Teleháború reklámokkal és jogászokkal

2005.09.09. 00:23
Egyre kevesebb az előfizető, a megmaradtakért pedig kitört a háború a vezetékes telefonszolgáltatást nyújtók között. A Magyar Telekom és a Tele2 reklámokban hasonlítgatja össze a szolgáltatásokat, majd a hatóságokhoz fordul a rivális reklám miatt. Közben egyre kuszább a díjtarifarendszer, és a szerződések apró betűs részeiben van a lényeg - de ez a reklámokból persze kimarad.

Egyre csökken a vezetékes telefonra előfizetők száma, a szolgáltatók pedig egymás torkának estek. Az egyre élesedő telekommunikációs versenyben előbb a mobilszolgáltatók, most pedig a vezetékes szolgáltatók is reklámokkal támadják a versenytársat. A percdíjakban azonban nehéz eligazodnia az ügyfélnek, hiszen általában a sok apró betűben van a lényeg, ami a reklámokból kimarad.

TELE2

Az Index sem próbál igazságot osztani, a cégektől egyetlen díjcsomag - az általuk legolcsóbbnak ítélt csomag adatait kértük el. De résen voltunk, és nem az éppen aktuális, két-három hónapig érvényes akciós csomag percdíjaira voltunk kíváncsiak, hanem egy olyan csomagra, mely legalább egy évig változatlanul érvényes. Ne kelljen kéthavonta szerződést módosítania az ügyfélnek, mert az akció lejártával hirtelen megduplázódik a telefonszámlája. Annyi feltételt szabtunk még, hogy a csúcsidő legyen olcsó. (A táblázatot némi kritikával kell szemlélni: a Tele2-nél a "külön havidíj nincs" azt jelenti, hogy a más szolgáltatónak fizetendő havidíjon felül nem kell fizetni. A T-Comnál az ingyenes hívás pedig a beszélgetés hatvanadik percéig, legfeljebb havi 100 óráig érvényes, és csak Magyar Telekom számok hívásánál. A T-Comnál 14 hónapos szerződéssel vehető igénybe az ingyenesség, ez idő alatt garantálják is az ingyenességet.).

A Nemzeti Hírközlési Hatóság legújabb adatai szerint júliusban több mint 20 ezerrel csökkent a vezetékes fővonalak száma. Tavaly év vége óta 105 ezer telefont kapcsoltak ki. Ebben az időszakban az egy főre jutó kezdeményezett hívások átlagos időtartama a júniusi 199,9 percről 186 percre csökkent. Júliusban 10 030 vonalat hordoztak. A Tele2 ügyvezető igazgatója szerint nem állítható meg a folyamat, de lassítható. A cég szerint hiába csökkennek a percdíjak, ha az előfizetés egyre drágább. Esetenként az előfizetés több mint 50 százalékát teszi ki a havi költségeknek.

Díjcsomagok rengetege

A táblázatban szereplő díjcsomagokon kívül mindkét társaságnak sok egyéb díjcsomagja is van, mindegyik a különböző telefonálási szokásokra kialakítva. A T-Com Favorit csomagja például ingyenes beszélgetést kínál délután 4 és reggel 10 között havi 4290 forintért. (Apróbetűs rész: A díjmentesség a beszélgetések hatvanadik percéig, havi 100 óra erejéig érvényes.) A cég 14 hónapig garantálja az ingyenességet. Azoknak, akik távolsági számokat hívnak, a társaság a Felező csomagot ajánlja, ennek helyi tarifái kedvezőbbek ugyan, de a nemzetközi, a mobil és az internet percdíjai a drágább Bázis csomag díjaival egyeznek meg. Itt a havi díj, vagyis 3210 forint fele lebeszélhető.

Magyar Telekom

A Csevegő díjcsomag havidíjának fele leinternetezhető, és az ötödik perctől 20, a tizedik perctől már 30 százalékkal alacsonyabb percdíjakon telefonálhat. A havidíj ingyenes helyi beszélgetéseket is tartalmaz. Ennél a csomagnál a helyi hívásokon kívül valamennyi hívás percdíja drágább, mint a Favorit, Felező, Bázis díjcsomagé. A Sokatmondónál pedig délután háromkor véget ér a csúcsidő, a helyi tarifa is 10 forint alatt van, a helyközi is alacsonyabb a többinél. Drágább azonban a belföldi távolsági hívás (kivéve a Csevegőt). A cég nyári akciókkal is próbálta megtartani az ügyfeleket, a leggyakrabban hívott országoknál felére csökkentették a telefonálás költségeit. Októbertől pedig hűségprogramot indítanak, kedvezményeket kínálva a szerződött ügyfeleknek - tudtuk meg a Magyar Telekom sajtóosztályától.

A Tele2 ennél kevesebb díjcsomaggal rendelkezik. A Standard csomagon kívül az Extra, az Extra Plusz és az Üzleti díjcsomag közül választhatnak az ügyfelek. Az Extra csomagnak 800 forint a havidíja, 4 forintos kapcsolási díj mellett csúcsidőben (7-18 óra között) a helyi hívás 8, a helyközi hívás 14 forintba kerül, csúcsidőn kívül ez 0 és 7 forint. Itt a nulla forintos percdíjnál nincs kapcsolási díj. Itt is érdemes a feltételeket elolvasni, ugyanis az ingyenesség a hívás hatvanadik percéig érvényes, illetve ugyanúgy, mint a T-Comnál, az ingyenes hívások időtartama havi 100 óra lehet. Az Extra Plusz csomagnál ugyanez a helyzet, ott 1500 forintos előfizetési díjért olcsóbb percdíjakat kaphatunk. Itt kell hozzátenni, hogy a Tele2 szolgáltatásait csak az veheti igénybe, akinek van már más szolgáltatóval előfizetői szerződése, tehát két cégnek fizet előfizetési díjat. A Standard csomagtól eltérően itt perc alapon számláznak, kivéve a nemzetközi hívásokat, ahol továbbra is másodperc alapú a számlázás.

