A tőke nem szereti, ha babrálják a jogszabályokat

2008.11.07. 12:54
Egy befektetői döntés hátterében a gazdasági mutatók mellett szerepet játszik a megcélzott város jogalkotási hatékonysága is – állítja az IR Consulting tanulmánya. Az elemzés Magyarország megyei jogú városait rangsorolja a 2004-2007 közötti időszak jogalkotási jellemzői alapján. A lista élén többnyire jól prosperáló nyugat-magyarországi települések, míg az alján amúgy sem túl versenyképes városok állnak.

Az Európai Unióba való belépésünk óta eltelt három és fél év alatt a városok szabályalkotó tevékenységének hatékonysága ugyan átlagosan emelkedett, a városok között azonban jelentős különbségek alakultak ki, maradtak fent.

A 23 megyei jogú város elmúlt négyévi szabályalkotási aktivitását elemző kutatásból meglepő módon az derül ki, hogy azok a városok, amelyek tudatosabban és hatékonyabban élnek a helyi jogalkotási lehetőségeikkel, jobban vonzzák a beruházásokat.

  1.   Veszprém
  2.   Kaposvár
  3.   Szekszárd
  4.   Gyõr
  5.   Székesfehérvár
  6.   Kecskemét
  7.   Eger
  8.   Nagykanizsa
  9.   Pécs
  10.   Hódmezõvásárhely
  11.   Miskolc
  12.   Debrecen
  13.   Szeged
  14.   Békéscsaba
  15.   Szombathely
  16.   Sopron
  17.   Nyíregyháza
  18.   Érd
  19.   Tatabánya
  20.   Dunaújváros
  21.   Zalaegerszeg
  22.   Salgótarján (n.a.)
  23.   Szolnok (n.a.)

Általános megállapításként az is kijelenthető, hogy a vizsgált városok szabályalkotási tevékenysége elsősorban hatósági díjmegállapításból, a helyi adórendszer buherálásából és vagyongazdálkodásból áll, tehát a szabályozási menedzsment terén még mindig bőven van tér előrelépésre.

A lista első öt helyezettjére (piros pont: Veszprém, Kaposvár, Szekszárd, Győr, Székesfehérvár) jellemző, hogy az átlagnál kevesebbszer módosították a költségvetésüket, az uniós pályázatokról több esetben döntöttek közgyűlési szinten (tehát nyilvánosan), illetve a városok minden vizsgált évben kiemelten foglalkoztak saját vagyonszabályozásukkal.

A rangsor utolsó öt helyezettje (fekete pont: Nyíregyháza, Érd, Tatabánya, Dunaújváros, Zalaegerszeg) esetén a következő negatív jelek figyelhetők meg: indokolatlanul sok esetben módosították év közben a költségvetési rendeletet, amivel nem sugalltak stabil képet önmagukról a befektetők felé, és nem foglalkoztak számottevően sem a gazdálkodás, sem a hulladékgazdálkodás szabályozásával.

Az elemzés megállapításait egyébként kéretik a helyükön kezelni, a siralmas jogalkotás-hatékonyságú Dunaújvárosba félmillárdos beruházással gumigyárat telepítő Hankook például valószínűleg elsősorban más mutatókkal foglalkozott.