Az autópályák keletre mennek

2007.04.12. 16:39
Intenzív gyorsútfejlesztési program kezdődik Kelet-Magyarországon: bár az M3-as Nyíregyházáig vezető szakaszát csak szeptemberben adják át, az állami infrastruktúra-fejlesztő már a folytatását tervezi. A 46 kilométeres útra az év végén adhatják ki az építési engedélyt, a kivitelezői pályázat 2009-re várható. Már folyik két további szabolcsi gyorsút, az M300-as és M49-es, valamint a Bács-Kiskun, Jász-Nagykun-Szolnok és Békés megyéket érintő M44-es előkészítése is.

Az utolsó előtti idei autóálya-átadás lesz az M3-as Görbeháza és Nyíregyháza közötti szakaszának üzembe helyezése. Az eredetileg a múlt év végére tervezett átadás azért csúszott nyolc hónapot, mert problémák voltak a területszerzéssel és elhúzódott a régészeti átadás.

Épül a burkolat

A 39 kilométeres úton – ez a leghosszabb szakasz az erre az évre tervezett átadások közül – március közepén megkezdődött a burkolatépítés. A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztési Zrt. (NIF) tájékoztatása szerint a megmaradt területszerzési feladatok a pályaszakaszt már nem érintik, csak földutakhoz, kerülőutakhoz kell még területet szerezni, valamint a vízjogi létesítési engedélyeket kell beszerezni.


Az M3-as következő szakasza

Az útépítést nehezíti – de a NIF szerint a szeptember végi átadást nem veszélyezteti –, hogy egy szokatlan környezetvédelmi beavatkozásra is szükség van. Az autópálya közelében ugyanis olyan védett gyep található, amelynek lakói, egyes rágcsálók könnyen feljuthatnak az autópályára, ahol az őket fogyasztó védett madarakkal együtt áldozatul eshetnek a forgalomnak. Ezt a veszélyt a szakemberek talajtakaró cserjék és levendula ültetésével próbálják megelőzni, mert az reményeik szerint távol tartja az állatokat a pálya veszélyeitől.

Folytatás Vásárosnaményig

Bár az M3-as csak őszre ér Nyíregyházára, a NIF már a folytatását tervezi. Az M3-as következő, 45 kilométer hosszú nyomvonalát Vásárosnaményig tervezték meg, az út a meglévő 4-es és 41-es főutaktól délre húzódik majd. A Mátészalka határáig vezető 33 kilométert teljes autópálya-keresztmetszettel építenék meg, míg onnan Vásárosnaményig csak az egyik pálya készülne el egyelőre.

A NIF tájékoztatása szerint ez a szakasz környezetvédelmi engedéllyel már rendelkezik, s az engedélyezési és kiviteli tervek készítésére már megkötötték a szerződéseket. Ez év végére várható az építési engedély kiadása. Ezt követően kezdődhet a területszerzés, majd az előzetes régészeti leletmentés, valamint a kiviteli terv készítése. A kivitelezőt várhatóan 2009-ben fogják kiválasztani.

Ez az útszakasz az idén január 30-án elfogadott, 1004/2007. számú kormányhatározat szerint nem uniós pénzekből, hanem a magántőke bevonásával, ppp-konstrukcióban készül el. A kormányhatározatban a kivitelezés várható határidejeként még 2007 szerepel, ennek azonban ellentmond a NIF által közölt 2009-es határidő.

Új gyorsút a román határhoz és Záhonyhoz


Új utak Szabolcsban – kattintson a nagyításhoz! Az eredeti térképet megtalálja a a Google Maps-en is

Az M3-asnak ettől a most még csak tervezett szakaszától délkeleti irányba vezet majd az M49-es gyorsforgalmi út. Ez a gyorsút Mátészalkáról indul, és két részletben, a Csengersima-Petea/Pete magyar-román határátkelőig építik ki. A NIF tájékoztatása szerint a beruházást a fejlesztési terv közlekedési operatív programjának (Közop) keretéből valósítják meg, bár ez a projekt az idei kormányhatározat indikatív listáján nem szerepel.

Az elképzelések szerint a gyorsút első ütemben az autópályától Ökörítófülpösig épül ki. Ez a megközelítőleg 30 kilométeres szakasz kétszer egy sávos lesz, a 49-es főúttal nagyjából párhuzamosan fut majd, és része lesz az M3-M49 csomópont is.

Ugyancsak az M3 autópályához csatlakozik az M300-as gyorsforgalmi út. Ez 38 kilométer hosszú lesz, Vásárosnaményt és Záhonyt köti össze kétszer két sávon. Záhonytól további 5 kilométeren épül meg a gyorsút a magyar-ukrán határig, míg az M3-as délebbre, Barabásnál éri el az ukrán határt.

Magántőkével Békésbe

Míg a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei utakat költségvetési és uniós forrásból is építik, addig a Délkelet-Magyarországon élők közlekedését megkönnyítő M44-est magántőke bevonásával, ppp-konstrukcióban készítik el. Korábban ugyan az M44-es is része volt annak a 36 nagyprojektnek, amely szerepelt a kormány 2007-2013 közötti fejlesztési tervében, ám a korábban már említett kormányhatározattal kikerült onnan.

Az M44-es tervezett nyomvonala (forrás: NIF Zrt.)
Az M44-es tervezett nyomvonala (forrás: NIF Zrt.)

A végig kétszer két sávos utat továbbra is 2013-ig tervezik megépíteni, de három szakaszban fogják átadni. Elsőként várhatóan Tiszakürt és Kondoros közötti szakasz készül el, amely kivitelezése a kormányhatározat szerint 2010-ben kezdődik. Erről a szakaszról a GKM kérdésünkre azt közölte: az előkészítés jól halad, "az engedélyezési terv elkészült, az építési engedély megszerzése folyamatban van".

A Kecskemét és Tiszakürt közötti 42 kilométert 2012-től, míg a Kondoros és Békéscsaba közötti 22 kilométeres szakaszt a mostani tervek szerint 2013-tól kezdik építeni. A kormányhatározat a már említett M3-ashoz, M44-eshez és az M6-M60-ashoz hasonlóan az "egyéb forrásból" megépülő utak közé sorolta a 10-es főút Budapest és Kesztölc közötti új, 29 kilométeres szakaszát, amelyet 2009-ben kell elkezdeni építeni.