Jövő nyártól járhatatlan lesz az M0-s

2007.12.15. 10:09
Augusztusban, amikor a kormány döntött 1000 milliárd forintnyi közlekedésfejlesztési támogatásról, Bajnai Gordon, az uniós pénzek szétosztásáért is felelős miniszter azt mondta: 2010-ig autópálya lesz az M0-s déli szektora, és elkészül az 51-es főúttól az M5-ösig egy új szakasz is. Azonban a támogatási szerződést még nem írták alá, tender csak jövő nyáron lesz, a beruházás legkorábban 2008 végén kezdődhet. Jövő nyártól így az M3-as tranzitforgalma is a mostani kétszer két sávra zúdul.

Várhatóan csak jövő nyáron írják ki a közbeszerzési tendert az M0-s déli szektorának szélesítésére, értesült az Index. Így kétséges, hogy a részben uniós támogatásból megvalósuló beruházás – amelynek során két új hidat is építenek – befejeződik 2010-re. Holott ezt valószínűsítette Bajnai Gordon augusztusban, amikor a kormány döntött a közlekedésfejlesztésre jutó nagyjából 1000 milliárd forintnyi uniós pénz szétosztásáról.

Idén elindítanák, de nem fogják

A miniszter azt mondta: 2010-ig hozzávetőlegesen 70 milliárd forint felhasználásával autópályává kívánják fejleszteni a jelenlegi M1-es autópálya és az 51-es út közötti szakaszt, illetve elkészül az 50-es főút, valamint az M5-ös autópálya közötti új M0-s szakasz is, szintén autópályává bővíthető formában. Igaz, a kormány akkor úgy tervezte, a 74,996 milliárd forintos összköltségű, az unió által százszázalékosan támogatott beruházás – legalább a közbeszerzési tender kiírásával – még idén elkezdődik.

Sőt, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség honlapján szereplő akciótervben még mindig az olvasható, hogy a projekt várható indítása 2007-ben, várható befejezése 2010-ben van. Azonban a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt.-nél megerősítették lapunk értesüléseit, miszerint idén már nem jelenik meg a tender.

A közbeszerzési eljárás elkezdéséhez szükség van a támogatási szerződésre, azt azonban eddig még nem írták alá – mondta kérdésünkre Béni Gyöngyi, a NIF szóvivője. Az állami sztrádaberuházó társaságnál elkészített ütemezés szerint így csak jövő nyáron kezdődhet a közbeszerzési tender, vagyis legkorábban 2008 végén kezdődhet az érdemi munka.

De mi is épül pontosan?

Bár korábban arról volt szó, hogy a déli szektort kétszer háromsávosra szélesítik, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség honlapján lévő tájékoztatás szerint "a projekt tartalmaz egy 2x2 sávos, 20,1 kilométer hosszú autópályává bővítést a meglévő 2x2 sávos autóút 1-1 leállósávval és a pályákat egymástól elválasztó sávval történő kiegészítésével az M1 autópálya és az 51. sz. főút között; egy 2x2 sávos, 6,3 kilométer hosszú autópályává fejleszthető autóútszakaszt az 51-es főút és az M5 autópálya között; valamint egy 770 méter hosszú Hárosi Duna, illetve egy 500 méter hosszú Soroksári Duna-hidat".

Eszerint tehát bár autópálya lenne, irányonként továbbra is csak két sávon lehetne közlekedni a déli elkerülőn (az északi Duna-hídon hasonló konstrukciót alakítottak ki, az építők azt mondják: ha a forgalom indokolja, ott a leállósáv harmadik sávvá alakítható). Ám lehet, hogy erre itt nem lesz szükség: az NFÜ-től eltérően az állami sztrádaépítő honlapján az olvasható, hogy a déli szektornak egy 11 kilométeres, az M6-os (majd elkészülő) városi szakaszát és az 51-es főutat összekötő részét 2x3 forgalmi sáv + leállósáv szélességűre fejlesztik, valamint 2x3 sávos autópályává fejleszthető, 2x2 forgalmi sávos új autóút épül az 51-es és az M5-ös között.

