Sztrádafelmérés: drága, lassú és korrupciós

2007.12.19. 07:09
Miközben a megkérdezettek többsége szerint drágán és lassan épülnek a sztrádák, viszont jó a minőségük, addig sokan nem tudják, mennyi a hossza az utóbbi fél évtizedben elkészült pályáknak, illetve a jelenlegi magyarországi hálózatnak.

A válaszadók 60 százaléka véli úgy, hogy a piaci áraknál drágábban épülnek az autópályáink. Ennek oka ötödük szerint a korrupció, 18 százalékuk szerint a lopás, 14 százalékuk szerint pedig a sok alvállalkozó. Csupán a válaszadók ötöde véli úgy, hogy piaci áron építik a sztrádáinkat – derül ki egyebek között a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. által a felnőtt lakosság körében, ezerfős reprezentatív mintán készített közvélemény-kutatásából..

A Mekkora felelősség terheli a tenderekben részt vevőket a kartellügyben? kérdésre a válaszadók 80 százaléka az útépítőket, 65 százaléka a közbeszerzések hiányosságait, 62-62 százaléka pedig a beruházó NIF Zrt.-t, illetve a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumot nevezte meg.

A válaszolók több mint fele szerint nemzetközi összehasonlításban is megfelelő minőségűek az autópályák, közel harmaduk azonban gyengének tartja. Építésüket a válaszadók 42 százaléka túl lassúnak minősítette.

A felmérésből egyebek között kiderül az is, hogy a legtöbben útfelújításokra, karbantartásra költenének inkább, a sztrádaépítést csak a negyedik helyre sorolták. Továbbá világossá vált az is, hogy a rendszeresen autózók sem voltak tájékozottabbak azoknál, akiknek nincs gépkocsijuk.

Például a megkérdezettek csupán három százaléka tudta, hogy az utóbbi öt évben mintegy félezer kilométernyi sztráda épült, de majdnem ennyien (két százalék) mondták, hogy egyetlen kilométert sem építettek. A válaszadók közel fele átlagosan 273 kilométert jelölt meg. A felmérésben részt vevőknek csak hat százaléka tudta azt is, hogy az autópálya-hálózatunk hossza mintegy ezer kilométer.