Biztosítás miatt drágább lesz a nyaralás

2001.06.27. 10:54
Jelentősen megdrágíthatja a szervezett turistautakat az a törvénymódosítás, amely a Gazdasági Minisztériumban készül - tudta meg az Index. Ennek lényege, hogy az utazási iroda köteles lenne külön-külön minden egyes utasának javára biztosítást kötni. Egy másik, már elfogadott és ősszel életbe lépő passzus szintén növeli a költségeket és a biztonságot. A biztosító persze azzal köt szerződést, akivel hajlandó, így egy rakás rossz hírű cég tönkre mehet.
Várhatóan ősszel kerül a Parlament elé az az előterjesztés, amely kötelezővé tenné az utazási irodáknak az úgynevezett inszolvenciabiztosítást. Ennek az a lényege, hogy a biztosítás kedvezményezettje ezentúl nem az iroda, hanem az utas lenne, és a biztosítás a teljes befizetett összegre vonatkozna: tehát ha az iroda bármilyen okból nem tud teljesíteni, akkor a biztosítók száz százalékban megtérítenék a turistának okozott kárt.

Egyre jobb az utasoknak

Jövőre drágább lesz a nyaralás
A tavalyi utaztatási botrányok miatt már 2000 végén felvetődött inszolvenciabiztosítás ötletét a Gazdasági Minisztériumban (GM) most ismét elővették. Az Indexet a GM turisztikai helyettes államtitkárságán arról tájékoztatták, hogy az előterjesztésükkel az 1995-ös biztosítási törvényt szeretnék módosítani. A javaslat egyértelműen az utazók érdekeit védené, az új biztosítási mód például garanciát jelentene a pórul jártak hazautazási költségeinek, valamint az előleg visszafizetésére.

Ősszel mennek neki

Jelenleg a GM a Pénzügyminisztérium állásfoglalására vár, ahol még tanulmányozzák a javaslatot. A PM sajtóosztályán azt mondták az Indexnek, hogy a javaslat a biztosítási törvény amúgy is aktuális őszi módosítása kapcsán kerülhet majd a Parlament elé.

Drágulnak az utak

Ez a típusú biztosítási formula sok európai országban ismert - mondta az Indexnek Darvas Gábor, a Magyar Biztosítók Szövetsége utasbiztosítási tagozatának vezetője. A szakma ugyanakkor világszerte megosztott (Németországban például egyre több biztosító igyekszik ebből az üzletágból kihátrálni), így Magyarországon sem támogatják egybehangzóan a társaságok az új biztosítások bevezetését. Darvas szerint az, hogy a törvény esetleges módosítása miatt kötelező lesz olyan szerződéseket (is) kötni, amelyeknek az utasok a kedvezményezettjei, körülbelül 3-6 százalékkal drágítja majd az utazásokat.

Jön a Nagy Evolúciós Rosta

Darvas Gábor egyébként korainak tartja az inszolvenciabiztosítások kötelező bevezetését. Úgy látja, a körülbelül ezerszereplős utazásszervezési piac még korántsem "letisztult", így sok utazási iroda kerülhet lehetetlen helyzetbe, ha egyes biztosítók nem lesznek hajlandók az irodával megkötni a kötelező szerződést. Több nyugat-európai országban ugyanis az a gyakorlat, hogy - szerződéskötés előtt - a biztosítók legalább 5 évre visszamenőleg ellenőrizhetik az utazásszervezők pénzügyi műveleteit, amire Magyarországon jelenleg nem is lenne törvényi felhatalmazásuk.

Az eddigi szigorítások is felnyomják az árakat

Az inszolvencia bevezetése nélkül, a már korábban elfogadott változtatások is nehéz helyzetbe hozhatnak néhány irodát. Badacsonyi György, az Utazási Irodák Szövetsége kommunikációs bizottságának elnöke kérdésünkre elmondta: a tavalyi botrányok után alkotott szabályok már érvényesek a most alakuló irodákra, és ősztől vonatkoznak a már létezőkre. Ez a rendszer megköveteli, hogy az utazásszervezők az esetleges kártalanítás érdekében letétet helyezzenek el, bankgaranciát mutassanak fel, vagy kössenek szerződést egy biztosítóval. Ez egyrészt komoly terhet jelenthet a kisebb irodáknak, és emellett megdrágítja az utakat. Badacsonyi szerint még nem lehet megtippelni a drágulás mértékét, mert ez attól függ, hány szereplő marad talpon, és hogyan változik piac.