Mária
-6 °C
-2 °C

A verseny lenyomta az árakat az útfelújításoknál

2006.09.27. 07:39
A nagyobb verseny miatt olcsóbban vállalják el a cégek az autópályáknál az útrehabilitációs munkákat. A 22 millió eurós megtakarítás felhasználásáról megkezdődtek a tárgyalások.

A sztrádaköltségek lefaragásával párhuzamosan az útrehabilitációs munkáknál is árcsökkenés indult meg. Míg tavaly a burkolatmegerősítések szerződéses ára meghaladta a közbeszerzési tenderben megadott becsült tervezői árat, addig az idén egyre jobban aláígértek a vállalkozók - tudta meg a Világgazdaság Street Gábortól, az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (Úkig) beruházási mérnökétől.

Az útrehabilitációs program II. ütemének három projektjét összességében a tervezői becslésre alapozott keretnél 22 százalékkal olcsóbban valósítják meg, de a napokban aláírt szerződésben a nyertes a kiírás szerinti limitnek durván a feléért vállalta el a munkát. Így az unió szakosított alapja, az ISPA által társfinanszírozott, együttesen közel 294 kilométer burkolatmegerősítés 70,3 millió euróba kerül.

A tervezett költség mintegy negyedét kitevő 22 millió eurós megtakarítás felhasználásáról megkezdődtek a tárgyalások. Az ár lefaragását az Úkig a pályáztatás idei módosításával érte el. A kiíró a közbeszerzésen egyrészt részajánlattétel benyújtását tette lehetővé, azaz a projektet 8-10 kilométeres szakaszokra bontották, ezek bármelyikére - esetenként 4-6 szakaszra - lehetett pályázni. Így ezek külön versenyeztek egymással, és részenként (ahol 11-12-en pályáztak a korábbi néhány helyett) került ki az összességében legelőnyösebb ajánlatot benyújtó nyertes.

Ezzel párhuzamosan enyhítették a versenybe lépési korlátokat (nettó árbevétel, referenciamunka). Ez azt eredményezte, hogy sokkal több volt a pályázó, a korábban nyertes nagyvállalkozók mellett a kis- és középvállalkozások (konzorciumot, illetve közös vállalkozást alapítva) is nyertek. Mindez pedig meg is hozta a várt eredményt, hiszen erős versenybe kényszerítette a "papírformás", mindig esélyesen befutónak ígérkező nagyvállalkozókat.

Ezzel a módszerrel az Úkig a meglévő keretekből több felújítást tud finanszírozni. A szakember szerint a projektek fajlagos (kilométerenkénti) költségét az eltérő műszaki tartalmak miatt nem lehet összehasonlítani.

Sokkal többet mond a felhasznált anyagok ajánlat szerinti egységnyi költségének alakulása. Az aszfaltnál például az éles verseny eredményeként a korábbi árak 40-70 százalékkal lettek olcsóbbak.

A szerződéses árak csökkenésének mikéntjéről nem szívesen beszélnek az megkérdezett nyertesek. Abban egyetértenek, hogy ez az egyre nagyobb versenynek tudható be. A projektek szakaszokra bontása révén bekapcsolódó alacsonyabb rezsivel dolgozó kisebb cégeknek árlehajtó szerepük volt - ismerte el egyikük. Elképzelhetőnek tartja, hogy esetenként veszteség árán jutottak megrendeléshez a tendergyőztesek.

Timár Gyula, a Vegyépszer elnök-vezérigazgatója szerint a versenyár sok tényezőtől függ, ezért nehéz az árakat összehasonlítani. A cég üzleti stratégiájától függ, hogy tárgyalásos eljárás esetén milyen magasról indul, és hol áll meg (egyfordulós tenderen erre nincs lehetőség). Úgy mint a futók, van, aki az elején, van, aki a végén sprintel. A győztes ár lényege, hogy azon belül meg tudja csinálni a kivitelező a munkát, és indifferens, hogy mennyivel szerepelnek az ajánlatban az egyebként szabadáras alapanyagok.