Építik az új sztrádákat, javítják a régieket

2006.07.26. 13:52
Napokon belül elkészül és várhatóan augusztus 4-én forgalomba is helyezik az M3-as autópálya nyíregyházi elkerülő szakaszát. A 8,1 kilométeres úthoz az év végéig csatlakozhat a várost a görbeházi M3-M35 csomóponttal összekötő sztráda. Két híd és egy sztrádaszakasz építése 2007-re csúszhat. Ami elkészült, azon is dolgoznak az útépítők, jelenleg 26 autópálya-szakaszon van terelés felújítások miatt.

Ebben az évben hat autópálya-szakaszt kellene még átadni, ám lehetséges, hogy ezek felét csak 2007-ben helyezik forgalomba - tudta meg az Index. Ami elkészül, azok közül elsőként az M3-as gyorsút nyíregyházi elkerülőjét adják át. A várost dél felől elkerülő 8,1 kilométeres útszakasz munkálatai az utolsó fázisban vannak, az átadás várhatóan augusztus 4-én lesz - tudta meg az Index Béni Gyöngyitől, a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. szóvivőjétől.

Áttervezés és árvíz

Hasonlóan késésben van a Strabag és a Hídépítő által alkotott Völgyhíd konzorcium az M7-es Zamárdi és Balatonszárszó közötti szakaszának - benne a köröshegyi völgyhídnak - a megépítésével. A völgyhidat - amelynek költsége a beruházás teljes 76 milliárdos díjából 39 milliárd forint - egy márciusi megállapodás értelmében újratervezték, emiatt idén november helyett legkorábban jövő márciusban helyezik forgalomba.

A köröshegyi viadukt pillérei (Klikk!)
A köröshegyi viadukt pillérei (Klikk!)

A köröshegyi mellett csúszik egy másik híd, a dunaújvárosi befejezése is. Béni Gyöngyi az Index kérdésére elmondta: az árvíz miatt hetekig nem tudtak dolgozni a Dunaújhíd Konzorcium (Vegyépszer és Hídépítő) munkatársai az M8-as Duna-hídján, amelyet ez év végéig kellene átadni.

Sem árvíz, sem áttervezés nem hátráltatta a Nagykanizsa-Becsehely közötti M7-es szakasz megépítését, ám lehetséges, hogy ennek a 17 kilométernek az átadása is 2007-re marad, az idei sztrádaavatót Béni Gyöngyi kérdésesnek nevezte. Ezzel együtt sem biztos, hogy az M7-es jövőre elér a határig, mert a Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti szakasz megépítésére kiírt tendert már kétszer kellett felfüggeszteni, igaz, legutóbb csak egy napig szünetelt az eljárás.

Az idén átadni tervezett autópálya-szakaszok kivitelezői
Autópálya-szakasz Kivitelező
M3 nyíregyházi elkerülő Egút
M3 Görbeháza-Nyíregyháza Betonút
M35 Görbeháza-Debrecen Strabag
M7 Zamárdi-Balatonszárszó Völgyhíd Konzorcium (Strabag, Hídépítő)
M7 Nagykanizsa-Becsehely Betonút
M8 Duna-híd Dunaújhíd Konzorcium (Vegyépszer, Hídépítő)
Forrás: NA Zrt.

Keleten minden rendben

Az NA Zrt.-t így a kelet-magyarországi sztrádaépítések vigasztalhatják, ott ugyanis, úgy tűnik, minden rendben halad. Az augusztus 4-én forgalomba helyezni tervezett nyíregyházi elkerülő a tervezett menetrendnek megfelelően, még ez év végéig csatlakozhat a görbeházi M3-M35 csomóponthoz. Azt a 39 kilométeres útszakaszt, valamint a Görbeházától Debrecenig vezető 35 kilométert is az év végéig kell átadni, és Béni Gyöngyi szerint mindkét úton "elég jól állnak" a kivitelezők.

Ami kész van, azon is dolgoznak

Nemcsak az épülő gyorsutakon - a felsoroltak mellett az eleve 2007-ben vagy 2008-ban átadni tervezett M0-s szakaszokon és az M6-os városi szektorán - dolgoznak a munkások, hanem a meglévőkön is. Az autópályákon jellemzően a kisebb forgalmat hozó nyári hónapokban folynak felújítások, idén most a legtöbb az alföldi sztrádán.

Az M5-ös kivételével a sztrádákat üzemeltető Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. honlapján az Aktuális forgalmi információk menüben 16 helyen jeleznek tereléseket javítások és más munkálatok miatt, ebből hét az M3-ason, öt az M1-esen folyik, míg az M5-ösön tíz helyen dolgoznak.

A munkálatok nagyobb része csak kisebb szűkítéset, egy-egy sáv lezárását jelenti. Vannak azonban kivételek is, például az M5-ösön a 4-es főút felé vezető M0-ás csomópontnál a Szeged felé tartó sávot teljes egészében lezárták, a forgalom néhány kilométeren keresztül a csomópont kihajtó és behajtó útjain halad.

Autópálya Munkálatok helye Pálya Munkavégzés típusa
M0 10,8 km Jobb Útépítés
M0 12 km Egész pálya Nagytétényi csomópont lezárva
M1 150 km Jobb Kátyúzás
M1 129,36 km Jobb Korlátjavítás
M1 77,1 km Jobb Növényzet gondozása
M1 61 km Egész pálya Tatabánya-újvárosi csomópont lezárva
M1 125,1 km Bal Aszfaltozás
M1 171,7 km Jobb Rézsű helyreállítása
M3 143,583 km Jobb Kátyúzás
M3 163,5 km Jobb Útburkolat tisztítása
M3 169,05 km Bal Hídfenntartás
M3 104,1 km Bal Útburkolat-javítás
M3 13,75 km Egész pálya Csomópontépítés
M3 58,4 km Jobb Csomópontépítés
M3 58,7 km Egész pálya Csomópontépítés
M5 32,55 km Bal Aszfaltozás
M5 28,1 km Jobb Sáveltolás
M5 30,1 km Bal Pályaburkolat megerősítése miatt lezárt kihajtó- és ráhajtósáv
M5 21 km Jobb Aszfaltozás
M5 113 km Jobb Hézagkiöntés
M5 78 km Bal Hézagkiöntés
M5 130,6 km Jobb Szalagkorlát-javítás
M5 132,3 km Jobb Szalagkorlát-javítás
M5 152,6 km Jobb Szalagkorlát-javítás
M5 161,3 km Jobb Szalagkorlát-javítás
M7 110,72 km Jobb Aszfaltozás
Forrás: www.autopalya.hu, www.aka.hu