a duplája. A 100 milliárd forintot meghaladó összeget nem támogatásként, hanem közszolgáltatási szerződés keretében, szolgáltatási díjként adja az állam a MÁV Zrt.-nek.
Az önálló személyszállítási társaság az eszközeihez kapcsolódó beruházási hiteleket magával viszi. Ezeket a kölcsönöket a közszolgáltatási szerződés megkötése után keletkező bevételeiből azokat folyamatosan törleszti majd.
112 milliárdos segítség
A MÁV jegyzett tőkéjét idén egyébként 111,6 milliárd forinttal emelik a költségvetési törvény értelmében (20 milliárd forintos tőkecsökkentést hajtottak végre a tőkemegfelelés biztosítására). A költségvetési törvény felhatalmazta a kormányt a tőkeemelés ütemezésre, ez a korábbi információk szerint két részletben történne meg. Egyik részét már januárban megkapja a vasúttársaság, a többi időzítését a MÁV üzleti terveitől teszik függővé.
A MÁV tőkehelyzetét jelentősen rontja, hogy a 2006. évet várhatóan 104 milliárd forint veszteséggel zárja. A társaság hitelállománya 2006 végére eléri a 356 milliárd forintot, amiből 277 milliárd forintra van állami garancia.