Szerződéskötés után is szeretnének árat emelni

2006.08.02. 13:00
Szerződéskötés után is lehessen árat módosítani - ezért harcolnak az utaztatók, mondván, az üzemanyagárak módosulását muszáj lenne követniük. Előzőleg a fogyasztóvédők éppen azt kifogásolták, hogy az utazási irodák hirdetéseikben átverik a fogyasztót, aki csak a szerződéskötéskor tudja meg, valójában mennyit is - jellemzően többet, mint amire előzetesen számíthatott - kell fizetnie.
"Utazzon el Rhodoszra, a Hotel Ambassadorba, 1 hét repülővel, reggelivel, mindössze 70 500 forint" - hirdeti a Neckermann Utazási Szolgáltató Kft. egyik prospektusában. Az ajánlat mégsem ilyen kedvező, hiszen a hirdetésben a részvételi díj nem tartalmazza például a "kerozinpótdíjat" vagy a "kötelező" biztosítás forintban meghatározott összegét. Az út ára így jóval többe fog kerülni, mint amit a tájékoztató tartalmaz - így keződik a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének közleménye, s ennek kapcsán indított pert a Neckermann ellen, amelytől azt remélik, precedenst teremt.

Nem törvényes

Feketelista is van
A sajtóban megjelent hírekkel szemben a FEOSZ feketelistája nem a jogtalanul felszámolt kerozindíj, hanem az utazási irodák hibás teljesítései miatt készült. Nyolc utazás során a fogyasztók nem kaptak megfelelő minőségű szolgáltatást: négyágyas helyett kétágyas szobát kaptak, vagy túl kicsi szobát csótányokkal, lerobbant az autóbusz, rossz állapotban volt, amelyet helyette küldtek, volt olyan eset, amikor tíznapos korút során az autóbusz légkondija menet közben elromlott, és nem szerelték meg az autazás végéig. Ezek az esetek mind jártak a Budapesti Békéltető Testület előtt, amely határozataiban - igaz, ezek csak ajánlások - az utazások költségeinek egy részét visszfizettette az irodákkal. Az érintett irodák: Apollo Travel Utazási Iroda, Best Reisen Utazási Iroda, Dias-Zeus Travel Görög Utazási Iroda, Eunion Travel Utazási Iroda - Bella Tours Utazási Iroda, Inter Focus, Kartago Tours Utazási Iroda, Unitravel Utazási és Sportszervező Iroda.

Azzal, hogy az utazási irodák a hirdetett út árából kihagyják a járulékos költségeket, két probléma is van, mondta az Indexnek Baran Alexandra, a FEOSZ illetékese. Egyrészt jogszabályellenes, ugyanis egy 2001-es GM rendelet és a fogyasztóvédelemről szóló törvény szerint a szolgáltatás díján a szolgáltatásért a fogyasztói forgalomban fizetendő díjat kell érteni. Azt az árat, amely magában foglalja az általános forgalmi adó és a szolgáltatást terhelő más adók, illetve fizetési kötelezettségek összegét is. Ezt az árat kell feltüntetni a szolgáltatás nyújtásának vagy kínálásának helyén, azaz a hirdetésekben is.

A másik probléma, hogy az illeték, a biztosítási és kerozindíj nélküli árak nem összehasonlíthatók, így torzíthatják a versenyt. A fogyasztó nem tudja meg a hirdetés helyén a valós árat, csak akkor, ha ajánlatot kér az utazási irodában, vagy legrosszabb esetben csak szerződéskötés után, a fizetéskor.

A magyar piacon összesen 1100 utazási iroda lehet, körülbelül felük foglalkozhat a kiutaztatás valamilyen formájával, de csak 50-60 olyan cég lehet, amelyek szervezik az utakat és a többiek, csak ő ajánlataikat forgalmazzák. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint "elég elterjedt" a gyakorlat, hogy hirdetéseikben, ajánlataikban nem tüntetnek fel egyes járulékos költségeket az utazási irodák.

A FEOSZ korábban már felkereste az érintett utazási irodákat, és felhívta a figyelmüket, hogy a gyakorlatuk jogszabályba ütközik, de nem történt semmi, ekkor döntöttek a Neckermann-per elindításáról. Baran szerint a kereset célja, hogy a bíróság megállapítsa a jogsértést, és ez precedenst teremtsen. A Neckermann által jogtalanul felszámolt kerozindíjakat nem fizettetnék vissza.

Az irodák másként látják

Az utazási irodákra is érvényes rendelet szerint a feltüntetett árban mindennek benne kell lennie - ismerte el Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének (MUISZ) elnöke, aki szerint a szerződéskötésekor már az utas felelőssége is, hogy megnézze, mit tartalmaz az eredetinél esetlegesen magasabb ár.

A MUISZ-nak azonban azzal van baja, hogy a hivatkozott rendelet azt is tartalmazza, a szerződéskötés után nem lehet módosítani az áron. A szövetség már fél éve kezdeményezte a turisztikai államtitkárnál (az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium most kezdte el a rendelet módosítását), hogy változhasson, hiszen az üzemanyagár olyan tényező, amelyre az utazási irodának nincsen ráhatása. Ha a kerozin ára felmegy, és az irodának tartania kell magát a jóval korábban kötött szerződéshez, akkor veszteségesen utaztat. Molnár Gabriella az Indexnek azt mondta, ha a kerozin ára csökken menet közben, azt is érvényesítenék.

Maximum plusz tíz százalék

A kormány második félévi munkatervében szerepel az utazási és utazást közvetítő szerződésről szóló 1996-os kormányrendelet módosítása, tudtuk meg az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium sajtó és kommunikációs főosztályától. A jogszabály módosításnak egyik célja (a szervezett utazási formákról szóló 90/314/EGK irányelvnek megfelelően), hogy az üzemanyagköltség növekedése esetén az utazási vállalkozók élhessenek a részvételi díj felemelésével. Persze csak szigorú keretek között: az indulás előtt minimum 20 nappal kellene írásban tájékoztatni az utazókat, hogy emelkedett az ár, amely csak a részvételi díj 10 százalékáig módosulhatna. Az OTM szerint a rendeletet leghamarabb decemberben módosíthatják.