Business Talks '24
Üzleti konferencia
Többen lesznek
Bereczky László, a Mediterrán Yachting Kft. ügyvezetőjének tapasztalatai szerint elsősorban az ötvenes korosztály vesz vitorlást, és adja ki bérbe az Adrián. A vásárlásra felvett hitel általában öt év alatt kitermelhető, s utána vagy a hasznot teszi zsebre a tulajdonos, vagy maga használja a hajóját. Ez áll amögött, hogy a bérbe kínált hajók többsége legfeljebb ötéves.
Ám nemcsak a vitorlás hajók száma nő évről évre, hanem az e sportot űzők, illetve a vitorlázást mint üdülési formát választók száma is. A növekedési ütemet mutatja, hogy például a Mediterrán Yachting Kft. - amely 52 cég, illetve magánszemély 3500 hajóját üzemelteti és adja bérbe - már július végére elérte (a bérbe adott hajók számát tekintve) a tavalyi egész év eredményét.
Ez mintegy ötven százalékos élénkülést jelent, de - a szakember becslése szerint - a piacon átlagosan húsz-harminc százalék közöttire tehető a növekedés. A bővülés a következő években is megmarad, ám várhatóan a növekedési ütem évi tíz-tizenöt százalékosra szelídül.
Drágul
Ma Magyarországon mintegy harmincezerre tehető a vitorlázók száma, ám többségük csak hobbiszinten űzi e sportot, sőt sokan a hajót kapitánnyal együtt bérelik ki. E terület forgalmának élénkülést segítik az egyre magasabb színvonalú kikötők is - vélekedik Bakos Imre, az Adria Yacht Kft. ügyvezetője.
Ma már egyre több, úgynevezett városi kikötőben (amely korábban nem kínált semmilyen hajós szolgáltatást) teremtik meg a marinákban, azaz a teljes körű szolgáltatást nyújtó kikötőkben kínált feltételeket.
Ez a vitorlázók számára létesített banki, üzleti, vendéglátó-ipari szolgáltatások sorát jelenti egészen a mosdóblokkokig. Mindazonáltal a kikötői díjak folyamatosan, szakértők szerint évi három-tíz százalékkal emelkednek. A növekedés mértéke több tényezőtől, így a kikötő helyétől is függ.
Business Talks '24
Üzleti konferencia