Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

A vendéglősök többsége nem törődik a szabályokkal

2004.09.08. 14:40
Nem csökken a szabálytalanságok száma a vendéglátó helyiségekben. A Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség idén kétszer annyi vendéglátó helyiséget vizsgált meg, mint tavaly. A tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a vendéglősök nem törik magukat a szabályok betartására, bár tudják, hogy főszezonban több az ellenőrzés.
Sokkal több bírságot szabott ki a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség az idei ellenőrzések során a vendéglátó helységekre, mint tavaly. Igaz kétszer annyi ellenőrzést is végeztek. A fogyasztóvédők szerint a vendéglátósok nem tesznek meg mindent annak érdekében, hogy betartsák a jogszabályi előírásokat, pedig tudják, hogy a főszezonban szigorúbb az ellenőrzés. Az elmúlt időszakban évente hat-tíz százalékkal több kifogás merült fel - tájékoztatta az Indexet a felügyelőség.

Lejárt termékek

A fogyasztóvédők az idén kétszer annyi vendéglátó helyiséget ellenőriztek, mint tavaly. Emiatt kétezerrel nőtt azoknak az egységeknek a száma, ahol valamilyen szabálytalanságot talált a hivatal. A melegkonyhás egységek ellenőrzésénél a legtöbb szabálytalanságot - összesen 23 százalékot - a hitelesített mérőeszközök hiánya miatt állapították meg a felügyelők.

A melegkonyhás egységek ötödénél fordult elő, hogy a fagylaltokat, adagolható jégkrémeket szabálytalanul, 72 órán túl értékesítették. Egy debreceni vállalkozónál például a 12 pultban lévő fagylaltból 11-nek a 72 órás fogyaszthatósági ideje lejárt, közülük egyet már tizedik napja árusítottak.

Szinte minden tizedik vendéglátó helyen intézkedni kellett a szakosítatlan tárolás (12 százalék), a tiltott lefagyasztás (10 százalék), és a gyógyüdülő, üdülőhelyeken, valamint az I. és II. kategóriás egységeknél a két idegen nyelvű ét- és itallap hiánya (8 százalék) miatt.

Túlszámláznak és mást hoznak

Általános tapasztalat volt, hogy az üzemeltetők a bárokban, borozókban, ital-boltokban és kocsmáknak a fogyasztót nem tájékoztatták a teljes étel- és italválasztékról az üzlet bejáratán kívül.

A vizsgált üzletek közel 30 százalékában a fogyasztónak nem a megnevezésnek megfelelő minőségű röviditalt, illetve gyümölcslevet szolgáltak ki. Az ártájékoztatón például konyakot, pálinkát jelöltek, de gyengébb minőségű "valamilyenízű" szeszes italt szolgáltak ki, illetve gyümölcslevet jelöltek és helyette nektárt vagy gyümölcsitalt kapott a vendég.

A próbavásárló felügyelőket - 244 esetben károsították meg. A fogyasztóvédők szerint a melegkonyhás vendéglőkben a közel 100 forintos túlszámolás szinte előre bekalkulálható, míg az egyéb nem melegkonyhás egységeknél és a cukrászdáknál közel 50 forintos vásárlói megkárosítással számolhatunk.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!