További Magyar cikkek
A tavalyi hét után idén öt szakaszon avathatnak autópályát. Nemcsak az átadott utak mennyisége, azok hossza is csökken, de hát nincs minden évben választás.
Így a tavalyi 155 után csak 96,7 kilométerrel bővül a sztrádahálózat. A várhatóan márciustól a Nemzeti Autópálya Zrt. utódjaként működő Nemzeti Infrastruktúrafejlesztési (NIF) Zrt.-nél az egyes utak forgalomba helyezésének időpontját még nem, csak a műszaki átadások idejét tudják (a forgalomba helyezés ezt követi néhány héttel).
Átadások Nyíregyházától Nagykanizsáig
Elsőként, június végére a dunaújvárosi Duna-hídnak kell elkészülnie – mondta kérdésünkre Béni Gyöngyi, a NIF szóvivője. Ez egyelőre csak a Fejér megyei ipari központot és az oda vezető M6-ost, a 6-os és a 62-es főutakat köti össze Dunavecsénél az 51-es főút új, a települést keletről elkerülő szakaszával, majd egyszer azonban a Veszprém-Szolnok közötti M8–M4 autópálya része lesz.
Autópálya-átadások 2007-ben | ||||
Műszaki átadás ideje | Útszakasz | Hossz | Építési költség | Kivitelező |
Június | M8 Dunaújvárosi Duna-híd | 5,2 km | 53,6 milliárd | Vegyépszer–Hídépítő |
Július | M7 Nagykanizsa–Sormás | 12 km | 35 milliárd* | Betonút |
Augusztus | M7 Zamárdi–Balatonszárszó | 14 km | 74 milliárd | Hídépítő–Strabag |
Szeptember | M3 Görbeháza–Nyíregyháza | 39 km | 80 milliárd | Betonút |
December | M0 keleti szektor | 26,5 km | 42,2 milliárd** | Egút–Debmút; Porr–Viadom–Terrag |
* Nemcsak ennek, hanem a 18 kilométeres Nagykanizsa–Becsehely szakasznak az építési költsége. ** További mintegy 30 milliárd forint az M31-esre. |
Autópálya-átadások 2006-ban | ||||
Átadás ideje | Útszakasz | Hossz | Építési költség | Kivitelező |
Április | M35 debreceni elkerülő | 12,7 km | 22 milliárd | Mota–Engil |
December | M35 Görbeháza–Debrecen | 35 km | 68,7 milliárd | Strabag |
Június | M6 Érd–Dunaújváros | 52 km | 125 milliárd | M6 Autópálya Építési Kkt. |
Augusztus | M3 nyíregyházi elkerülő | 8,5 km | 32,9 milliárd | Egút |
Március | M7 Ordacsehi–Balatonkeresztúr | 26 km | 62 milliárd | Vegyépszer |
December | M7 Becsehely–Sormás | 6 km | 12 milliárd | Betonút |
Március | M5 Szeged–határ | 15 km | n. a. | Strabag |
Befejeződik idén az M3-as építése: a sztrádaszakasz nyolc hónapos csúszással szeptemberre ér el Nyíregyházáig. Ez a 39 kilométer lesz a leghosszabb szakasz, amit az idén átadnak. Ezzel mindhárom északkelet-magyarországi nagyvárosból közvetlenül el lehet majd jutni a fővárosba.
Nyíregyháza is megkapja (sötétkékkel, amit idén adnak át)
Júliusban és augusztusban avatnak egy-egy M7-es szakaszt: előbb a Nagykanizsa és Sormás közötti 12 kilométert (ami nagyrészt a sztráda nagykanizsai elkerülő szakasza), így a város északkeleti részétől szinte a horvát határig közvetlen sztrádakapcsolat lesz. A második a Zamárdi–Balatonszárszó közötti 14 kilométeres, a köröshegyi viaduktot is magába foglaló szakasz lesz, így a fővárostól a Balaton délnyugati partjáig szintén közvetlenül autópályán lehet eljutni.
Hajszálnyira a határtól
Ezt követően az M7-esből már csak a Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti szakasz, továbbá a Letenyétől a horvát határig vezető 1,1 kilométer és a Mura-híd hiányzik majd.
