A hosszas vitákat követően véglegesített rendelet értelmében az újratölthető csomagolású termékek arányának a sörgyártóknál legalább 65, a szénsavas üdítőitalokat, valamint tartósítószert tartalmazó szénsavmentes üdítőitalokat készítő cégeknél 5, az ásványvíztöltőknél pedig egy százaléknak kell lenni ahhoz, hogy mentességet lehessen kapni a termékdíj-törvény újratöltési passzusa alól.
Nincs meg a technológiaAz alacsonyabb újratöltési előírás ellenére leginkább az üdítőital- és ásványvízgyártók tartanak pluszterhektől, mivel a hazai cégek közül mindössze három rendelkezik újratöltő technológiával. Az újratöltési díj miatt a 2005-ben várható áremelkedés ugyan nem tűnik jelentősnek, ám ágazati szinten az üdítőital- és ásványvízgyártók többletterhe így is elérheti az egymilliárd forintot az 1,2-1,3 milliárd darab értékesített műanyag palack után - fejtette ki Kiss Gáborné, a Magyarországi Üdítőital-, Gyümölcslé- és Ásványvízgyártók Szövetségének főtitkára. Ez a teher két év múlva jelentősen növekedni fog, ugyanis 2007-től hat, majd 2009-től újabb hat százalékkal emelkednek az újratöltési előírások. A cégek többsége nem is álmodozhat a mentességi feltételek teljesítéséről, mivel egy újratöltésre alkalmas komplett gyártósor - átlagos méretű italgyártó esetén - eléri a 800 millió forintot, s ez a legtöbb cég számára finanszírozhatatlan - tette hozzá Kiss Gáborné.
A hazai sörgyártóknak vannak újratöltő kapacitásai, s az ágazat szereplői kifejezetten azt remélik, hogy az új díj csökkentheti a más európai uniós tagországból behozott dobozos sörök jelenlegi árelőnyét. A kizárólag nem újratölthető csomagolású termékeket forgalomba hozó vállalkozásoknak ugyanis az idén dobozonként 16-17 forint ú-díjjal kell számolniuk. Igaz, a 65 százalékos újratöltési arány elérése a hazai cégeknek is komoly feladatot jelent, mert a kereslet az utóbbi egy-két évben erőteljesen a nem visszaváltható, dobozos termékek irányába mozdult el - érzékeltette a nehézségeket kérdésünkre Fehér Imre, a Borsodi Sörgyár Rt. kommunikációs igazgatója.