Gábor, Karina, Ders
7 °C
21 °C

Szeptembertől drágább lesz taxizni

2006.07.19. 12:28
Szeptembertől a taxis cégek többsége 10-15 százalékkal emeli árait - tudta meg az Index. A személyszállító cégek az adószabályok változása és az üzemanyagok árának folyamatos emelkedése miatt drágítanak. Bár ezek tényezők a tömegközlekedést is sújtják, a volán társaságok és a városi közlekedési cégek egyelőre nem emelnek áraikon.

Szeptember elejétől több fővárosi taxis társaságnál is a mostani drágább lesz az utazás. Bár a 300 forintos alapdíj nem emelkedik - ez ugyanis a fővárosi rendeletben rögzített maximált ár - a kilométerenkénti tarifák társaságonként eltérő mértékben, de emelkedni fognak.

10-15 százalék, 15-20 forint

A Buda Kft., amely két fővárosi taxis vállalkozást, a Budataxit és a Tele5Taxit üzemelteti, 10-15 százalékos áremelésre készül - tudtuk meg Dudás Zoltán ügyvezető igazgatótól. A drágulást részben az üzemanyagárak folyamatos emelkedése, részben az áfatörvény változása - a személyszállítás áfája 15-ről 20 százalékra nő - okozza, de abban szerepet játszik az a közteher-növekedés is, hogy ezentúl az egyéni vállalkozóknak a minimálbér kétszerese után kell tb-járulékot fizetniük. A Budataxi és a Tele5Taxi telefonhívás esetén jelenleg kilométerenként 200 forintos árat alkalmaz, ez 220-230 forintra emelkedhet.


Robert De Niro, a Taxisofőr című filmben

Drágulnak fognak a 6x6 Taxi szolgáltatásai is - mondta Lengyel Sándor, a taxiüzletág vezetője. Az áremelés okai ugyanazok, mint a piaci vetélytársuknál, mértéke várhatóan kilométerenként 15-20 forint lesz. Mivel a 6x6 jelenleg - telefonos hívás esetén - 204 forintos díjjal dolgozik, az új tarifáik 220-225 forint közé emelkedhetnek.

A nem egyéni vállalkozókkal szerződő, hanem alkalmazottakat foglalkoztató Taxi4 szintén emelni fogja ősztől az árait. A cég vezetői arról még nem döntöttek, hogy mennyivel drágítják a szolgáltatásaikat, de csak az áfakulcs változása miatt indokolt lenne egy 15-20 százalékos emelés - közölték a társaságnál, hozzátéve: ehhez jönne még hozzá az üzemanyagok drágulásának hatása. Jelenleg telefonos hívásra 195 forintos kilométerdíjuk van, így egy 20 százalékos emelés után 234 forintra nőne a tarifájuk.

Emelést várnak a fővárostól

A taxis társaságok egyöntetű véleménye szerint időszerű lenne, ha a fővárosi közgyűlés emelné a rendeletben rögzítet maximált tarifákat. A 300 forintos alapdíjat és a 240 forintos kilométerdíjat is hat évvel ezelőtt rögzítették, amikor a benzinárak 210-230, míg a dízelek a 200-210 forintos sávban mozogtak. Azóta az üzemanyagok csaknem másfélszeresükre nőttek, miközben a maximált tarifák nem változtak.

A taxisok elsősorban az alapdíj emelését tartanák fontosnak, általában 450-500 forint körüli árban maximálnák a most 300 forintos tarifát. Ebben az esetben a kilométerdíjakat nem is kellene radikálisan növelni, már csak azért sem, mert a jelenleg 240 forintos maximált árat is csak az utcai fuvarok esetén alkalmazzák, a telefonos megrendelések árai 20-25 százalékkal is elmaradnak a lehetséges maximumtól. Tartanak azonban attól, hogy az őszi önkormányzati választásokig nem drágít a közgyűlés. Egyébként is úgy érzik: egyes képviselők haragszanak rájuk a tavalyi egységáras ötlet elutasítása miatt, így már csak bosszúból sem akarják növelni a tarifák felső határát.

Maradnak a buszjegyek árai

A taxisokkal szemben a tömegközlekedési társaságok az üzemanyagárak emelése és a közterhek növekedése ellenére sem emelik tarifáikat. A Főpolgármesteri Hivatal nem kapott a BKV-tól áremelési javaslatot az üzemanyagok drágulása miatt - közölték a városházán az Indexszel (az esetleges tarifaemelésről a Pénzügyminisztériummal egyetértésben a Fővárosi Közgyűlés dönthet csak.) A tömegközlekedési vállalat összköltségéből pár százalékot tesz ki a gázolaj-beszerzés, így a 20 százalékos üzemanyag-drágulás nem olyan tényező, amelyet a jegy- és bérletárakban érvényesíteni kellene. Azt is megtudtuk, hogy a BKV nem a "benzinkútnál" vásárolja a gázolajat, hanem hosszútávú szerződéseket köt, így a rövidebb kihatású árváltozások nem ugyanúgy érintik a céget, mint például a személyautók magántulajdonosait.

A helyközi és távolsági személyszállítást végző 24 volán társaság sem készül áremelésre - közölték a gazdasági minisztériumban. Ábrahám Gergely szóvivő elmondta: az átfogó személyszállítási reform részeként dolgozzák ki az új tarifarendszert, amelyben nemcsak az árakat, hanem a kedvezmények mértékét és típusát is rögzítik. Erről az egységes koncepcióról először szeptember végén tárgyal a kormány, majd egy társadalmi egyeztetés után október végén fogják az elfogadni, addig tehát biztosan nem drágulnak a buszmenetjegyek.

Debrecenben a helyi tömegközlekedési vállalat július elsejétől már emelte az árait, de ez előre tervezett drágítás volt, nem az üzemanyagárak emelkedése indokolta - már csak azért sem, mert a DKV Rt. csak a város trolibusz- és villamoshálózatát működteti. A DKV vonaljegyei július 1-je előtt 170 forintba kerültek, ez emelkedett 180 forintra.

A Miskolc Városi Közlekedési Rt.-t is érinti az üzemanyagok drágulása, de egyelőre nem készítettek tarifaemelésre vonatkozó előterjesztést. Pontosan nem tudták megmondani, hogy még mekkora üzemanyagdrágulást tud lenyelni a társaság, de azt mondták: egyelőre nincs napirenden a tarifaemelés. A városban 130 forintba kerülnek az előreváltott (tehát nem a buszon, villamoson vett) menetjegyek, 3910 forintba egy felnőtt bérlet.

Mostanában nem készülünk az üzemanyagárak drágulása miatt emelni az árainkat - mondta Kerényi János, a Pécsi Közlekedési Rt. vezérigazgatója. A társaságnál nem volt évközben sem áremelés, vonaljegyeik 145 forintba, felnőtt összvonalas bérletük 3930 forintba kerül.

Olaszorszag

Toszkánától Umbriáig.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!