Judit
-2 °C
8 °C

A vásárlóknak nem fontosak az akciók

2004.01.22. 12:21
Az élelmiszervásárlást befolyásoló tényezők közül legfontosabb az árszínvonal és az áruk frissessége, minősége. Utána következik a választék, továbbá az udvarias és gyors kiszolgálás - derül ki a Gfk Piackutató Intézet felméréséből.
Az élelmiszervásárlást befolyásoló tényezők közül legfontosabb az árszínvonal és az áruk frissessége, minősége. Utána következik a választék, továbbá az udvarias és gyors kiszolgálás - derül ki a Gfk Piackutató Intézet felméréséből. Legkevésbé lényeges a boltválasztásnál általában a magyar vevők számára a lehetőség a bankkártyás fizetésre, az üzlet parkolójának mérete. Meglepő módon a szolgáltatásokat, akciókat és promóciókat is alacsonyan értékelik a fogyasztók.

Kisboltban költünk a legtöbbet

A háziasszonyok legnagyobb része még mindig kis boltban költi el a legtöbbet élelmiszerre. Második helyen a hipermarket áll, majd a diszkont következik és a szupermarket. A kis bolt a fő bevásárló hely a megkérdezettek 34 százaléka számára. Kiemelkednek közülük a havi nettó negyvenezer forintnál kisebb jövedelmű háztartásban, továbbá a húszezer lakosúnál kisebb településen élők.

A hipermarketet jelölte meg legkedveltebb bolttípusa gyanánt a válaszadók 29 százaléka. Főleg 40 év alatt, havi 120 ezer forint nettó jövedelem feletti háztartásokban, illetve Budapesten és Pest megyében adják ki hipermarketben élelmiszerre a legtöbb pénzt. A diszkontot tartja fő bevásárló helynek a háziasszonyok 21 százaléka. Köztük legnagyobb arányban a 60 év felettiek és a budapestiek. Ennél a bolttípusnál a döntés gyakran nem a vevőkön múlik, hanem azon, hogy működik-e a lakóhelyük közelében diszkont.

Az ár a legfontosabb

Szupermarketben adja ki élelmiszerre a legtöbbet a háziasszonyok 11 százaléka. Szintén a budapestiek és a diplomások körében nagyon népszerű ez a bolttípus. Megjegyzendő, hogy a bolttípusok kedveltsége véleményeken alapul, és nem a piaci részesedéseket tükrözi, hanem a vásárlási szokásokat. Hipermarketben leggyakrabban vásárolt termékek a mosó- és tisztítószereken kívül az alapvető élelmiszerek, mint például a liszt és a cukor. Szupermarketben a mosó- és tisztítószerek mellett leggyakrabban említették a teát és a kávét.

Kis boltban veszik leggyakrabban a tejet és a tejterméket, a friss kenyeret és a péksüteményt. A diszkontban legtöbbször vásárolt kategória az alapvető élelmiszer a teával és a kávéval együtt. A szaküzletek jelentősége általában csökken. Friss húst, továbbá zöldséget és gyümölcsöt azonban még mindig sokszor vesznek hentesnél, illetve zöldségesnél. Az élelmiszervásárlást befolyásoló tényezők közül az árszínvonalat tartják legfontosabbnak a havi negyvenezer forintnál kisebb nettó jövedelmű háztartásban élők. Az áru frissessége és minősége különösen Közép- és Dél-Dunántúlon, valamint az ötvenezer lakosúnál nagyobb vidéki városokban számít. A választék legnagyobb mértékben a havi 80 -120 ezer forint közti jövedelemmel rendelkező háztartásokban élők számára fontos.