Cég Magyar Telekom Tele2
Díjcsomag neve T-Com Favorit Plusz Tele2 Standard
Havidíj 4990 külön díj nincs
Hűségnyilatkozat 14 hónap nincs
Csúcsidő 10-16 óra között 7-18 óra között
Helyi hívás 10 10.50
Helyközi hívás 18 18
Mobilhívás Pannon, T-Mobile 69 69
Mobilhívás Vodafone 69 69
Csúcsidőn kívül 16-07 óra között, hétvége 18-07óra között, hétvége
Helyi hívás 0 4.90
Helyközi hívás 0 9.90
Mobilhívás Pannon, T-Mobile 39 39
Mobilhívás Vodafone 42 42
Kapcsolási díj 0, illetve 4 4
Számlázási egység perc másodperc

Reklámháború

A Tele2 már hónapok óta sugározza árösszehasonlító reklámjait. Néhány hete a tévék a Magyar Telekom reklámfilmjét is vetítik, melyben egy Tele2 feliratú mappát tartó férfi próbál rábeszélni egy nőt arra, hogy válassza a cég díjcsomagjait. A nő azonban azzal utasítja vissza az ügynököt, hogy mivel a T-Com díjcsomagjával ingyen lehet telefonálni, "nincs miről beszélni".

A Tele2 írásban megkereste riválisát, hogy szüntesse be a reklám sugárzását, emellett hatósági eljárást is indítottak, hogy a jövőben a versenytárs egyértelmű lejáratására játszó összehasonlító reklám ne jelenthessen meg. Az ügyben két fogyasztó is panaszt tett a reklámszövetségnek. A T-Comtól azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a Magyar Reklámszövetség Reklámetikai Bizottsága és az Önszabályozó Reklámtestület közös állásfoglalásukban elutasították a fogyasztók beadványait. Az összehasonlítás ugyanis nem ütközik az uniós jogba, a Magyar Reklámetikai Kódex annyi többletkövetelményt támaszt, hogy a reklámokban közölt adatok legyenek elfogulatlan és szakszerű vizsgálattal egyértelműen bizonyíthatók - nyilatkozta az Indexnek a reklámszövetség jogásza.

Mennyi az annyi?

A Tele2 még azt is kifogásolta, hogy a reklámban szereplő állítások is csak bizonyos feltételekkel teljesülnek, vagyis a T-Com ígérte ingyenesség külön havidíjjal érhető el. (Igaz, a Tele2 bármilyen szolgáltatását már meglévő előfizetéssel lehet igénybe venni.) Szerintük az ügyfelek megtévesztésére alkalmas a reklám, ezért a társaság Gazdasági Versenyhivatalhoz és a Hírközlési Fogyasztói Jogok Képviselőjéhez fordult. Lackó Tóth Gergelytől, a Tele2 ügyvezető igazgatójától megtudtuk, hogy Juhász Károly, a Hírközlési Jogok képviselője a sajtóban nyilatkozva hívta fel a GVH figyelmét az ügyre. A GVH pedig hivatalos értesítést küldött, hogy az ügyet vizsgálják, és a Tele2-t ez ügyben is bejelentőnek tekintik. De a vizsgálat maga már augusztus 10-én megindult fogyasztói bejelentés alapján. Eredmény egyelőre nincs.

TELE2

A Tele2 ellentámadásba kezdett, és legújabb akciójában ingyen telefonálást ígér hétvégére. A cég ígérete szerint ez tényleg ingyenes lesz, kapcsolási és különdíj nélkül. Laczkó Tóth Gergely, ügyvezető igazgató az akcióval kapcsolatban azt mondta: "szeretnénk bemutatni a vezetékes telefont használóknak, hogy milyen az, amikor a helyi és belföldi 0 forintos percdíj tényleg ingyen van".

A T-Com is a GVH-hoz fordult szeptember elején, mert szerintük a Tele2 számos alkalommal megsértette a versenytörvényt. A cég pont azt a részt kifogásolta, hogy a reklámok szerint az ügyfeleknek nincs havidíj fizetési kötelezettsége. Szerintük az állítás megtévesztheti a fogyasztókat, hiszen kell havidíjat fizetni az ügyfeleknek.

Panaszkodnak

A cégeknek - állításuk szerint - nem tetszik a reklámkampány eldurvulása. A T-Com szerint az embereket nem szórakoztatja, hogy a cégek csak arra képesek, hogy ajánlatokat egymással szembe állítsanak. A cég állítása szerint csak akkor léptek a riválissal szemben, amikor azt érezték, hogy a reklám az ügyfelek összezavarásáról szól, és nem a tájékoztatásról. A Magyar Telekomnál természetesen sajnálják, hogy odáig fajult a helyzet, hogy egymást különböző eljárásokkal kell fenyegetni.