Előbbi kivitelezőjét tavaly szeptemberben választották ki, a Viadom vezette konzorciumnak jövő májusra kell átadnia a korábbiaktól eltérő műszaki megoldással és így olcsóbban épülő szakaszt. Utóbbiból az 1,1 kilométert a Betonút és a Mota konzorciuma építheti, míg a hídra a magyar és a horvát állam közös nemzetközi pályázatot írt ki, ez a beruházás szintén elindulhat még 2007-ben.
Tovább a Duna mentén
Elkerülik Nagykanizsát (sötétkékkel, amit idén adnak át)
Ezeken kívül két további projekt kezdődhet idén. Az egyik az M6-os továbbépítése Dunújvárostól Bólyig, a másik az M31-es gyorsút, az M0 keleti szektorának összekötése Gödöllőnél az M3-assal.
Magát a keleti szektort december végéig kell elkészíteni a 4-es főúttól az M3-as autópályának a mostani 2/B főutas, fóti csomópontjáig. A kivitelezők ősszel csúszásban voltak a kedvezőtlen időjárási viszonyok és az egyik szakaszon leállított építkezés miatt, de a vártnál enyhébb tél és egy esetlegesen korán érkező tavasz segíthet a lemaradás ledolgozásában.
Építik, de nem lesz kész
Három olyan autópálya-szakasz van, ahol már építkeznek, de idén nem lesz átadás. Az egyik a már említett Balatonkeresztúr–Nagykanizsa közötti M7-es, a másik az M0-s északi Duna-hídja. A hivatalosan Megyeri hídnak elnevezett Colbert hidat jövő júliusra kell átadni, építését – akárcsak a dunaújvárosiét – főleg a tavaly tavaszi árvizek hátráltatták.
Augusztustól lesz egy nagy viaduktunk (sötétkékkel, amit idén adnak át)
Szintén nem készül el idén az M6-osnak az M0 és Érd közötti szakasza. A néhány kilométeres út átadására most már csak részhatáridők vannak. Béni Gyöngyi szerint a kivitelező és a beruházó is számos nem várt nehézséggel találkozott. Csak a kisajátítások egyéves csúszást okoztak, míg a kivitelező Vegyépszernek a közművekkel vannak problémái. Ahol olyan hatalmas közművek vannak, mint Kelenföld távfűtése vagy a Mol vezetékhálózata, ott minden közművet külön kell engedélyeztetni, és csak az év bizonyos napjain lehet azokat kiváltani – fogalmazott a szóvivő.
Elkerülők, körforgalmak
Már nemcsak a gyorsúthálózat továbbépítése és az uniós forrásból megvalósuló közutas projektek tartoznak a korábbi autópályacéghez, hanem minden más közutas fejlesztés, és az uniós forrásból megvalósuló vasutas beruházások is.
Előbbiekből idén főként kapacitásbővítési – ezen belül is elsősorban négynyomúsítási – munkálatokat végeznek, ezek mellett települési elkerülőket építenek, veszélyes csomópontokat körforgalmúsítanak, és folytatódik a 11,5 tonnás burkolatmegerősítési program is. A NIF több mint 200 projektet kezel, ezek egy részén már építkeznek, de vannak olyanok is, amelyeknek még csak az előkészítése folyik.
Az első fél évben kezdődő építések – vagy folyamatban lévő közbeszerzési tenderek – közé tartozik a győri keleti elkerülő megépítése, a 6-os főúti dunaújvárosi csomópontjának átépítése, a 86-os váti elkerülője vagy az 56-os főút szekszárdi tehermentesítőjének építése. Idén két, a határátkelőkhöz vezető utat is korszerűsítenek, a Lónya és Barabás, valamint a Létavértes és Debrecen közötti utakat.
Vasútfejlesztés gőzerővel
A folyamatban lévő vasúti projektekből öt nagyobb beruházás befejezése várható – mondta Béni Gyöngyi. Ebben az évben fejezik be a Cegléd–Szolnok szakasz korszerűsítését, Vecsés, Üllő és Monor felszerelését elektromos biztosító rendszerekkel, az érdi peronépítést, a Pestszentlőrinc és Vecsés közötti vágányokon végzett munkákat, valamint a Ferihegy 1-es terminálnál a vasúti megállóhely kialakítását. Két új beruházás indul, a Budapest–Székesfehérvár és a Szolnok–Debrecen szakaszon egyaránt korszerűsítést kezdenek.