Divattá válnak a menedzsertúrák

2003.07.09. 12:32
Az irodai dolgozók körében egyre népszerűbbek a különféle kalandtúrák. Akik megtehetik, távoli földrészeken másznak hegyet vagy vesznek részt vadvízi kenutúrán, pusztán divathóbortból. Akik igazi megszállottak, általában közelebbi célpontot választanak, és Erdélyben vagy Szlovákiában hódolnak szenvedélyüknek.
Egyre több bankár, irodai alkalmazott és középkorú cégvezető vesz részt túrákon, gyakran olyan távoli célpontokkal, mint például a Kilimandzsáró, Alaszka vagy Nepál. A legnagyobb sláger azonban az Alpok, főleg a Mont Blanc.

A divattúrázók egy nap alatt összeszedik a felszerelést

A szervezett túrákat mindig tapasztalt vezetők irányítják, akik előre kiadják a szükséges menetfelszerelés listáját. Az irodai alkalmazottak rétege egyre komolyabb vásárlóerőt képvisel a korábban főleg mániákusoknak fentartott túraboltokban - állapítja meg a túrafelszerelés-forgalmazó Mountex munkatársa. Ez a réteg ugyanis megengedheti magának, hogy megvegye a gyakran drága, jó minőségű sátrakat, hálózsákokat és bakancsokat - akár egyszerre, a túra kezdete előtt egy-két nappal.

A megszállottak Nepál helyett Erdélybe mennek

Ezzel szemben a szakboltok törzsközönsége, a hagyományos túrázók és természetjárók a felszerelés darabjait apránként, több év alatt rakják össze. A komoly felszerelés mellett folyamatosan szerzik be az apróságokat is - zseblámpát, bögrét, hálózsákot. Ők nem extrém, távoli túrákat terveznek, inkább a közeli helyekre, például a Magas-Tátrába, Erdélybe, a Dolomitokba vagy Ausztriába mennek.

A harmadik komoly vásárlói körnek a családok számítanak. A szülők középiskolás gyermekeiknek vesznek drágább és minőségi felszerelést sokszor a hipermarketekben vásárolt alacsonyabb minőségű áruk helyett.

Szlovákia snassz, Új-Zélandon divat raftingolni

A vízitúrák mindig népszerűek voltak Magyarországon, ám az utóbbi években még inkább fellendült a kajakok és kenuk értékesítése, a vevők között egyre nagyobb számban jelennek meg magánszemélyek is. A mentőmellények aznonban nem különösebben kelendők, inkább csak a gyerekméretűeket és a speciális raftingmellényeket keresik.

Ez egyrészt az átlagos vízitúrázó biztonságigényéhez, másrészt a raftingőrülethez köthető. Utóbbit ma már nem annyira Szlovákiában űzik - északi szomszédunk túl snassz -, inkább Ausztriába, Szlovéniába vagy Új-Zélandra járnak a kalandvágyók.

A szabadtéri sportszerek iránti kereslet kifejezetten szezonhoz köthető. Nyáron főleg a sátrak, hálózsákok, bakancsok és gázfőzők fogynak, télen a pulóvereket, síruhákat és nagykabátokat vásárolják. A kiegészítők iránt azonban folyamatosan van érdeklődés, ezeket ugyanis a boltokba betérők legtöbbször véletlenszerűen, pillanatnyi hangulatuknak engedelmeskedve veszik meg.