Telemarketing már SMS-ben is

2003.07.08. 08:28
Nem követnek el etikai hibákat a Magyarországon telemarketing-szolgáltatást nyújtó ügynökségek. A telefonos megkeresést a célközönség negyede utasítja vissza. Az SMS- és e-mail-üzenetek elfogadása növekszik. Száz sikeres hívásból általában öt-hét eredményez eladást, ez a mutató azonban olykor ötven százalék is lehet.
A nem hagyományos marketing (BTL) dinamikusan növekvő magyarországi piacán hét éve van jelen a telefonos marketingszolgáltatás. A cégek évente három-öt milliárd forintot költenek telemarketingre - véli Csomor Tamás, a GGK Direct Kft. ügyvezető igazgatója.

Jelenleg tíz-tizenkét ügynökség kínál klasszikus telemarketing-szolgáltatást, közülük magas technológiai és szakmai színvonalat öten képviselnek - mondja Bágyi Sándor, a TeleMedia Kft. ügyvezető igazgatója. A szolgáltatók száma a magas technológiai követelmények miatt ilyen alacsony.

Nem mindig jó a "csináld magad"-módszer

A piac méretét csak becsülni lehet, mivel ezt a tevékenységet ma már számos cég maga végzi. Főként a telekommunikációs szolgáltatók, közüzemi szolgáltatók, bankok és utazásszervező cégek szervezik "házon belül" a telemarketinget, de az erre vállalkozók szaporodása nem nevezhető tendenciának - mondta Cimbalmos Péter, a Bell Telemarketing ügynökség ügyvezető igazgatója.

A "csináld magad" telemarketing nem mindig költséghatékony, a folyamatos technológiai és menedzsment-fejlesztési követelmények miatt gyakran az előzetes számításokat meghazudtolóan sokba kerül. Számos ügynökség vállalja ma már az önállóságra törő nagyobb cégek kisegítését, a call centerekben ülő operátorok képzését, a rendszer optimalizálását és minőségbiztosítását.

A telemarketing-szolgáltatások köre többféle marketingprobléma megoldására, illetve kampánycél elérésére nyújt jó eszközöket. Minden olyan kampányban helye lehet a telekommunikációs üzenetközvetítésnek, amelyik nem imázsformálásra törekszik. A módszer lényege a visszacsatolás. Ha egy cég pénzt fordít arra, hogy ajánlatot fogalmazzon meg egy kampányban, de nem ad lehetőséget a megkeresetteknek a válaszadásra, a kampányköltségvetés ablakon kidobott pénz - véli Bágyi.

Terjednek a reklámcélú SMS-ek

A hagyományos vevő- és közönségszolgálat mellett promóciós játékok és rendelésfelvétel lebonyolítására is alkalmasak az automata vagy élő operátoros ügyfélszolgálati rendszerek. A nyereményjátékok viszonylag új és egyre népszerűbb csatornája az SMS. A kínálatban szerepel még a telefonos, illetve az adatokat számítógépen rögzítő marketingkutatás.

A megkeresések elfogadottságával kapcsolatban kettős tendencia érvényesül - mondta Bágyi. A telefonos marketing már hét éve létező piaca érettebb, mára nagyjából stabilizálódott azoknak a köre, akik partnerek, illetve akik elutasítják a hívásokat. A felhívottak 75 százaléka "szóba áll" az őt megkereső telemarketingesekkel, ami jó aránynak nevezhető. Az SMS még újdonságnak számít, az ily módon megkeresettek körében nő a válaszolási hajlandósága. Emellett jelentős összeget spórolhat meg a megbízó is, ha kupon helyett SMS-en fogadja a célközönség válaszait.

Az együttműködést elutasítók zaklatása perhez vezethet

A kedvező elfogadottság hátterében részben az áll, hogy Magyarországon az ügynökségek ma már túlnyomórészt betartják a törvényi és etikai előírásokat. Itthon jóval szigorúbb a szabályozás, mint például az USA-ban. A szolgáltató felelős a közölt tartalomért, illetve azért, hogy csak olyan személyeket keressen meg, akik ezt nem tiltották le.

A reklámáradat ellen a telefonvonal tulajdonosa a szám titkosításával, vagy a marketingszolgáltatónál való tiltakozással védekezhet. Ezenkívül a szolgáltatók és a Belügyminisztérium is fenntartanak egy úgynevezett Robinson-listát azok neveivel, akiket nem szabad megkeresni. A telefonszám és címlisták elsődleges forrása a BM címlistája, illetve a telefonkönyv.

A szolgáltatónak egyértelműen jelölnie kell, hogy reklámtevékenységet folytat, illetve hol és milyen módon lehet azt letiltatni - áll az elektronikus kereskedelmi, illetve információs társadalommal összefüggő szolgáltatásokat szabályozó 2001-es magyar törvényben. Az együttműködést visszautasítók zaklatása kidobott pénz, ráadásul egy esetleges etikai vagy jogi procedúra ártana a cégnek. A megkérdezett vezetők egyébként nem tudnak olyan magyarországi polgári peres eljárásról, amelyet törvénytelen telemarketing-szolgáltatás miatt kezdeményeztek volna.

Akár a hívások fele is eredményes lehet

A viszonylag kevés problémát felvető telemarketing hatékonysága mellett lándzsát törnek az ügynökségek, természetesen a megfelelő célcsoport, adatbázis, munkatársak és árak hangsúlyozásával. A telefonos eladásoknál átlagosan a hívások öt-hét százaléka vezet sikerhez, de esetenként ötven százalékos arány is elkönyvelhető - mondta Cimbalmos.