Vilma
-7 °C
4 °C

Többet költünk vásárláskor

2006.10.18. 11:18
A GfK Hungária Piackutató Intézet legfrissebb, a hazai kiskereskedelem 2006. első félévi helyzetét elemző Kereskedelmi analízisek tanulmánya szerint a szupermarketek piacrésze stabilizálódik, a kisboltok együttes súlya csökkent, míg a hipermarketek és cash&carry üzletek piacrésze stagnál. Az egy alkalommal elköltött összeg nőtt, egyre több vásárló jár autóval bevásárolni, és a kártyás fizetések továbbra is a hipermarketekre a legjellemzőbbek, ahol az összforgalom mintegy 30 százalékát adja e készpénzkímélő eszköz.

A hazai kiskereskedelem piaci szereplőiről, az egyes értékesítési csatornák forgalmában bekövetkezett változásokról, trendekről, az egyes üzlettípusok vásárlóiról, illetve vásárlási szokásaikról a GfK Hungária Piackutató Intézet 2000 óta készít felmérést 2000 háztartás megkérdezésével.

Az adatok tanúsága szerint 2006 első félévében mintegy 64 milliárd forinttal több bevételt realizált a hazai kiskereskedelem, mint egy évvel korábban. A tény mögött az enyhén csökkenő vásárlási gyakoriság mellett a növekvő átlagos vásárlásonkénti költés áll. Míg 2005 első félévében egy vásárló átlagosan 1588 forintot fizetett a kasszánál alkalmanként, addig 2006 első hat hónapjában ez az úgynevezett kosárérték 1647 forintra növekedett. Az egyes csatornák között e tekintetben persze jelentős különbségek figyelhetők meg: ez a mutató a legalacsonyabb értéket a független kisboltokban, a legnagyobb értéket pedig a cash&carry üzletekben éri el.

Láncba szerveződve

A modern kereskedelmi csatornák - hipermarketek, szupermarketek, diszkontok és cash&carry üzletek - piaci súlya az előző év azonos időszakához képest mintegy 1,6 százalékponttal (57,7 százalékról 59,3 százalékra) emelkedett. A hipermarketek piacrésze nem nőtt tovább, stabilan 23,9 százalék körül alakul. A láncba szerveződött kisboltok piacrésze már eléri a közel 15 százalékot (14,9 százalék), ugyanakkor a független kisboltok piaci súlya 14,7 százalékra csökkent.

A bevásárlások zöme a változatlanul a pénteki és szombati napokra koncentrálódik: az összbeszerzések mintegy 40 százaléka e két napon realizálódik. Számottevő vasárnapi bevásárlás továbbra is csak a hipermarketekben és a cash&carry üzletekben mérhető.

Délelőtti kosarak

"A napi fogyasztásicikk-vásárlási alkalmak mintegy 67 százaléka továbbra is a délelőtti 9-12 óra közötti időszakra tehető. Az hogy a teljes napi forgalomnak csak 59 százaléka esik ezekre az órákra jelzi, hogy átlagosan valamivel kisebbek ezek a délelőtti kosarak" - mondta el Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking menedzsere.

Bár a gyalogos vásárlások még mindig túlsúlyban vannak - az összes vásárlás mintegy 67 százalékát így intézik a vásárlók -, ez csupán az értékbeli összforgalom 47 százalékát teszi ki. Az autós bevásárlások szerepe a korábbi tendenciáknak megfelelően újra növekedett - a 2006. január-júniusi időszakban az összes napi besbeszerzés értékének kétötöde (41 százalék) ilyen beszerzésekből származott.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.