Leszívni, benntartani - arat a hazai szivarka

2001.08.03. 09:15
Munkatársa állandóan lelejmolja egy szálra? Szomszédja vallási okokból nem takarítja fel a macskavizeletet? Az Index megtalálta a megoldást: szívja az erőteljes illatú újhullámos magyar szivarkák valamelyikét. Az új divattermékek az említett felhasználási módozatokon kívül arra is alkalmasak lehetnek, hogy jelentős piaci részesedést hasítsanak ki maguknak az olcsó cigaretták piacán.
Elképesztő hírek szivárogtak fel az Index szerkesztőségének helyet adó elefántcsont felhőkarcolóba: 139 és 149 forintért cigarettára emlékeztető külsejű hazai szivarkák lepték el a trafikokat. "Nem lehet olyan olcsó" - szakadt ki belőlünk öntudatlanul, aztán utána néztünk, hogyan lehetséges ez.

Pionírok, marsallok, slágerek

A bátor pionír a hódmezővásárhelyi székhelyű V-Tabac Rt. volt, amely azonnal két márkát, a keménydobozos Marshallt és a puha Slágert, dobott piacra, 149, illetve 139 forintos áron. A dolog sikere nem hagyta nyugodni a Reemtsmát, így a multicég debreceni dohánygyára egy hónappal ezelőtt kihozta a kategória cárját, a Paklit, mit tesz isten, éppen 139 forintért.
A tény, hogy a Reemtsma ilyen gyorsan "rámozdult" az ötletre, mutatja, hogy mekkora üzlet lehet az eddig részben csempészett cigaretták által uralt olcsó kategóriában legális, és verhetetlen áru cikkekkel jelentkezni - morfondírozott kérdésünkre egy dohányipari szakember.

Gyorsan választ kapunk a Nagy Kérdésre

Azért lehet ennyire olcsón adni, mert a szivarokra a cigarettáknál sokkal kisebb adót vet ki az állam - magyarázta az Indexnek Jamniczky Zsolt, a Reemtsma igazgatója. A cigit az eladási ár 17 százalékára rúgó adón felül ezer darabonként 3040 forintos tételes adó is terheli. A szivarokat viszont csak az eladási ár egynegyedét kitevő állami sarc.

Szörnyű emlékek + matematika

Az Index riportere gimnáziumi tanulmányai során nem hiába jutott el odáig, hogy egy felhős májusi délelőtt kis híján deriváljon: számológépet ragadott, hogy plasztikus számításokkal mutassa meg, mit jelent ez az árelőny a szivarkának. Egy 390 forintba kerülő cigaretta után a gyártó fizet 17 százalékot, azaz 66 forint 30 fillért, valamint szálanként durván 3 forintot, vagyis 60-at. Ez összesen 126 forint 30 fillér. Bezzeg ha szivarkát ad el ugyanennyiért, a sarc 97,5 forint. Itt búhat az extraprofit.

Nem búvik, bár búhatna

A hazai gyártók azonban a jelek szerint nem erre, hanem az olcsó cigaretták piacának elorzására hajtanak, hiszen igen jutányosan kínálják a termékeket.

Gyormorforgató dráma az őrtoronyban

Éles tekintetünket nem kerülte el, hogy a három konkurens szivarka közül kettőn nem jelölik a kátrány- és nikotinmennyiséget. Jamniczky Zsolttól megtudtuk, hogy azért, mert nem kötelező ráírni. Az igazgató szerint a Pakli nagyjából olyan erős, mint egy Symphonia. Az Index riporterében felködlött egy jeges hajnal Lentiben, amikor nem értette honvédtársa kérdését, miszerint "te is égsz?", ezért minden mindegy alapon "igen"-t mondott, minek következtében el kellett szívnia egy egész Szimfit.

Bejött

A V-Tabac egyetlen vezetőjét sem lehetett elérni, ezért csak a Reemtsmát tudtuk megkérdezni a szivarka sikeréről, amely: nagy. Jamniczky ezt egyrészt annak tulajdonítja, hogy termékük "tiszta", mivel nem papírba, hanem speciális, 75 százalékban dohányból készült fóliába töltötték a dohányt, másrészt annak, hogy a magyar vásárló "árérzékeny".

Kívül-belül
A neoszivarkák a nehezen múló kaparós érzésen kívül esztétikailag is újat hoztak a magyar dohányipar konzervatív közegébe. A Marshall, a Sláger és a Pakli egyaránt identitásválságtól gyötrődik, hiszen nyilvánvaló, hogy pusztán adózási okokból nevezik őket szivarkának, miközben valójában cigik. Ez a hasadtlelkűség jellemzi magukat a spanglicskákat is: a szájba való végükön például szivarkaidegen filter található, ráadásul két arany csíkkal a tövénél. A szivar és a filter - főleg az arannyal díszített! - legalább olyan távol állnak egymástól, mint Revivo a Miép kispályás csapatának csatársorától. A magyar cigarillo meglepő kinézete ugyanekkora részben köszönhető a speciális dohányfólia-hüvelynek, amely úgy néz ki, mintha nedves kartonpapírból sodorták volna.

Nézzük, milyenek a dobozok. Hogy könnyebben el tudják képzelni: a magyar szivarkákat sztenderd cigarettáscsomagokban árulják.

A Marshall az egyetlen keménydobozos, mi több: King Size a hármasból. Tervezője igazi művész, akinek sikerült a Nagy Ugrás, nevezetesen megkísérteni a lehetetlent és önmagán túlmutató jelentéssel ruházni fel egy papírból hajtogatott téglatestet. A Marshall doboza arról árulkodik, sőt vall, hogy a kultúrák közötti különbözőség merőben látszólagos. A Marshallt ugyanis tervezhette volna egy dél-indiai, szír vagy albán designer is. A név betűtípusa, a balra csúszott nagy ötágú csillag, a fedélen festői kis csoportban kucorgó kisebb önkényuralmi jelképek mind mind egy olyan világról mesélnek, amely elutasítja a mosakodás, a szemétgyűjtés valamint a skandináv formatervezés rideg diktatúráját.

A Sláger tervezője - bármilyen furcsa szándék is ez egy szivarkásdoboz-designertől - el akarta gondolkodtatni a fogyasztókat, ezért a termék nevének leírásakor az "S" és az "áger" közé misztikus jelet helyezett, amelyről csak több másodperces koncentrálás után tudtam megállapítani, hogy talán l és violinkulcs. Figyelmet érdemel még az oldshool puha doboz, illetve a bal felső sarokban ragyogó sárga villanás, közepén "139,-Ft" felirattal.

A Pakli - szigorúan nyomdatechnikai szemszögből vizsgálva - a nagy hármas arisztokratája, ha egyáltalán használható ez a kifejezés erre a termékcsoportra. A formatervezés egyszerű, de nem kellemetlenül szegényes, a színválasztás bennem a másodosztályú vasúti kocsik hangulatát idézte fel, bár a Pakli nem sörszagú, a díszítőelemként funkcionáló magyarkártya-lapok pedig felidézték az ultit - amit még soha nem játszottam - és Kádár Jánost, akivel szintén nem, ami telitalálat, hiszen a Pakli ára az ő évtizedeiben megszokottat idézi.