Olcsóbb lett az ásványvíz

2005.06.24. 10:36
Évek óta csökken az ásványvizek átlagára: az elsősorban a kereskedelmi, azaz az üzletláncok saját márkái által diktált ütem, hozzájárul a piac folyamatos növekedéshez. A szénsavas vizek ára közel húsz, a menteseké több mint húsz százalékkal lett alacsonyabb két év alatt.
A tavaly május és idén június közötti egy évben több mint 640 milló liter ásványvíz fogyott el Magyarországon, a piac forgalma elérte a 30 milliárd forintot - állapítja meg az ACNielsen elemzése. Az intézet szerint az ásvánvízpiac két jellemzője az eladások évek óta tartó növekedése és a csökkenő átlagár. Amíg a szénsavas ásványvíz literenkénti bolti átlagára 55 forint volt 2003 májusában, addig az idén májusban már csak 46 forint. A szénsavmentes vizek átlagára még nagyobb mértékben, literenként 77-ről 61 forintra csökkent ugyanabban a kétéves időszakban.

Tesco víz

Az árak csökkensésének fő oka, hogy a bolti forgalmon belül a kereskedelmi márkás ásványvizek mennyiségi részaránya 25-ről 36 százalékra emelkedett 2003 május és 2005 május között. Ezen egyébként is alacsony árkategóriába tartozó vizek ára ráadásul csökkenést is az elmúlt két évben. Tavalyelőtt májusban egy liter szénsavas, illetve szénsavmentes kereskedelmi márkás ásványvíz átlagára egyaránt 37 forint volt, idén májusban viszont előbbié 28, utóbbié 31 forintra esett vissza.

Szénsavasat iszunk

Bár az eladási adatok szerint egyre népszerűbb a szénsavmentes víz, ezek részaránya a növekedéssel együtt is csak 25 százalékos. Az úgynevezett enyhe vizek részaránya mindössze 5 százalék, míg a domináns, szénsavban dús változaté 70 százalék.

Az ízesített ásványvizek iránt mérsékelt a kereslet mindössze egy százalékkal részesednek a teljes forgalomból. Az ízesített vizeken belül toronymagasan vezet a citromos, 76 százalékos arányával, míg az őt követő narancs és szőlő csak öt százalék alatti részesedéssel bír. A sima vizekével párhuzamosan az ízesített ásványvizek átlagára is csökken. A szénsavasoké 141 forint/liter-ről két év alatt 98 forint/liter-re esett vissza idén májusra. Ugyanebben az időszakban a szénsavmentes ízesített ásványvizeké 282-ről 244 forintra ment le.

Hipermarket mint lelőhely

Az ásványvíz két fő beszerzési forrása a hipermarket és a diszkont. Erre a két bolttípusra jut ugyanis az eladások közel kétharmada. (Előbbire 34, utóbbira 29 százalék jut az idei májusi adatok alapján). Tendencia a koncentráció növekedése. Regionálisan legkedveltebb az ásványvíz Budapesten és Pest megyében. Legkevésbé pedig az ország északkeleti öt megyéjében (Nógrád, Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar). Ugyanis a lakosság 28 százaléka él a fővárosban, továbbá Pest megyében, ugyanakkor az ottani boltokban adják el az összes ásványvíz 40 százalékát. Északkeletre az ország lakóinak 24 százaléka jut, de a régió piaci részesedése ásványvízből csak 16 százalék.

A palackok mérete szerint legnépszerűbb a másfél literes, amelyre az értékesített mennyiség háromnegyede jut. A két literes részaránya egy ötöd, míg a kis kiszerelések közül a fél literes mondhatja magáénak a legnagyobb részesedést, két százalékot.