Rekordokkal jön a Sziget

2006.08.03. 09:15
Rekord költségvetéssel és rekord jegyárakkal startol a jövő héten a Sziget fesztivál: miközben a büdzsé két év alatt több mint másfélszeresére nőtt, a bevételek között csak a belépők ára emelkedett hasonló mértékben, a szponzori oldal a szervezők szerint már évek óta csúcsra járt. Így bár az idén főtámogatókkal is lejárnak szerződéseik, és a következő időszak szponzori helyeiért ismét egyfajta licit indulhat, nem számítanak arra, hogy további érdemi növekedést lehet elérni a reklámbevételekből.

A két évvel ezelőtti büdzséhez képest 800 millió forinttal emelkedett az idén 2,25 milliárdosra duzzadt Sziget-költségvetés. A növekedés egyenletes volt: 2004-ről 2005-re, illetve tavaly óta is 400-400 millióval nőtt a büdzsé, amit a látogatók nem csak a programok illetve az infrastruktúra színvonalának emelkedésén, hanem a jegyárak növekedésén keresztül is érezhettek, a növekedést ugyanis szinte kizárólag ezen a forráson keresztül érték el. Bár az egyhetes fesztivál szponzori bevétele 600-650 millió forint között alakul, azaz egy jól menő magazin éves bevételét teszi ki, mára a költségvetésben e forrás aránya a korábbi negyven százalékról 27-28 százalékra csökkent.

Szűkős iparági horizont

Azaz miközben a kiadások és a jegyárbevételek az elmúlt években is növekedtek, a szponzori bevételek beálltak az említett 600-650 milliós szinten. Takács Gábor, a Sziget Kft. ügyvezető igazgatója szerint ezen nem lehet csodálkozni, korábban sem számítottak a megelőző időszakot jellemző növekedésre ezen a téren. Az igazgató megismételte a lapunknak két éve is hangsúlyozott állítását: a szponzori bevételek jelentős növekedésének határt szab a tény, hogy minden, a fiatalokat kiemelt célközönségnek tekintő és rájuk jelentős összeget áldozni is képes ágazat egy-egy óriása már jelen van a Szigeten. Takács Gábor értékelése szerint bevételeik ugrásszerűen már csak abban az esetben nőhetnek, ha egy új ágazatot képviselő multi jelenik meg Magyarországon, amely bevezető kampányában a Szigetnek is jelentős szerepet szánna.

Statisztikai adatok 1993-2006
Melyik Év Látogatók száma mindösszesen Elővételeshetijegyek között a külföldiek %-os aránya Összköltségvetés (millió Ft) Hetijegyek elővételes ára (Ft) Napijegyek Ára (Ft)
1993 43.000 0% 26 1800 300
1994 143.000 15% 120 1800 300
1995 173.000 15% 145 2500 500
1996 206.000 30% 180 2800 700
1997 260.000 35% 200 5000 800
1998 266.000 50% 290 6000 1200 (800)
1999 297.000 55% 420 7000 1500
2000 324.000 60% 580 8000 2000
2001 361.000 60% 900 10000 2500
2002 355.000 60% 1.05 millárd 12000 3000
2003 351.000 60% 1.2 milliárd 14000 3500
2004 369.000 60% 1.45 milliárd 16000 4000
2005 385.000 50% 1.85 milliárd 20000 5000
2006 n.a. n.a. 2.25 milliárd 24000 6000

Kisebb mértékű emelkedésre nyílhatna még lehetőség bizonyos lyukak befoldozásával: mivel a szponzori tárgyalásoknál az egyik alapkérdés, hogy milyen, a fesztivál jellegéhez, programjához illeszkedő, ugyanakkor a fiatalok körében saját népszerűsítését is jól szolgáló "saját programmal" tud megjelenni a reklámozó. Már korábban is szerettek volna például mosóporgyártó céggel megállapodni, amely értelemszerűen mosodát nyithatott volna a rendezvényen. Erre az idén először komoly esély is volt, de végül - Takács által részletezni nem kívánt okokból - mégsem jött létre megállapodás.

