Aláírták az M7-es szerződést a Viadommal

2006.09.15. 15:39
A Nemzeti Autópálya Zrt. pénteken bejelentette: aláírták a szerződést az M7-es utolsó, Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közötti szakaszára a Viadom vezette konzorciummal. A tender hat indulójából ötöt kizártak, ezek közül négy megtámadta a döntést. A szerződést mégis megkötötték, azt ugyanis nem tiltotta meg a jogorvoslati kérelmet elbíráló döntőbizottság.

A Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. aláírta az M7-es Balatonkeresztúr-Nagykanizsa közötti, 35,5 kilométeres szakaszának megépítéséről szóló kivitelezési szerződést a Porr-Viadom-Terrag-Asdag alkotta PVT-M7 Konzorciummal pénteken. Béni Gyöngyi, az NA Zrt. szóvivője elmondta: a tender eredményét az öt vesztes konzorcium közül négy megtámadta a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KDb). A bizottság azonban nem tiltotta meg ideiglenes intézkedéssel az NA Zrt.-nek a tegnap esti határidőig, hogy szerződést kössön a nyertes konzorciummal.

Napokon belül munkába állnak

A kivitelezők várhatóan már a következő napokban felvonulhatnak gépeikkel az építési területre, és elkezdődhet a munka. A beruházásnak - noha a korábbi tervekben még 2006-os, majd 2007-es dátumok is szerepelnek - 2008. május 31-ig kell befejeződnie. Béni Gyöngyi szerint a mostani szerződéskötés és a gyors munkakezdet ennek garanciája lehet.

Az M7-es tenderen hat konzorcium indult, a pályázat kétfordulós volt. Az első körben a Viadom vezette konzorcium adta a legdrágább ajánlatot 49,9 milliárd forinttal, ezt a másodikra jelentősen, 43,7 milliárd forintra csökkentette. Azonban ennél az ajánlatnál is volt két olcsóbb, ám ennek nem volt jelentősége: a tender elbírálói előbb négy, majd a miniszteri felülvizsgálat után mind az öt további pályázót kizárták.

Októberben lesz döntés

A KDb elnöki titkárságán elmondták: a hét elején először a Strabag-Hídépítő konzorcium, majd a Betonút-Vegyépszer konzorcium támadta meg beadványával az NA Zrt. döntését, mely két ügyet a KDb egyesítette. Ennek tárgyalását október 4-re tűzte ki a döntőbizottság, amely várhatóan október 11-én hozza meg határozatát, bár ezt a határidőt tíz nappal meghosszabbíthatják.

Pénteken újabb két beadvány érkezett a KDb-hez. Ezúttal az osztrák Granit és a szlovák Doprastav konzorciuma, és a Swietelsky-Bilfinger konzorcium kifogásolta meg az NA Zrt. múlt heti döntését. Arről egyelőre a KDb nem döntött, hogy az újabb kettő panaszt összevonják-e a korábbi beadvánnyal, illetve önállóan tárgyalja a testület.

Az unióhoz is fordulhatnak, hiába

Reményik Kálmán, az NA Zrt. elnök-vezérigazgatója az eredményhirdetéskor közölte: kezdetben a tenderdokumentációt 14 pályázó vásárolta meg, ám csak hatan jelentkeztek, és végül az eljárásban a nyertes maradt versenyben, egyedül érvényes ajánlatával. A sztráda így is jóval olcsóbban épülhet meg - kilométerenként 1,23 milliárd forintért -, mint a korábbi beruházásokban. A fajlagos főpályaár 611,5 millió forintra jött ki kilométerenként, míg például az M0-ás 4-es számú főút és M3-as autópálya közötti szakasza 684 millió forintba kerül.

A tenderről kizárás ellen tiltakozók akár uniós jogorvoslatot is kérhetnek, ám az ezzel kapcsolatos újságírói felvetésre a tender eredményhirdetésén Reményik Kálmán azt mondta: a döntést természetesen ott is meg lehet támadni, ám annak kétséges az eredménye. Mire az EU bírósága döntést hoz, az érintett autópálya-szakasz valószínűleg már megépül. Az pedig nehezen elképzelhető, hogy az unió az eredeti állapot helyreállítására kötelezné az NA Zrt.-t - tette hozzá a vezérigazgató.