Jön a virtuális sztrádamatrica

2006.02.21. 08:17
Néhány hónapon belül a négynapos matrica mobilon is megvásárolható lesz, később a többi is. Az új rendszerben csak a rendszámok alapján ellenőrzik az autókat kamerákkal, illetve a parkolókban.

A tervek szerint tavasztól már mobiltelefonon is vásárolhatnak autópálya-használati jogosultságot az autósok, vagyis már nem muszáj sorban állniuk ezért az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. ügyfélszolgálati irodáiban vagy a benzinkutaknál, tudta meg a Napi Gazdaság. Ezáltal egyszerűsödhet a díjfizetés, hisz a rendszer - pontosabban a fixen telepített ellenőrző kamerák - az autó rendszáma alapján regisztrálja a vevőt, és ennek alapján történik majd az ellenőrzés is. Az ellenőrök például a parkolókban kontrollálják majd az autókat, és egy az ÁAK által kialakítandó adatbázisban rögtön utánanézhetnek, hogy az illető autóra a tulajdonosa megvásárolta-e a virtuális matricát.

Lassacskán kiépül

A vásárláshoz egyébként az autósoknak mobiltelefonon kell majd felvenniük a kapcsolatot szolgáltatójukkal, és meg kell adniuk rendszámukat, ezután a távközlési cégtől visszaigazolást kapnak, amelyet jóvá kell hagyniuk. A tranzakció ezzel véget is ér, a sztrádahasználati díjat pedig majd a mobiltelefon-szolgáltató számlázza ki. Az úthasználat tarifája ettől nem lesz magasabb, a mobilszolgáltató viszont minden bizonnyal felszámol majd valamekkora tranzakciós költséget. A tervek szerint tehát a szolgáltatás minden mobiltelefonnal rendelkező autós számára elérhető lesz, ugyanakkor a technológiáját nem az autópálya-kezelő, hanem a mobilüzemeltetők, illetve külső partnerek nyújtják majd.

Első körben a tervek szerint a legnépszerűbb négynapos matricát kiváltó jogosultságot lehet majd megvásárolni, de a későbbiekben - amennyiben sikeres lesz - tervezik a rendszer továbbfejlesztését, ami már lehetőséget adna a többi matricatípus "virtualizálására" is. Az elektronikus autópálya-díjszedési rendszer bevezetését jelenleg 2007-2008-ra tervezik, az előkészítő munkák előrehaladásától és a nyertes pályázó által ajánlott megoldástól függően. A megalapozó vizsgálatok mindenesetre már megtörténtek, a következő lépés a közbeszerzés lebonyolításához szükséges tanácsadók kiválasztása lesz, tudta meg Napi Gazdaság a fejlesztésért felelős Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (UKIG) illetékesétől.

Másik rendszer

A rendszer valószínűleg úgy fog működni, hogy egy úgynevezett járműfedélzeti eszközt kell majd a gépkocsikban elhelyezni, amely regisztrálja a díjköteles szakaszokon történő közlekedést, és a kiszabott útdíjat egy előre feltöltött számláról vagy utólagos elszámolással lehet majd kiegyenlíteni.

Az EU távlati célja, hogy ezek a díjszedési rendszerek az egész kontinensen egységesen, interoperábilisan működjenek, tehát az úthasználónak ne legyen gondja, ha átlép egy-egy országhatárt. Így sokkal inkább felhasználóbarát (a használónak egyszer kell csak regisztráltatnia magát) és igazságos (mindenki annyit fizet majd, amennyit valóban közlekedik) lesz, mint a jelenlegi megoldás. Az ehhez szükséges beruházásokra vonatkozó adatok még nem állnak rendelkezésre. Ezt a költség-, illetve megvalósíthatósági tanulmány ismeretében lehet majd meghatározni, ezek elkészítését most tervezi az UKIG.

A beruházás összege természetesen függ a rendszer kiterjedtségétől, a megtérülés pedig emellett a díjszintektől is, de persze még ezek meghatározása is a jövő zenéje. Az UKIG szakembere ezzel kapcsolatban annyit mondott el, hogy egy ilyen hosszú távra tervezett rendszer beruházási és üzemeltetési költsége bőven az elfogadható mértéken (a bevont utak és járműkategóriák számától függően a keletkező bevételek 10-15 százalékán) belül van.