Bedugítják az M0-st

Az igazi probléma az, hogy várhatóan jövő nyárra elkészül az M0-s északi és keleti szakasza. Ekkortól a fővárost elkerülő gyűrű a mostani 8 helyett 13 főutat és gyorsforgalmi utat fog összekötni – M1, M2, M3, M5, M7, 2-es, 3-as, 4-es, 5-ös, 6-os, 11-es, 31-es és 51-es főutak –, ráadásul ez a szám 14-re nőhet, ha jövőre tényleg átadják az M6-os eredetileg 2006-ra tervezett városi szakaszát is. A mostaninál tehát másfélszer több út tranzitforgalmát kell elvezetni az M1 és az M5 között, holott azon a 80 km/órás sebességkorlátozású, kétszer két keskeny sávos autóút csúcsidőszakokban már a mostani forgalmat is nehezen tudja átereszteni.

Kisajátítási nehézségek Csömörnél

Ha az eredetileg tervezett, 2010-es határidőre el is készülne az M0-s szélesítése, akkor is nagyjából két évig, így azonban, a beruházás csúszásával, akár három-négy évig is állandósulhat a zsúfoltság a déli elkerülőn. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. forgalomszámlálási adatai szerint jelenleg a déli szektoron 50 439 jármű az átlagos napi forgalom, míg az M3-asnak a városhoz közeli részén – a forgalomszámlási adatok és a 10. és a 70. kilométerszelvény közötti szakaszról származnak – 42 728 jármű. Ha utóbbinak csak az egyharmadát jelenti a tranzitforgalom, akkor is 65 ezerre nő a déli szektor napi járműforgalma.

Az Y egyik szára is csúszik


Kattintson a nagyitáshoz!

A déli szektor túlterheltségét csak az enyhítheti, hogy nemcsak annak szélesítése és autópályává fejlesztése, hanem a keleti szektor és az M0-stól az M3-ashoz Gödöllőnél csatlakozó – így a tranzitforgalmat elvezető – M31-es megépítése is csúszni látszik (ez az útszakasz a térképen látható Y keleti szára). A keleti szektort eredetileg ez év végén, a nyári tervek szerint jövő májusban kellene átadni, de tulajdonszerzési problémák miatt még mindig vannak olyan szakaszok, ahol a földmunkákat sem tudták elkezdeni.

Márpedig ha a tranzitforgalomnak úgyis be kell mennie a város határában lévő M0-M3 csomóponthoz – az Y nyugati szárához –, akkor már rövidebb a most is használt Hungária körgyűrűn átjutniuk Budára, mint visszakanyarodni az M0-sra. És persze minél tovább csúszik a keleti szektor átadása, annál rövidebb ideig lesz járhatatlan a déli.

Ismét izgulhatunk 70 milliárd forintért?

Pedig ez az útszakasz mentheti meg a keleti szektornak még 2005-ben megítélt, nagyjából 70 milliárd forintnyi (284 millió eurónyi) európai uniós támogatást. A pénzt ugyanis elvesztettük volna, mert határidőre – ez év végére – nem épült meg a keleti szektor teljes, M5-ös és M3-as közötti szakasza. A programba azonban sikerült belelapátolni az M31-es építését, így a határidő 2009. december 31-re módosult.

Az M31-es építésének elkezdését korábban szintén tervezték 2007-re, ám a NIF honlapja szerint a projekt még csak most van előkészítés alatt. A sztrádaépítő tervei szerint az M31-es közbeszerzési eljárása a jövő év elején kezdődik, mondta kérdésünkre Béni Gyöngyi (idén júniusban úgy tűnt, még ez év őszén megjelenik a tender).

Számításaink szerint ez azt jelenti, hogy legkorábban 2008 közepén kezdődhet a 12 kilométeres, kétszer kétsávos, autópályává fejleszthető gyorsforgalmi út építése, ami kétségessé teszi, hogy 2009-ben át tudják-e adni a forgalomnak. Igaz, Béni Gyöngyi azt mondta: a szakértőik szerint ezzel az ütemezéssel is elkészülhet az út olyan időpontra, hogy ne kerüljön veszélybe az uniós támogatás.