Mária
-6 °C
-2 °C

Fejlesztési pénzből fizetik az M5-öst

2004.02.23. 08:54
Az M5-ös koncessziós sztráda tranzakciója kapcsán fizetendő rendelkezésreállási díjat az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzatból fogják fizetni - értesült a Világgazdaság. A szűkös idei keretből mintegy 12 milliárdot faragnak le.
A Világgazdaság információi szerint az útfenntartási és -fejlesztési célelőirányzatból (úfce) fogják fizetni az Alföldi Konceszsziós Autópálya (AKA) Rt.-nek a rendelkezésreállási díjat. Ehhez azonban módosítani kell az útfenntartási és -fejlesztési célelő-irányzatról szóló rendeletet. Ezzel együtt a tranzakció három rendelet módosítását igényli.

Csökkenhet

Az úfce a mintegy 30 ezer kilométernyi állami tulajdonú közút fenntartására és fejlesztésére szolgál. Ezekre azonban az utóbbi években mindig a szükségesnél kevesebb jutott, ami általában a szinten tartásukra sem volt elegendő. Az idei költségvetésben közel 86,5 milliárd forintot szavaztak meg, de nem tudni, hogy mennyivel csökkenti ezt majd a gazdasági tárcát összességében 36 milliárd forinttal érintő takarékossági csomag. Az AKA-nak fizetendő rendelkezésreállási díj azonban mindenképpen terheli, ami a napilap értesülései szerint az idén mintegy 12 milliárd forint. Összehasonlításképpen: a 19 közútkezelő kht.-nek a 30 ezer kilométeres hálózatra jutó összfelújítási kerete 8,8 milliárd forint.

Az M5-ös kapcsán a szaktárcának az úfce felhasználásával kapcsolatos rendeletén kívül módosítania kell a díjrendeletét is. Ez azonban csak formai változás, mivel az egységes matricarendszerben és így a szaktárca azzal kapcsolatos rendeletében nem szerepel az M5-ös.

A tranzakcióhoz szükséges harmadik jogszabályváltozást az üvegzsebtörvény teszi szükségessé. Az ezt a módosítást is tartalmazó kormányhatározat február 19-i dátummal jelent meg a Határozatok tárában. Eszerint az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt.-ben meglévő, az állami kincstári vagyonba tartozó társasági részesedést az állam vállalkozói vagyonába csoportosítják át. Enélkül az üvegzsebtörvény értelmében az autópálya-kezelő nem szerezhetne tulajdont az AKA-ban.