Újra magyar kézben a Szobi Szörp

2005.04.01. 09:58
Kiszállt a francia tulajdonos a Szobi Szörp Rt-ből, a cég kilencven százalékát a magyar elnök-vezérigazgató illetve elnök-vezérigazgató-helyettes vette meg -- írja a Népszabadság. A cég anyagi helyzete kiegyensúlyozott, tavaly 4,8 milliéárd forintos árbevétel mellett 300 millió forint adózott nyereséget ért el.
Újra magyar kézbe került az 1990-ben privatizált Szobi Szörp Rt -- tudta meg a Népszabadság. A cég eddig francia tulajdonosa, a Teisseire családi vállalat, a SZobi honlapján "a világ első számú szörpgyártó cége" cégeként feltüntetett társaság a Szobi két vezetőjének adta el 90 százalékos részvénypakettjét, míg nyolc százalék erejéig továbbra is benne maradnak a cégben. Fazekas László elnök-vezérigazagtó és Kanti Gábor elnök-vezérigazgató helyettes egyaránt 45-45 százalékban lettek tulajdonosok, a vételárról a Népszabadság nem írt.

Az ügylet hátteréről a lapnak Kanti Gábor azt mondta: az év elején a Teisseire-t megvette a legnagyobb a legnagyobb francia gyümölcslé gyártó cég, a Fruité, melynek egyrészt jól jött a pénz, másrészt egyébként is átszervezi leányvállalatai működését. A Szobi Szörp Kanti szavai szerint - mostantól a Fruité egyfajta franchise-partnere lesz: a beszerzést, az értékesítést és a fejlesztést a jövőben is összehangolják, illetve ki-ki igyekszik a másik termékeit saját piacán teríteni.

Szobi történet

A mai Szobi Szörp Rt. elődjét Szobi Szörp Gyümölcsfeldolgozó Szövetkezeti Közös Vállalkozás néven hét termelőszövetkezet alapította 1967-ben, friss fogyasztásra nem kerülő gyümölcstermesztésük feldolgozása és értékesítése érdekében -- áll a cég honlapján. A vállalat 1990-ben alakult át részvénytársasággá, s még ugyanebben az évben a Teisseire privatizálta, megszerezve a társaság tőkéjének a 61%-át. 1999-ben a Teisseire kivásárolta a pénzügyi befektető Magyar Vállalkozás-fejlesztési Alapítványt, és így a részvények 98,5 százalékát, a maradék 1,5% a fóti Vörösmarty MGTSZ-é.

A Szobi azóta folyamatosan fejlesztette termékpalettáját, 1994-ben bevezette a tartósítószer nélküli Vitafruit szörpcsaládot, négy évvel később a Golden Valley termékeket. A cég 2002-ben új logóval, 2003-ban a gyümölcslevei új arculatával lépett a közönség elé.

A Népszabadság cikke szerint a cég tavaly 4,8 milliárd forint árbevételt ért el, adózott nyeresége az ez év elejére áthúzódó tételek beszámításával 300 millió körül alakul. A termelésből 25 százalékot tesz ki a szörpgyártás (ebben itthon piacvezető), 75 százalékot pedig a gyümölcslevek - e téren a Sió Eckes és a Rauch után a harmadik. Fazekas László, aki korábban a Rauch ügyvezetője volt, 1996 óta irányítja a céget, amelyhez Kanti Gábor 2000-ben került.