Vendég nélkül maradnak a szállodák

2003.06.03. 10:26
A fővárosi luxushotelek szobaárai alacsonyabbak, mint tavaly voltak. Ez sem elég azonban: nem jönnek a vendégek, a kihasználtsági mutató a tavalyinál is rosszabb volt az eddigi eltelt hónapokban. Nemcsak Budapestre jönnek kevesebben: a Balatonnál is gyenge szezonra számítanak. Pedig idén minden eddiginél több megy el turisztikai kampányra.
Az év első négy hónapjának gyenge eredménye után a május sem hozott átütő javulást a fővárosi ötcsillagos szállodák kihasználtságában. Mint arról korábban hírt adtunk, március végéig hat százalékkal csökkent a vendégéjszakák száma, a külföldiek csaknem tizedével kevesebb időt töltöttek nálunk, mint tavaly ilyenkor. Volt olyan nap, amikor az egyik budapesti luxushotel csupán egyetlen szobát tudott kiadni - írja a Világgazdaság.

Több szobával várják a kevesebb vendéget

Az idelátogató üzletemberek száma még mindig kisebb a vártnál, míg a konferenciák, rendezvények száma hasonló, mint a korábbi évek azonos időszakában, ám az ezekre érkező vendégek jóval kevesebben vannak a szokásosnál. Mindeközben a fővárosban a Royal megnyitásával mintegy 10 százalékkal emelkedett szobakapacitás.

Üsztöke Botond, a Magyar Szállodaszövetség fővárosi szekciójának vezetője a Világgazdaságban úgy fogalmazott: két év az első negyedévben még 28-29 ezer forint volt egy öcsillagos hotelszoba egy éjszakára. Tavaly ennek az ára már 25 ezer körülire mérséklődött, az idén ugyanez 22 600 forint körül volt.

Az árcsökkentés hatással van a négycsillagos hotelek eredményére is, és egy ideje már érzékelhető az elszívó hatás, hiszen a vendég ugyanazért az árért jobb szolgáltatást kap a magasabb kategóriában. Egy ilyen helyzetben a vendég jobban jár, ami szakmai szempontból helyes, s az már a vezetés ügyességén, rátermettségén múlik, hogy e szempontot hogyan tudja a tulajdonos elvárásaival összehangolni - mondja a szállodás szakember.

A szállodáknak nincsenek tartalékaik

A szállodák azért is vannak nehéz helyzetben, mivel tartalékaikat az elmúlt években már felélték. Már megtörtént a létszám-racionalizálás, számos takarékossági intézkedést hoztak, így gyakorlatilag nincs mivel takarékoskodni. Ráadásul a takarékosság sem lehet az egyetlen eszköz, hiszen túlzott esetben ez a minőség rovására mehet. Ezt pedig a luxushotelek nem engedhetik meg maguknak.

Ráadásul a következő hónapokban újabb szálloda nyílik a legmagasabb kategóriában, hiszen az ősszel megnyíló Four Seasons várhatóan számos vendéget elcsalogat a mostani luxushotelekből. Hónapokon belül pedig a Boscolo-csoport újabb felső kategóriájú házának megnyitása várható az egykori New York palotában.

Ugyanakkor a hotelnyitások megítélése is ellentmondásos, még akkor is, ha ez jelenleg sok gondot okoz a már működőknek. Egyes vélemények szerint az 1980-as évek szállodai boomját - bár akkor sok bírálat érte a felvett hitelek miatt az érintetteket - ma már senki nem kérdőjelezi meg. Hosszabb távon valószínűleg így lesz ez a mostani beruházásokkal is - olvasható a Világgazdaságban.

A Balatonnál sem jobb a helyzet

Nemcsak a fővárosi szállodásoknak van okuk a panaszra: az évtizedekig az ország legfőb turisztikai attrakciójának tartott Balatonnál sem kecsegtetőbbek a kilátások. Baldauf Csaba, a szállodaszövetség balatoni régiójának elnöke a minap úgy nyilatkozott a Népszabadságnak: ilyen bizonytalan kimenetelű szezon előtt még nem állt a balatoni idegenforgalom. Az előzetes szállásfoglalási adatok alapján a tónál kevesebb lesz a vendég, mint tavaly volt.

A Balatonhoz főleg a német turisták hűtlenek. Ők általában az olcsóbb horvát és bolgár, valamint a színvonalas, magas turisztikai infrastruktúrával ellátott olasz tengerpartot keresik fel inkább. A Népszabadság szerint a Siotour kempingjeiben a tavalyinál mintegy tíz százalékkal kevesebb vendégre számítanak. Tovább rontja a kilátásokat, hogy a főszezon várhatóan öt-hat hetesre szűkül, és július első hetétől csak augusztus közepéig tart.

A reklámban bíznak a vállalkozók

Így aztán mindenki a Magyar Turizmus Rt. (MT Rt.) hatékony reklámakcióiban bízik, hiszen saját erőből az eddig felgyülemlett nehézségeket a hotelek többsége már nem tudja megoldani. Az MT Rt. idei 9 milliárd forintos költségvetéséből 7 milliárdot fordít marketingfeladatai finanszírozására. A külföldi beutaztatópiacokon differenciált módon jelenik meg a magyar kínálat.

A társaság külképviseletei, az adott piac igényeihez igazodva, önálló marketingterv szerint dolgoznak. Galla Gábor, az MT Rt. vezérigazgatója a Világgazdaságnak úgy nyilakozott, hogy az ötcsillagos fővárosi hotelek marketingjére legfeljebb közvetett módon van lehetőség. Így például olyan külföldi gazdasági lapokban hirdetnek, amelyeknek olvasótábora egybesik az ötcsillagos hotelek vendégkörével.

Emellett jelen vannak a konferenciaturizmus piacán, ahol a hirdetésekkel szintén az e szállodakategóriát igénybe vevőkhöz jutnak el. De ugyanezt szolgálja a "Budapest-kampány", amit a Budapesti Turisztikai Kht.-val közösen több országban is csinálnak, valamint a visegrádi országok közös fellépése az USA-ban, Japánban, illetve Brazíliában.

A Forma 1 ismét sok nézőt hozhat

A fővárosi szállodások abban viszont reménykedhetnek, hogy a Forma 1 hétvégéjén a tavalyinál több vendég látogat el Budapestre. Az ugyanis már most látható, hogy idén nem olyan lefutott a versenysorozat, mint tavaly volt, és biztosan nem világbajnokként érkezik ide valamelyik pilóta. Az pedig már csak hab a tortán, hogy a versenysorozat élmezőnyében ismét van finn pilóta. A Magyar Nagydíjra ugyanis, amikor van valakiért szurkolni, nagyszám finn vendég is érkezik.