Orsolya
7 °C
17 °C

A Trigánit a hatodik legnagyobb európai plázaépítő

2008.05.26. 12:35
A felépített négyzetmétereket tekintve a kereskedelmi láncok a legnagyobb ingatlanfejlesztők Európában. Egyelőre a kereskedelmi ingatlanfejlesztés Nyugat-Európában is virágzik, a JLL elemzése szerint a közeljövőben a növekedés motorja Közép-Kelet-Európa és Törökország lesz. Ezen belül Moszkva és Isztambul rendelkezik a legnagyobb potenciállal. Az elmúlt tizenöt évet tekintve a Kelet-Közép-Európában a rendelkezésre álló jövedelem ugrásszerűen nőtt, ezzel egy időben viszont kevés megfelelő retail termék volt jelen a piacon. A szerencsés konstelláció miatt a régió ideális terep volt a kiskereskedelmi cégek és retail fejlesztők számára.

Az első fecske Kelet-Európában az Ikea volt, első áruházát Budapesten nyitotta 1990-ben, majd Prágában és a lengyelországi Poznanban terjeszkedett 1991-ben, illetve 1992-ben Pozsonyban. Az Ikea első oroszországi áruházát csak 2000-ben nyitotta, ugyanakkor mára Oroszország egyike a bútorgyártó három legdinamikusabban fejlődő piacának a két hatalmas fogyasztó USA és Kína mellett. A 180,000 nm -es moszkvai áruház a legnagyobb bevásárlóközpont Kelet-Közép-Európában. Egyesek szerint az Ikea kelet-európai sikerét az "innovatív mega bevásárlóközpont" koncepciójának köszönheti (Mega shopping mall concept), amely a jelek szerint igen népszerű Kelet-Európában. Az Európában épített négyzetmétereket tekintve az Ikea megelőzi a legnagyobb ingatlanfejlesztőket is.

Az elmúlt időszakban más retail cégek is jelentős beruházásokat valósítottak meg a régióban, a nagy élelmiszerláncok - amelyek csak a '90-es évek végén jelentek meg Kelet-Közép-Európában szintén élen járnak az ingatlanfejlesztésekben. Az Auchan Immochan nevű ingatlanfejlesztő cégén keresztül hajtja vére beruházásait, az ICSC/C&W riportja szerint a francia élelmiszerlánc 266 300 nm kereskedelmi ingatlanterületet alakított ki az elmúlt 10 évben. A másik francia élelmiszer óriás, a Carrefour ugyancsak jelentős fejlesztéseket hajtott végre ebben az időszakban, 198 000 nm területet adott át Görögországban, Csehországban és Törökországban. A hipermarket lánc - mely ingatlanvagyonát 20-24 milliárd euró környékére becsüli - a közelmúltban jelentette be, hogy a kereskedelem mellett alap (core) üzletágává kívánja fejleszteni ingatlan divízióját.

Kelet-európai favoritok

A beszámoló adatai szerint 2007-ben megközelítőleg 6 millió nm kereskedelmi ingatlant adtak át Európában, és 2008-2009-ben várhatóan újabb rekordok születnek. Csak Oroszországban kb. 6 millió nm kiskereskedelmi ingatlanterület átadása várható. Az orosz piacon a legnagyobb aktivitás Moszkvában és Szentpéterváron tapasztalható, ahol a rengeteg fejlesztés ellenére a retail ingatlanok a kihasználatlansági rátája 1% alatt van. Ukrajna 45 millió lakosával és emelkedő rendelkezésre álló jövedelmével szintén gyorsan fejlődik, több mint 1 millió nm kereskedelmi ingatlanfejlesztése van folyamatban.

Törökország a másik kedvenc, a legnagyobb fejlesztők, mint pl. a Multi Development kiemelt figyelmet szentelnek az országnak. 2008-2009-ben csaknem 70 bevásárlóközpont átadása várható 2 millió nm-en. Ugyanakkor az országban az egy főre jutó kereskedelmi ingatlanterület még mindig jóval az európai átlag alatt van, így van tere a fejlődésnek.

Az említett két piac mellett Lengyelország is rendkívüli aktivitást tapasztal, 2007-ben 17 százalékkal bővült a kereskedelmi ingatlanok piaca, és az elkövetkező két évben több mint 70 bevásárlóközpontot építenek.

Mindent visz a Morgan Stanley

A legnagyobb bevásárlóközpont fejlesztő Európában a Morgan Stanley érdekeltségébe tartozó Multi Development. Folyamatban lévő fejlesztéseinek értéke 17,2 milliárd euró, melyek hozamát átlagosan 4,-7,5 százalékra becsüli a fejlesztő. Jelenlegi fejlesztéseinek nagyjából 30 százaléka Törökországban található. A második helyet az ING Real Estate Development (ING RED) szerezte meg. A cégcsoport kb. 100 projekten dolgozik 9 európai országban. A harmadik helyen a dán TK Development áll, amelyet a skandináv és balti országokért felelős TKD Nordeuropa, illetve a Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában aktív Euro Mall alkot.

A negyedik helyet megszerző ECE főként központi lokációkon elhelyezkedő bevásárló központokat épít. A magyarországi Árkád bevásárlóközpontokat is jegyző cég jelenlegi európai portfoliójának értéke 4,3 milliárd euró. A cégcsoport oroszországi és ukrajnai fejlesztéseire létrehozott egy joint venture-t az amerikai Developers Diversified Reality nevű céggel, tervezett közös bevásárlóközpont-fejlesztéseinek értéke 1 milliárd euróra rúg. Az ötödik helyen a francia-holland Unibail-Rodamco áll, amely a legnagyobb tőzsdén jegyzett európai ingatlancég. Tevékenysége egyelőre Nyugat-Európában összpontosul, de a cég közelmúltbeli nyilatkozata szerint egy európai konszernt kíván létrehozni, amely az egész kontinensen aktív.

Bár a top 5-be már nem fér be, mindenképpen érdemes megemlítnünk a hatodik helyen sorakozó Trigranitot, amely 900 000 nm-nyi folyamatban lévő fejlesztésével éppen hogy kimarad az élbolyból. A Trigránit portfoliójának mindössze 10 százalékát teszik ki a magyarországi fejlesztések. Csehország, Lengyelország és Szlovákia mellett a cég a balkáni országokban, illetve Ukrajnában és Oroszországban is aktív. Folyamatban lévő kereskedelmi ingatlan fejlesztéseinek 35 százaléka Oroszországban van.