Mátyás
8 °C
11 °C

Az adóktól függ az üzleti ajándékok sorsa

2003.10.29. 08:45
Csökkenő forgalom jellemzi Magyarországon az exkluzív üzleti ajándékok piacát az áfa-visszatérítésre vonatkozó szabályozás változása óta. Bővülést az internetes vagy külföldi értékesítésből remélnek a forgalmazók.
Érezhetően visszaesett a forgalom a reprezentációra vonatkozó adószabályozás megváltozása óta, az áfa-visszatérítés megszűnésével - mondta a Napi Gazdaságnak Nagy László, a Music Express Kft. (ME) gazdasági vezetője. Az ME kifejezetten cégeknek szóló és a hagyományos bolti forgalomban nem megtalálható díszdobozos cédéket és CD-ROM-okat árul.

Korábban többet adtak el

Ügyfélkörük 4-5 ezresre tehető és a legkisebb vállalkozásoktól a legnagyobbakig terjed; e társaságok általában méretüktől függően különböző mennyiségben rendelnek ajándékot. Éves szinten 60-120 ezer darabot értékesítenek komolyzenei cédét, díszgyertyákat és magyar vonatkozású CD-ROM-ot tartalmazó csomagjaikból; néhány évvel korábban még ennél lényegesen többet is el tudtak adni - mondja Nagy.

A lemezeken hallható művek újrakiadási jogát licencszerződés keretében szerezte meg az ME, a csomagok többi összetevője saját gyártásban készül. A megrendelő cégek egy része ragaszkodik a saját arculatának megjelenítéséhez, és a külföldi partnereknek szánt ajándékok esetében gyakori kérés a magyaros jelleg kidomborítása. Nem ritka az sem, hogy a megrendelő képviselője maga választja ki, hogy Beethovennel vagy éppen Liszttel szeretné meglepni üzleti partnerét.

Nem számít bővülésre

Az online értékesítés ezen a piacon még kevéssé elterjedt, Nagy a teljes forgalom 2-3 százalékára teszi. Terjeszkedésre ad lehetőséget ugyanakkor a külföldi értékesítés: az ME egy ideje folyamatosan kap megrendeléseket Horvátországból, Romániából és Szlovákiából.

A fő irányt az értékesítésben a telemarketing és a bejáratott ügyfélkapcsolatok jelentik. Nagy nem számít a piac jelentős bővülésére addig, amíg a mostani szabályozás érvényben van. Véleménye szerint a hasonló profilú versenytársak azért nem tudtak gyökeret ereszteni még a magyarországi üzletiajándék-piacon, mert szűk azon potenciális megrendelők köre, amelyek a jelenlegi feltételek mellett sokkal nagyobb összeget képesek költeni reprezentációra.