Piroska
-10 °C
1 °C

Vegyen vitorlást és adja bérbe!

2004.08.19. 08:05
Az éles verseny dacára is megéri vitorláshajót bérbe adni Adria horvátországi szakaszán, e piac iránt egyre jobban érdeklődnek a magyarok is. Az ottani hajók bérbe adásából az idén húsz-harminc százalékkal nagyobb bevételt várnak, mint tavaly, s a következő években is legalább tíz-húsz százalékos növekedést remélnek.
A népszerűbbé váló adriai vitorlázásban egyre több magyar lát üzletet: hajót vásárolnak és adnak bérbe ügynökön keresztül. A vitorlázáshoz értő szakemberek szerint a hajók bérbe adása legalább annyira kedvelt vállalkozás a magyarok körében, mint az Adria parti ingatlanvásárlás.

Többen lesznek

Bereczky László, a Mediterrán Yachting Kft. ügyvezetőjének tapasztalatai szerint elsősorban az ötvenes korosztály vesz vitorlást, és adja ki bérbe az Adrián. A vásárlásra felvett hitel általában öt év alatt kitermelhető, s utána vagy a hasznot teszi zsebre a tulajdonos, vagy maga használja a hajóját. Ez áll amögött, hogy a bérbe kínált hajók többsége legfeljebb ötéves.

Ám nemcsak a vitorlás hajók száma nő évről évre, hanem az e sportot űzők, illetve a vitorlázást mint üdülési formát választók száma is. A növekedési ütemet mutatja, hogy például a Mediterrán Yachting Kft. - amely 52 cég, illetve magánszemély 3500 hajóját üzemelteti és adja bérbe - már július végére elérte (a bérbe adott hajók számát tekintve) a tavalyi egész év eredményét.

Ez mintegy ötven százalékos élénkülést jelent, de - a szakember becslése szerint - a piacon átlagosan húsz-harminc százalék közöttire tehető a növekedés. A bővülés a következő években is megmarad, ám várhatóan a növekedési ütem évi tíz-tizenöt százalékosra szelídül.

Drágul

Ma Magyarországon mintegy harmincezerre tehető a vitorlázók száma, ám többségük csak hobbiszinten űzi e sportot, sőt sokan a hajót kapitánnyal együtt bérelik ki. E terület forgalmának élénkülést segítik az egyre magasabb színvonalú kikötők is - vélekedik Bakos Imre, az Adria Yacht Kft. ügyvezetője.

Ma már egyre több, úgynevezett városi kikötőben (amely korábban nem kínált semmilyen hajós szolgáltatást) teremtik meg a marinákban, azaz a teljes körű szolgáltatást nyújtó kikötőkben kínált feltételeket.

Ez a vitorlázók számára létesített banki, üzleti, vendéglátó-ipari szolgáltatások sorát jelenti egészen a mosdóblokkokig. Mindazonáltal a kikötői díjak folyamatosan, szakértők szerint évi három-tíz százalékkal emelkednek. A növekedés mértéke több tényezőtől, így a kikötő helyétől is függ.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.