Márciusban hozzák nyilvánosságra az M5-ös szerződéseket

2004.02.17. 13:36
A Trigránit és a Deutsche Bank nem vállalt kötelezettséget arra, hogy továbbépíti és üzemelteti az M5-ös autópályát - mondta a gazdasági tárca államtitkára.
A Trigránit Csoport és a Deutsche Bank (DB) 500 millió eurós, az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. teljes kivásárlására tett ajánlatában nem vállalt kötelezettséget az M5-ös autópálya továbbépítésére és üzemeltetésére - mondta Gaál Gyula, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium politikai államtitkára az Országgyűlés Gazdasági Bizottságának rendkívüli ülésén kedden, Budapesten.

Hozzátette: a DB - javaslata szerint - egyéves, mintegy 270 millió eurós hitelt nyújtott volna az államnak, aminek visszafizetése után a koncessziós szerződés lejártáig, 2030-ig csak kötvénykibocsátással tudta volna az állam az M5-ös továbbépítését és üzemletetését finanszírozni. A kötvénykibocsátás azzal a hátránnyal is járt volna, hogy ezt a konstrukciót nehéz lett volna módosítani, mivel az összes kötvénytulajdonossal meg kellene egyezni.

Nagyobb a kormány mozgástere

Ezzel szemben, a kormány által választott 40 százalékos állami tulajdonszerzés az AKA-ban megoldja az egységes matrica bevezetését az M5-ösön, a Kiskunfélegyházától Szegedig tartó szakasz megépítését 2005 végéig és az adófizetők pénzének megkímélését - hangsúlyozta az államtitkár.

Hangsúlyozta, hogy a kormány által választott megoldás mozgástere lényegesen nagyobb, mivel az tartalmaz egy teljes kivásárlásra vonatkozó opciós jogot a magyar államnak 2006 elejétől 2009 végéig.

Az államtitkár szerint ez a lehetőség azért is kedvező, mert az M5-ös üzemeltetésében szerzett tulajdonosi tapasztalatok függvényében az állam megalapozottabb döntést hozhat arról, hogy megvásárolja-e az AKA Rt. további 60 százalékos részvénycsomagját, vagy sem.

Gaál Gyula megerősítette, hogy a február 5-én az AKA Rt. jelenlegi tulajdonosai és a kormány között aláírt szándéknyilatkozat alapján február végén írják alá az AKA 40 százalékos részvénycsomagjának megvásárlásáról szóló adás-vételi szerződést, majd ezután a koncessziós szerződés módosítását, és ezzel párhuzamosan az AKA Rt. jelenlegi hitelszerződéseinek módosítását is.

Márciusban döntenek a vizsgálóbizottságról

Szólt arról, hogy ezután várhatóan március közepétől az összes M5-össel összefüggő szerződést nyilvánosságra hozzák, így addig korlátozottan tud válaszolni a képviselők és a sajtó kérdéseire.

Annyit azonban elárult a több hónapja folyó tárgyalásokról, hogy az AKA Rt. jelenlegi fő tulajdonosai ragaszkodtak ahhoz, hogy megmaradjon 50 százalék feletti tulajdonrészük a társaságban, illetve ettől eltekintettek volna akkor, ha a magyar állam a cég 100 százalékos tulajdonrészét kivásárolja, ám ennek 270 millió eurós ára lényegesen magasabb lett volna, mint a jelenleg kialkudott 40 százalékos 82 millió eurós vételár, amely 100 százalékra visszavetítve egy 207 millió eurós cégértéknek felel meg.

Kérdésre válaszolva az államtitkár elmondta: a 2006-2009 közötti opciós vételi jog szerint a magyar állam a jelenleg kialkudott 207 millió eurós vételár alapján vásárolhatja meg az AKA Rt.-t. Ebből le kell vonni jelenleg a cég 40 százalékáért kialkudott 82 millió eurót és a fennmaradó 125 millió eurót be kell szorozni az évi 14 százalékos garantált hozammal. Ez azt is jelenti, hogy 2006-ban alacsonyabb összegért lehet az AKA Rt.-t kivásárolni, mint 2009-ben.

Podolák György (MSZP), a bizottság ülését levezető alelnök emlékeztetett arra, hogy a Fidesz vizsgálóbizottság felállítását javasolta az M5-ös kivásárlása ügyében, amelyet az MSZP támogat. Közölte: ennek első ülését az M5-össel kapcsolatos szerződések nyilvánosságra hozatala után célszerű összehívni, amikor már a kormány képviselőinek könnyebb lesz válaszolni a honatyák kérdéseire.