A hideg idő ellenére többet iszunk

2005.07.13. 11:42
Tavaly az előző évhez képest mintegy 50 százalékkal több szénsavmentes ásványvizet fogyasztottunk. A gyümölcslevek közül egyértelműen a magasabb gyümölcstartalmú italokat kedveljük jobban. Többek mellett ez is kiderült a GfK Hungária Piackutató Intézet ConsumerTracking területe által felvett és feldolgozott adatokból.
Feltehetően a sok éves átlagnál hűvösebb nyári időjárásnak tudható be, hogy a GfK Hungária Piackutató Intézet adatainak tanúsága szerint 2004-ben a megelőző időszakokkal összehasonlítva kevésbé nőtt a magyar lakosság ásványvíz-, gyümölcslé és sörfogyasztása. 2003-hoz képest Magyarországon egyértelműen több ásványvizet fogyasztottak, bár ennek a növekedésnek a mértéke elmaradt a 2002-2003 közötti időszakban mérttől. Az üzletek bevételeinek a várakozásoktól való elmaradását másrészről az is okozta, hogy a fogyasztói árak 2003 és 2004 között csökkentek.

A gyártói és a kereskedelmi márkák fejlődését elemezve szembeötlő a saját márkás ásványvizek közel 50 százalékos növekedése. A táplálkozási szakértők által egészségesebbnek mondott szénsavmentes és szénsavval enyhén dúsított vizekből 2004-ben megközelítően kétszer annyit fogyasztottunk, mint egy évvel korábban szemben a szénsavas vizekkel, melyekből mindössze mintegy 8 százalékkal fogyott több, mint 2003-ban.

Üdítő és sör

A gyümölcslevek terén egyértelműen megkezdődött a magasabb gyümölcstartalmú italok térhódítása. Gyümölcslevekből 2 százalékkal kevesebbet fogyasztottunk, a 100 százalékos, prémium gyümölcslevekből azonban 8 százalékkal vásároltunk többet 2004-ben. A legalacsonyabb, 30 százalékos gyümölcstartalmat sem elérő italokból 3 százalékkal adtak el kevesebbet az üzletek. A fogyasztói árak növekedésének köszönhetően a bevételek a vizsgált terméktípusok esetében emelkedtek.

A szénsavas üdítőitalok piaca a gyümölcslevekéhez hasonló képet mutat. 2004-ben nem egészen 3 százalékkal kevesebbet adtak el az üzletek, ám bevételüket így is sikerült mintegy 1 százalékkal növelniük. A kisbolt láncoknak sikerült a legtöbbet fejlődniük ezen a téren - az előző éves értékesítési számaikat 2004-ben mintegy 3 százalékkal sikerült túlszárnyalniuk.

Sörből 2004-ben közel 9 százalékkal fogyott több, mint 2003-ban, így a 2004-es növekedési ütem nem marad el az előző évitől. Ez elsősorban az alkoholos sörök egyre nagyobb kedveltségének köszönhető - 2004-ben közel 10 százalékkal fogyott több az alkoholtartalmú sörökből, mint egy évvel korábban. Az alkoholmentes sörök ezzel szemben némileg veszítettek népszerűségükből. Az adatok tanúsága szerint a fogyasztás a meleg nyári hónapokban és a családi eseményekben bővelkedő decemberi hónapban mutat magasabb értéket.