Még nem büntetik a bliccelőket a sztrádán

2003.02.21. 10:10
Továbbra sem kapnak csekket az M1-esen, illetve M3-ason lévő elektronikus figyelőrendszerekkel "rajtakapott" bliccelők. Arra csak a rendszer márciusra várható számítógépes utóellenőrzésének befejezését követően kerül sor. A díjszedés kontrolljának továbbfejlesztéséről kormány-előterjesztés készül.
Bár a jogi akadály elhárult, az M1-esen és az M3-ason a matricák ellenőrzésére két-két helyen felszerelt, összesen nyolc kamerától még mindig nem kell tartaniuk a bliccelőknek - tudtuk meg a Világgazdaság. Bitvai Miklós, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. vezérigazgatója elmondta: a rendszer működik, de technikájának két százalékpontos hibahatára miatt számítógépes utóellenőrzést végeznek. A 40-50 millióba kerülő fejlesztés során arra kíváncsiak, mennyire pontosan olvassa le a rendszámokat a kamerás rendszer. A próbaüzem várhatóan márciusban fejeződik be, addig hiába dobja ki a rendszer a bliccelőket, csekket egyelőre nem kapnak.

A február 15-i adatok szerint az idén javult a matricavásárlási hajlandóság tavalyhoz képest. Éves matricából tavaly egész évben 130 ezer fogyott, február közepéig mintegy 93 ezret adtak el - az idén már e hónap közepéig közel 125 ezret. Több fogyott havimatricákból is, csak a tíznapos iránti igény csappant meg a bázishoz képest.

Az ellenőrzés továbbfejlesztéséről kormány-előterjesztés készül

Mindhárom díjas sztrádán (M1-es, M3-as, M7-es) három-három mobil csoport ellenőrzi rendszeresen a matricák meglétét. Az M1-esen és az M3-ason négy-négy fix elektronikus figyelőrendszer is van. Ezek kiépítéséről az Orbán-kormány a sztrádakapuk lebontásával egy időben, 2001-ben határozott. Ám hiába készült el tavaly a 320 millió forintos beruházás, a bliccelők kiszűrésével kapcsolatban jogi aggályok merültek fel.

A sztrádákat üzemeltető ÁAK számítógép-hálózatával összekötött kamerás rendszer (amely a Belügyminisztérium tulajdonában van) ugyan "kidobta" a matrica nélküli kocsik rendszámát, de az ÁAK-nak nem volt jogosultsága a rendszám alapján adatokat kérni a BM adatbázisából. Ezt az ombudsman is megerősítette. Ezért decemberben módosították a törvényt.

A díjszedés ellenőrzésének továbbfejlesztéséről kormány-előterjesztés készül. Ez arra is választ ad: ki és hogyan finanszírozza a rendszereket. Ami biztos: az új sztrádák költségeibe be kell épülnie a jövőbeli korszerű elektronikus felügyeleti és ellenőrzési rendszerek árának.