Most a Tesco a legolcsóbb

2003.08.15. 09:40
A legutóbbi bevásárlói tesztnél kialakult sorrend megfordult: a Napi Gazdaság által összeállított termékek most a Tescóban vehetők meg a legolcsóbban és a Coránál kellene értük a legtöbbet fizetni. Igaz, az áruházat csütörtökön a GVH 15 millió forintra bírságolta fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt.
A nyaralásoktól kivérzett pénztárcákra való tekintettel augusztus 20-ára, a kerti partik napjára igyekeztünk nem túl drága kosarat összeállítani, amelynek feltöltését végül a budaörsi Tesco-hipermarketben úsztuk meg a legolcsóbban. A Napi Gazdaság szokásos negyedévi fogyasztói kosarában a zöldségek kapták a legnagyobb súlyt, értékben azonban inkább a hús dominált, amelyet igyekeztünk úgy kiválasztani, hogy passzoljon az ilyenkor szokásos grillpartikhoz.

Tarja, te drága!

A budaörsi kereskedelmi aranyháromszögben végrehajtott vásárlás során második lett az Auchan, harmadik a Cora. Emlékezetes, hogy a tavaszi nagy hajrában a Cora bizonyult a legolcsóbbnak és a Tesco a legdrágábbnak. A brit áruházlánc egyébként most a hússal vitte el a pálmát, ugyanis a tarját rendkívül olcsón kínálta.

Ha az nem szerepelt volna a kosárban, a britek a második helyre szorultak volna az Auchan mögött, viszont a Cora hús nélkül is drágább volt két vetélytársánál. A kosár végösszege a Tescónál 2586 forint volt, tarja nélkül 1847. Az Auchannál 2669 forintot fizettünk, tarja nélkül a végösszeg 1770 forintra jött volna ki. A Coránál mindent egybevéve 2958 forint, tarja nélkül 1959 forint volt a cech.

Felkészültek egymásból

Idén megfigyelhető, hogy az aranyháromszögben működő üzletek rendesen felkészülnek egymásból, több tétel azonos áron szerepelt, viszont a zöldségeknél a minőség szemmel láthatóan erősen befolyásolta az árakat. Érdemes kiemelni, hogy az Auchanban rendkívül olcsón jutottunk paradicsomhoz, igaz, ebben az üzletben volt a legdrágább a kerti partik elengedhetetlen csemegéje, a csirkeszárny.

A padlizsán a Tescóban volt a legolcsóbb, de az étolajat itt kaptuk a legdrágábban. A fejes saláta mind a három hipermarketben rendkívül olcsónak bizonyult. Brutális árversenyt egyik hipermarket sem diktált, egyedül a dinnye értékesítésben mentek csülökre a felek. Lőrinc napja után ugyan nem került dinnye a kosárba, de a gyümölcs kilónkénti ára az alábbiak szerint alakult: az Auchan vitte a pálmát 18 forinttal, igaz, meglehetősen kicsiny gömböket tettek ki a standra. A Tescóban 28 forint volt a dinnye kilója, a Corában 29-ért adták.

A nyár és a rekkenő hőség ellenére mind a három hipermarket forgalma erős volt. Jól átgondolt és alaposan megtervezett vásárlásunk szinte percre pontosan mindenütt háromnegyed órát vett igénybe, a pénztárnál, illetve a sajtos- és húsospult előtti sajnálatos, de kedélyes sorban állás miatt.

Nehéz áfás számlához jutni

Meglepő, hogy amióta nem kötelessége a kereskedőknek áfás számlát adniuk, a könyveléshez használatos bizonylatok kiállítása meglehetősen nehézkesen történik. Az Auchan, illetve a Cora pénztáránál csak abban az esetben adtak ilyen számlát, ha ehhez a vevő korábban már kiállíttatott egy kártyát, különben a vevőszolgálatnál - jó esetben az erre külön kialakított - pultnál van lehetőség az adminisztráció lebonyolítására. Egyedül a Tesco pénztáraiban lehet közvetlenül áfás bizonylathoz jutni, de az érvényesítést jelentő pecsétért itt is sorba kell állni a vevőszolgálatnál.

A Tescót 15 millióra bírságolta a GVH

Bár a vásárlói teszten jól szerepelt a brit cég, a Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatán megbukott. A GVH versenytanácsa a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolása miatt 15 millió forint bírsággal sújtotta a Tesco Global Áruházak Rt.-t. A versenytanács megállapította, hogy a Tesco Global Áruházak Rt. az általa megtartott akciók során tájékoztató újságjaiban a fogyasztói döntések tisztességtelen befolyásolására alkalmas magatartást tanúsított.

Egyes, az újságban akciósként meghirdetett termékek nem voltak kaphatók, továbbá a fogyasztónak bizonyos termékért az újságban akciósként meghirdetettnél magasabb árat kellett fizetnie. Az újság egyes esetekben nem az akcióban megvásárolható termék képét tartalmazta, hanem más, attól lényeges tulajdonságaiban eltérő termékét. A hatóság felrótta azt is, hogy egyes esetekben az árkedvezmény mértékének bemutatására nem a termék akciót megelőző árát tüntették fel, hanem egy korábbit - jelentette az MTI.