Fiatalok és jól öltözöttek

Pedig a szigetlakók minden felmérés szerint kiemelten értékes réteget jelentenek a reklámozók számára. Zömükben városi, jó anyagi háttérrel rendelkező, műszaki és egyéb javakkal korosztályukat felülreprezentáló mértékben rendelkező, vagy ilyenek beszerzését a közeljövőben tervező rétegről van ugyanis szó. A cégek szponzori kerete azonban nagyságrendjét tekintve behatárolt, hasonlóan a Sziget látogatóbefogadási kapacitásához: egy este legfeljebb 65 ezren lehetnek a fesztiválon, és bár a napi forgalom alakulása szór az egyhetes rendezvény ideje alatt, a hétvége telt házas, de egy esős nap akár tízezres nagyságrendű "kimaradást" is jelent, összességében évek óta mintegy 360-385 ezer fős "eléréssel" kalkulálhatnak a hirdetők.


Tavaly így kezdődött

Így a szigetlakók értéke ma már elsősorban abban jelentkezik, hogy minden, a fiatalokat célközönségének tekintő iparágból van jelentkező a jelenlegi szponzorok helyére: az év végén lejár a főtámogatókkal (az elmúlt három évben a Pannon és a Dreher) kötött szerződés is, így indulhat egyfajta licit a konkurensek között (az egyes cégek kizárólagosságot élveznek a fesztivál alatt, azaz a szervezők garantálják, hogy konkurenseik nem jelenhetnek meg a rendezvényen). Érdemi ugrásra azonban a marketingbüdzsé és a látogatószám fenti korlátai miatt ezen keresztül sem számít Takács Gábor.

Megáll a növekedés

Éppen ezért az idén még komolyabban gondolják, amit már az elmúlt években is - igaz, a számok tükrében akkor kevéssé megalapozottan - hangsúlyoztak: nincs lehetőség a büdzsé további jelentős növelésére. Erre ugyanis - mivel a bevételi oldal eddig nem említett két lába, az állami támogatás, illetve a vendéglátásból származó bevétel kevésbé jelentős, illetve szintén nem emelkedik a korábbi évekhez hasonló ütemben - lényegében kizárólag a jegyárak további növekedésén keresztül lenne mód. "Veszélyes szintre jutottunk" - ismerte el a jegyárakkal kapcsolatban Takács Gábor. A mostani, az elővételi kedvezmények nélkül már 6000 forintos napi és (sátrazástól függően) 25, illetve 30 ezer forintos heti jegyárak már felvetik annak lehetőségét (bár az elővételes eladások jól alakultak), hogy az árak miatt esetleg kevesebb látogató érkezik. Ám az évek óta hangoztatott érv Takács Gábor szerint továbbra is áll: Magyarországon már lehet 10-15 ezer forintos jegyárakkal egyestés, telt házas koncerteket is szervezni, így ehhez, illetve különösen a nyugat-európai fesztiválárakhoz képest továbbra sem tekinthető drágának a szigetbelépő.

Át a forintválságon

Ez utóbbi szempontot jól példázza, hogy a külföldi jegyeladások, illetve a külföldi látogatók száma évről évre folyamatosan emelkedik, tavaly már elérte a húsz százalékot. Nekik is köszönhető, hogy a forint gyengülése nem borította fel teljesen a külföldi zenekaroknak fizetendő gázsi miatt jelentős részben euróban kalkulálandó költségvetést, hiszen a bevételek egy része is euróban keletkezik. Ezzel és azzal együtt is, hogy a fellépti díjak felét már előre, a szerződéskötéskor ki kell fizetni, a tíz százalék feletti gyengülés és a jegyárak kritikus szintre emelése és meghatározó szerepe miatt a szervezők most úgy kalkulálnak, a gazdasági értelemben nyereséges fesztiválhoz az kell, hogy a látogatószám elérje a tavalyit.