További Magyar cikkek
Április 1-jétől a korábbi terveknél kevesebb útszakaszra terjesztik ki a matricásítást – értesült a Világgazdaság. A kamionok (D4-es kategória) után 28 főút összesen 35 szakaszán kell fizetni – derül ki a szaktárcának az útdíjfizetés kiterjesztéséről utolsó egyeztetésre küldött, a napilap birtokába került rendelettervezetből.
E szerint nemcsak a 12 tonnánál nehezebb járművek számára szűnik meg 15 autópálya- és hat autóútszakasz ingyenes használata, hanem minden 3,5 tonna felettinek (D2-es, D3-as) is. A három említett kategóriában közlekedőknek csak az M0-s és a sztrádák fővárosi bevezető szakaszai lesznek díjmentesek. A személyautók egyelőre „megmenekültek”, számukra minden változatlan marad.
Információik szerint továbbra sincs döntés az ellenőrzés mikéntjéről. A szaktárca ezzel valószínűleg meg akarja várni a végleges listát, azaz hogy hol és hány szakaszra terjesztik ki a matricásítást. Így az első időben megúszhatják a bliccelők – vélik szakmai körökben –, hiszen az április 1-jei bevezetésig új beszerzésekre már nem sok idő marad. Elképzelhetőnek tartják, hogy a kontroll megvalósításához a sztrádákról is átcsoportosítanak eszközöket. Négyféle ellenőrzési módszer, illetve ezek elegyítése jöhet szóba: a fix és a mobil kamerás, a mobil csoportos (a díjas szakaszok le- és felhajtóinál), illetve a tereléses módszer.
A hosszas lobbizás és sok kompromisszum eredményeként megszületett tervezet értelmében a teherautóknak és az autóbuszoknak fizetniük kell az autópályák jelenleg ingyenes városi elkerülő szakaszaira, egyebek között az M1-es Győrt, illetve Mosonmagyaróvárt, az M3-as Hatvant és Nyíregyházát, az M35-ös Debrecent, az M5-ös Kecskemétet, az M7-es Székesfehérvárt elkerülő szakaszára is. A fuvarozók számára díjas lesz továbbá például az M15-ös, az M2-es (Budapest–Vác), az M4-es Budapest–Üllő), az M9-es (a 6-os és az 51-es főút között), valamint az M70-es használata is.
A szaktárca a díjrendszer kiterjesztésétől elsősorban a kamionok főutakról autópályákra terelését szeretné elérni, hiszen a 12 tonnánál nehezebb járművek gyakran okoznak balesetet a településeken átmenő utakon, és gyorsabban romlik miattuk az útburkolat is. Információink szerint nem is számítanak a bevétel ugrásszerű növekedésére. Ezt látszik igazolni, hogy a díjasítás évközi kiterjesztésével számolva a D4-es kategória éves matricaeladása ugyan megugrott az idén, de a tavalyinál jóval kevesebb heti fogyott.
Az idén 35 milliárd forintot meghaladó matricabevételt terveztek; tavaly ez az összeg 28,7 milliárd forint volt. Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. kezelésében lévő úthálózat teljes hosszán jelenleg a díjas szakaszok aránya 73, a díjmentes szakaszoké pedig 27 százalék.
Díjfizetős szakaszok (D4-es kategóriás járművek számára, főutak egyes szakaszain)
1. számú főút, Almásfüzitő
2. számú főút, Vác–Rétság
3. számú főút, Kápolna–Kerecsend
4. számú főút, Szolnok
4. számú főút, Újfehértó–Nyíregyháza
6. számú főút, Szentlőrinc–Szigetvár
8. számú főút, Várpalota–Veszprém
8. számú főút, Ajka–Devecser
8. számú főút, országhatár
10. számú főút, Budapest–Pilisvörösvár
21. számú főút, Salgótarján–Bátonyterenye
26. számú főút, Miskolc–Sajószentpéter
33. számú főút, Tiszafüred–Hortobágy
38. számú főút, Tokaj–Rakamaz
42. számú főút, Mezőpeterd–országhatár
43. számú főút, Szeged
44. számú főút, Lakitelek–Tiszaug
47. számú főút, Hódmezővásárhely–Szeged
51. számú főút, Kiskunlacháza–Dömsöd
52. számú főút, Solt–Dunaföldvár
53. számú főút egyes szakaszain
55. számú főút, Baja–Alsónyék
56. számú főút, Bátaszék–Mohács
61. számú főút, Cece–Simontornya
63. számú főút egyes szakaszain
71. számú főút, Balatonvilágos–Balatonkenese
71. számú főút, Keszthely
75. számú főút, Alsópáhok–Zalaapáti
81. számú főút, Székesfehérvár–Sárkeresztes
81. számú főút, Bakonysárkány–Kisbér
84. számú főút, Jánosháza–Sárvár
85. számú főút, Győr
85. számú főút, Kóny–Csorna
86. számú főút, Egyházasrádóc–Körmend
86. számú főút, Mosonmagyaróvár–Jánossomorja