Csomagolnak
Az év végére befejeződött az egri dohánygyár leállítása, már csak a berendezések, gépek csomagolása van hátra, illetve az ingatlan előkészítése az értékesítésre. Ezzel az év végéig szeretnének végezni – közölte Jamniczky Zsolt, a Philip Morris Magyarország Kft. vállalati kapcsolatok igazgatója. Az anyavállalat elemzése szerint az egri gyár méreténél, adottságainál fogva túlságosan kicsi ahhoz, hogy regionális gyártóbázisként tudjon működni. Évi kapacitása tízmilliárd szál, fele a szakmai körökben elfogadott gazdaságossági határnak. A döntés hátteréhez tartozik még, hogy az uniós csatlakozással megszűnt a cigarettaimportot korábban terhelő 57 százalékos vám, így a közösségen belül más országból már kedvezőbb feltételekkel látható el a magyar piac.
Miután az elmúlt évben az egri mellett a debreceni dohánygyárat is bezárták, mára gyakorlatilag már csak a BAT pécsi gyára és a Continental sátoraljaújhelyi üzeme maradt meg.
Ezzel együtt a PMM Kft. saját nagykereskedelmi hálózat felállításán dolgozik. Több lépésben, márciusra épül ki a 15 regionális logisztikai bázisból álló rendszer. A fejlesztés jelentős befektetést igényelt, hiszen az új szervezet járműparkját, informatikai hátterét a nulláról kellett felépíteni. Korábban már a piacvezető BAT magyar leányvállalata is saját kezébe vette termékeinek nagykereskedelmét.
Kevesebb teher
Jamniczky Zsolt a magyarországi piaci kilátásaikról szólva érdeklődésünkre elmondta, hogy a napokban két újabb termékkel is megjelennek az olcsó árkategóriában a sodró, illetve a pipadohánnyal. Az elmúlt években – elsősorban a kedvezőbb adóterhek miatt – ezek iránt folyamatosan nő az igény. A pipadohányt például hatodannyi adó terheli, mint a cigarettát.
A dohánypiacon tavaly késő ősszel kibontakozott árverseny hatásai egyelőre nem mérhetők. A piaci szereplők azt mondják, egyrészt nem telt még el elég idő, hogy értékelni tudnák a változásokat, másrészt a december–januári forgalom ugyanúgy nem mérvadó az élvezeti cikkek piacán, ahogyan az iparcikkekén sem, hiszen karácsony előtt mindenki sokkal többet költ, januárban pedig szinte alig. Legkorábban február végén, március közepén lesz szerintük mérhető, hogy a középkategóriás termékek árversenye hová vezetett.