A Tesco volt tavaly a legerősebb

2006.04.21. 07:58
A brit csoport üzleteiben átlagosan minden magyar 47 000 forintot hagyott tavaly. A Metrókban, Sparokban és Intersparokban átlagosan 45 500 forintért, a Co-op üzleteiben 37 500 forintért vásároltunk tavaly.
Az elmúlt évben mintegy 470 milliárd forintos forgalommal a Tesco-Global Áruházak Zrt. bizonyult a legnagyobb kiskereskedelmi cégnek a magyar piacon - derül ki a Mai Piac kereskedelmi szaklap által készített 15-ös toplistából. A brit érdekeltségű csoport forgalma akkora, mintha minden magyar állampolgár a csecsemőtől a legidősebb nyugdíjasig évi 47 ezer forintot költött volna el a cég valamelyik üzletében.

A Tesco "titka" az, hogy dinamikusan növeli üzletei számát. Az elemzések szerint ugyanis a forgalomnövekedésben sokkal inkább ez, mint az élelmiszer-kereskedelmi piac bővülése mutatkozik meg.

A lista második helyezettje 455 milliárd forinttal a Metspa lett. Az élről alig leszorult cég a Metro áruházlánc, valamint a Spar és Interspar áruházakat működtető cég közös beszerzési vállalata. A harmadik helyen a Co-op Hungary Zrt. végzett, ám 375 milliárdos árbevétele már jelentős lemaradást jelent az előző két céghez képest.

A lista idei két furcsasága, hogy kimaradt a CBA, amely tavaly még az első helyen állt. A magyar tulajdonú, egyebek mellett horvát- és szlovák üzletekkel is rendelkező cég idén ugyanis nem járult hozzá adatai közléséhez. A Lidl valamivel több mint 50 milliárd forintos árbevétellel a lista 11. helyén debütált.

Az adatok alátámasztják a nyilvánosságra hozott AC Nielsen-felmérést, amely azt mutatja, hogy a piac tovább centralizálódik. A társaság szerint egyre kevesebb az élelmiszerüzlet Magyarországon: év végén összesen 23 086 működött, az egy évvel korábbi 23 955-vel szemben. Ez úgy jött össze, hogy a kis boltok százával szűntek meg, ezzel szemben a nagy eladóterű üzletek száma gyarapodott - állítja az AC Nielsen.