Biztosított biztosíték
Hasonlóan vélekedik Kerekes András, a Siesta Travel ügyvezetője is, aki nem tart attól, hogy a belföldi biztosíték komolyabb nyomot hagyna az árakon. A társaságok túlnyomó többsége a külföldi biztosítékot biztosítással oldja meg, amely mögött akkora fedezet van, hogy a biztosítóknak nem jelenthet gondot kiterjeszteni a biztosításokat belföldre is.
A rendeletváltoztatást nem a közelmúlt utazási botrányai indokolják, hanem az EU-tagság közeledése, bár a módosítás nem jogharmonizációs kényszer - mondta a Napi Gazdaságnak Székely György, a gazdasági tárca turisztikai államtitkárságának hivatalvezetője. A magyar szabályozás ugyanis néhány ponton szigorúbb, mint az uniós, így a csatlakozással a magyar irodák nem elhanyagolható versenyhátrányba kerülnének azokkal szemben, amelyek csak az EU-minimumot tartják be.
A szervező nem felelős az alvállalkozóért
A már tavaly év vége óta tartó szakmai egyeztetéseken vizsgálják az utazási biztosítékot is. Egyelőre nem dőlt el, hogy emelik-e azt, az utazási irodák szerint ugyanis jelentős túlbiztosítás lenne, ha például belevennék a charterjáratok összegét is. A módosítások nyomán könnyítésekre is számíthatnak az utazásszervezők. Jelenleg ugyanis korlátlanul felelősek az alvállalkozóikért, az unióban azonban korlátozzák a felelősséget azon szolgáltatások esetében, amelyeket nemzetközi egyezmények (másként) szabályoznak. A csődbe ment légitársaságok már megvásárolt jegyeiért például nem az utazásszervező felel a jövőben. További könnyítés, hogy a 24 órát el nem érő programcsomag értékesítéséhez a rendelet módosítása után nem kell utazásszervezői jogosítvány.