Sorozatos nehézségek a vámkezeléseknél

2004.05.19. 08:08
Május 1-je óta kritikán aluli a vámkezelés - állítják érintett vállalkozások. A cégek képviselői torlódó rakományokról, bürokratikus problémákról, a számítógépes rendszer nehézségeiről, nem egységesen értelmezett szabályokról beszélnek. A vámosok szerint a többi új uniós országban is akadozva tanulják a felek az új szisztémát, de a helyzet javul.
Senki sem gondolhatta komolyan, hogy egyik napról a másikra gond nélkül át lehet állni az európai uniós vámrendszer alkalmazására - jelentette ki Kovács Csaba, a VPOP vámprojektvezetője. Hiába harmonizáltuk már szinte teljes egészében a magyar vámjogot, a csatlakozás pillanatában 70 ezer oldalnyi új joganyag "zúdult ránk" - tette hozzá. Bár a vámosok szimulációs gyakorlatokkal igyekeztek felkészülni a május 1-je utáni állapotokra, a problémák az éles helyzetekben mutatkoztak meg. Mindez nem egyedi magyar sajátosság, a gondokkal a többi új EU-tag éppúgy küszködik, mint mi. Az első héten előfordult, hogy Lengyelországból, sőt Belgiumból és Németországból is hoztak hozzánk elvámolásra szállítmányt - mondta a szakember, cáfolva a vélekedést, hogy a hazai vámkezelési állapotok elriasztják tőlünk a gazdálkodókat.

Túl komlplikált

Ezt a pesszimista előrejelzést Sipos László, a Magyar Vámügyi Szövetség elnöke fogalmazta meg, aki szerint "kaotikusak" az állapotok. Két héttel a csatlakozás után felszabadítatlan konténerek, rakott teherautók tömegei és a miattuk vagyonokat fizető címzettek elkeseredettsége jelzi az elhibázott intézkedéseket - vélekedett. Mindez érthetetlen, mert töredékére esett a vámeljárást igénylő forgalom aránya. Szerinte az egyik fő gond, hogy későn születtek meg a jogszabályok, nem volt idő a felkészülésre. Az új számítógépes rendszer sem működik tökéletesen. Több probléma forrása, hogy túlságosan komplikálttá váltak az ügyintézések, a procedúrák, és nem elég rugalmasak a pénzügyőrök. Megmagyarázhatatlan, miért kell az engedély megújításához a régi ügyfeleknek is bemutatniuk az azonosításukra szolgáló dokumentumokat (cégkivonat, adóhatósági nyilatkozat és egyebek), amikor már "arcról is ismerik őket a pénzügyőrök". Sipos László nem érti, miért nincs pontosan megfogalmazva, mit tartalmazzon a bankgarancia, így gyakori a hibás szöveg, amit nem fogadnak el vámbiztosítékként.

Kovács Csaba szerint valóban nehezíti a helyzetet, hogy későn jöttek ki a jogszabályok, ám arról szó sincs, hogy lecsökkent a vámosok munkája - szögezte le. Az első héten még ugyanannyi volt a vámeljárást igénylő áru, mint a csatlakozás előtti időben, hiszen az unióból származó, de vámfelügyelet alatt lévő árukat ugyanúgy kellett vámkezelni (vámfizetés nélkül, de már az uniós szabályok szerint), mint a harmadik országos forgalmat. Csak fokozatosan "futnak ki" ezek az áruk, addig velük is van tennivaló.

Lassúbb rendszer

A számítógépes rendszer valóban lassúbb az indokoltnál - ismerte el a szakember -, de hamarosan orvosolják a bajt. Azt figyelembe kell venni, hogy uniós kötelezettségeink miatt a vámkezelés során számos adatot alaposan ellenőrizni kell, s az adatbázisban új információkat is szerepeltetni kell - hívta fel a figyelmet. Mindazonáltal az exportszállítmányok 15-20 perc alatt átesnek a vámvizsgálaton, az importra 30-40 perc szükséges. A lassúságot egyébként az is okozza, hogy a gazdálkodók saját szoftverei még nem tökéletesek, így gyakran kézzel kell kitölteni a dokumentumokat.

A tevékenységi engedélyeket csak úgy adhatják ki a vámosok, ha minden szükséges dokumentumot becsatolnak a kérelmezők - reagált Kovács Csaba a vádra, hogy nem elég rugalmas a testület. Hiába az évtizedes ismeretség, nem lehet szubjektív alapon kiadni a kért engedélyt. A hibás bankgarancia is gyakran oka annak, hogy késlekedik a vámolás - tette hozzá -, itt is köti pénzügyőröket a jogszabály, csak pontos szövegezésű vámbiztosítékot fogadhatnak el. Azt elismerte a vámprojekt vezetője, hogy hoszszan elhúzódott a jogalkotó és a bankszövetség egyeztetése például arról, hogy milyen időtartamra szóljon a bankgarancia.