Elemér
5 °C
16 °C

A cégek 15 százaléka alkalmaz távmunkást

2005.09.15. 10:17
A PricewaterhouseCoopers távmunkáról végzett legfrissebb felméréséből kiderül, hogy a legtöbb vállalatnál van lehetőség a távmunka alkalmazására, az érintettek ismerik előnyeit és hátrányaira is a legtöbb helyen már megoldást találtak az erőforrás kihelyezés kapcsán. A távmunka bevezetésével kapcsolatos speciális ismeretek azonban hiányosak.
Bár a legtöbb esetben a távmunka előnyei világosak (motiváció, ügyviteli költségek csökkenése, gyorsabb reakcióidő, geográfiai lefedettség, időmegtakarítás), a hátrányok között legkiemelkedőbbek a megoldandó munkaszervezési és kommunikációs feladatok. A megkérdezett vállalatok 42 százaléka jelenleg is használ erőforrás kihelyezést, bár annak legfőbb hátrányai is hasonló problémákat vet fel, mint a távmunkánál. Ilyen okok lehetnek például a kontrollvesztés, a személytelen kapcsolat, a kommunikációs nehézség, a közösségi erő kevésbé hatékony érvényesülése. Ezek úgyszintén munkaszervezési és kommunikációs problémákra vezethetők vissza, amelyek kezelni kell, és természetesen erre megvannak a megoldások.

Tervezik

A megkérdezett cégek 15 százaléka foglalkoztat jelenleg távmunkást, 7 százalékuk tervez, és 53 százalék tartja lehetségesnek a távmunka alkalmazását a közeljövőben. Hátrányként a megkérdezett vállalatok vezetői elsősorban a munkaszervezési nehézséget (37%) és adatbiztonsággal kapcsolatos problémákat (16%) említették. De lehetséges hátrányként szerepel a közösségi erő, mint motiváció csökkenése (11%), a munkavállalók felügyeletének, ellenőrzésének hiánya (9%), szabályozási (jogi és munkaügyi, adóügyi) bizonytalanságok (8%), a távmunkahelyek kialakításának és az információs technológiák használatának magas költségei (8%).

Érdemes még megemlíteni, hogy a válaszadók 7 százaléka nem ismeri eléggé, ezért nem bízik a távmunka alkalmazásában. A további említésre került hátrányok nagy része visszavezethető munkaszervezési illetve kommunikációs nehézségekre. Ilyenek például: az értekezletek összehívása nehézkesebb, bizonyos kommunikációt igénylő munkakörökben nem megvalósítható; a kapcsolódó munkakörök kisebb mértékű ismerete; kisebb lojalitás; informális kommunikáció hiánya; nincsenek kialakult szokások; a kapcsolattartás körülményesebb, költséges; elszigeteltség; a munkaadó nagyobb odafigyelése szükséges, bizonyos munkakörökben nem megvalósítható; az értékelés nehézkesebb; az új munkaerő betanítása nehezebb.

Előnyként a motivációt, az ügyviteli költségek csökkenését, a gyorsabb reakcióidőt, a geográfiai lefedettséget és az időmegtakarítást említették a válaszadók.

Költségcsökkentés

A válaszadók 79 százaléka tud róla, hogy a munka törvénykönyve szabályozza a távmunkát, de 60 százalékuk nem ismeri a szabályozás tartalmát. A távmunka alkalmazásának környezetére vonatkozó speciális ismeretekkel kapcsolatosan a válaszadók 70 százaléka nem jártas az adatbiztonsági kérdésekben, 66 százaléka a távmunka adóvonatkozásait nem ismeri kellően, 44 százaléknak az infrastrukturális igények ismeretei, míg 54 százaléknak a HR vonatkozások hiányosak.

A válaszadók 86 százaléka jelenleg is megoldásokat keres üzemeltetési költségeinek csökkentésére, és mintegy 88 százaléka folyamatosan igyekszik növelni a munkatársak elégedettségét. A fluktuáció mintegy 35 százaléknál magas, míg a megfelelő szakember megtalálása a válaszadók mintegy 25 százaléknál különösen nehézkes.

A megkérdezett vállalatok 42 százaléka jelenleg is használ erőforrás kihelyezést (outsourcing). A szellemi tevékenységek közül elsősorban a munkaügyi (pl. bérszámfejtés) (14%), az informatikai (14%) és a könyvelési (5%) tevékenységeket helyezték ki, de ilyen még a marketing (2%), a kereskedelem (4%), a HR (4%), a kutatás és fejlesztés (1%).

A válaszadók szerint az alábbi munkakörök részleges vagy teljes távmunkában történő ellátása lenne lehetséges a vállalaton belül: vezetők, tanácsadó, logisztikus, ügyfélszolgálatos, telefonos ügyfélszolgálat, beszerzők, flottamenedzser, ügyintézők, termék menedzserek, projekt koordinátor, adatrögzítő, rendszergazda, modulgazda, karbantartók, bérügy, pénzügy, HR asszisztensek, könyvelők, adminisztratív munkakörök, számvitel, tervezők, mérnökök, szerkesztők, újságírók, marketingesek, oktatók.

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.

Európai körutazások

Izlandi csillagtúra, Skócia felfedezése, a csodás Szicília, és a bajor kastélyok világa.