Business Talks '24
Üzleti konferencia
A fogyasztás hússzorosára nőtt a 90-es évek eleje óta, akkor 3 liter, tavaly 60 liter ásványvizet ivott meg egy ember egy évben. Az egy főre jutó fogyasztás 2010-re 85 liter lesz - prognosztizálja az Agrár Európa Kft. tanácsadó cég tanulmányában.
A Fővárosi Ásványvíz- és Üdítőipari Rt. kommunikációs vezetője, Barta Zsolt a távirati irodának elmondta, Ausztriában tavaly 80-90, Francia- és Olaszországban 130 liter volt az egy főre jutó ásványvíz-fogyasztás. Magyarországon, ha meleg marad a nyár, az idén a 70 litert is elérheti ez a mennyiség, pár éven belül pedig az ausztriai szintre nőhet.
Az ásványvizek, a szénsavas üdítőitalok, valamint a gyümölcslevek között az idén az ásványvíz várhatóan átveszi a vezetést az eddig domináns szénsavas üdítőktől. Magyarországon az ásványvíz-fogyasztás az elmúlt két évben 36 százalékkal bővült. Barta Zsolt szerint, nem érzékelhető éles határvonal az európai uniós csatlakozás után, sem a piac szerkezete, sem a fogyasztási szokások nem változtak hirtelen, inkább egy több éve tartó folyamatról van szó.
Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanács főtitkára elmondta, a magyar piacon az import aránya továbbra is csekély, becsült adat szerint az éves forgalomnak csupán 5 százaléka. A szállításnak a termék árához viszonyított költsége olyan magas, hogy nem éri meg a behozatal.
Magyarországon, a szódavíz tradíciói miatt, egyelőre dominál a szénsavas ásványvíz forgalma, de ez is változik, egyre népszerűbb a szénsavmentes változat. Jelenleg a szénsavas és szénsavmentes víz eladási aránya 85-15 százalék, míg Franciaországban 90 százalékban szénsavmentes vizet isznak - mondta Barta Zsolt.
A fő fogyasztók ugyan még mindig a városlakók, de ahogy a kínálat nő, a fogyasztók köre is bővül. Megjelentek a regionális márkák, valamint a hipermarketek saját termékei, amelyek olcsóbb áraikkal mára nagy részesedést követelnek a piacon. Míg a nagy múltú márkákból 99-109 forint 1,5 liter, ezek 39-59 forintba kerülnek.
Business Talks '24
Üzleti konferencia