Gyöngyi
9 °C
9 °C

Miért nem utazunk ingyen?

2007.06.07. 13:03
A nagy áruházak már felismerték, hogy a drága műszaki cikkek esetén jobban járnak a 0 százalékos THM-mel, az utazni vágyók azonban kamatot fizetnek. Szinte minden utazási iroda repertoárjában szerepel az utazási hitel, mégsem reklámozzák.

Annak ellenére nem dübörög a piac, hogy szinte nincs olyan utazási iroda, amely ne tartana repertoárjában hitelt. Sok iroda abban reménykedik, hogy a hitellel magukhoz tudnak csábítani turistákat azoktól a versenytársaiktól, amelyek ezt a módszert nem alkalmazzák.

Akadnak olyan irodák is a piacon, amelyek nem új utasokat remélnek a hiteltől, hanem azt, hogy meglévő ügyfeleik sokan kényelmesebb, tehát drágább társasutazást választanak, mint hitel nélkül tennék. Idáig egyik verzió sem kecsegtet túl sok sikerrel. Igaz, ezen termékek marketingje sem tartozik a legerősebb kampányok közé.

Egyből az irodához

Az utazási hitel a személyi kölcsönnel ellentétben nem az igénylőhöz kerül, hanem az utazási irodához, amely minden ügyfélnek helyben biztosítja az ügyintézést és a legfeljebb egy órán belüli üzletkötést. Ezen konstrukciók THM-je 20 százalék körül alakul, míg az önerő mértéke 0-20 százalékra tehető. A felvehető maximális összeg általában 2 millió forint, míg a futamidő akár egy évnél hosszabb is lehet.

Az utazási hitelek népszerűségén nagyot lendíthetne, ha maximum egyéves futamidejű konstrukciókat kínálnának az irodák. Ugyanis ezáltal egy felvett hitel törlesztési ideje lejárna a következő szezonig, így akkor már "tiszta lappal" indulva lehetne folyamodni az újabbért.

Miért megy jobban az áruhitelek piaca, mint az utazási hiteleké? A fejletlen pénzügyi kultúrával még nem ért véget a történet.

Rosszul fogják fel

A nagyobb áruházakban azért kínálhatnak fogyasztási cikkeket alacsony, vagy akár nulla százalékos THM-mel, mert a kamatot és a hiteldíjat egyes nagyobb kereskedelmi cégek, leginkább a multik magukra vállalják. A kamatmentes hitelezés számukra kifizetődőbb, mint a termék árának néhány százalékos csökkentése. Hasonló mentalitás az utazási vállalkozásoknál még nem tapasztalható.

Nálunk is gyorsabban népszerűvé válna a konstrukció, ha a turisztikai cégek nem szükséges rossznak, hanem a forgalomnövelés eszközének tekintenék, és ajánlásánál fejlettebb értékesítési technikákat alkalmaznának. A hitel költségeinek átvállalása még nem elképzelhető a hazai vállalkozásoknál, ahhoz ugyanis meglehetősen tőkeerősnek kell lennie a cégnek.