Melinda, Vivien
2 °C
8 °C

Növekszik az ásványvíz-fogyasztás

2005.07.29. 08:09
Az ásványvíz- fogyasztás jelentős növekedésére számítanak a gyártók és forgalmazók Magyarországon, ennek megfelelően árbevételük emelkedését remélik 2005-ben. A mostani kánikula nagyban hozzájárul ehhez: az ilyen forró napokon a gyártóknak háromszor akkora megrendelést kell teljesíteniük, mint egy átlagos téli napon.
Az ACNielsen felmérése szerint Magyarországon a 2004 június-2005 május közötti időszakban az ásványvíz kiskereskedelmi értékesítése mennyiségben meghaladta a 640 millió litert, a forgalom értéke pedig a 30 milliárd forintot.

A fogyasztás hússzorosára nőtt a 90-es évek eleje óta, akkor 3 liter, tavaly 60 liter ásványvizet ivott meg egy ember egy évben. Az egy főre jutó fogyasztás 2010-re 85 liter lesz - prognosztizálja az Agrár Európa Kft. tanácsadó cég tanulmányában.

A Fővárosi Ásványvíz- és Üdítőipari Rt. kommunikációs vezetője, Barta Zsolt a távirati irodának elmondta, Ausztriában tavaly 80-90, Francia- és Olaszországban 130 liter volt az egy főre jutó ásványvíz-fogyasztás. Magyarországon, ha meleg marad a nyár, az idén a 70 litert is elérheti ez a mennyiség, pár éven belül pedig az ausztriai szintre nőhet.

Az ásványvizek, a szénsavas üdítőitalok, valamint a gyümölcslevek között az idén az ásványvíz várhatóan átveszi a vezetést az eddig domináns szénsavas üdítőktől. Magyarországon az ásványvíz-fogyasztás az elmúlt két évben 36 százalékkal bővült. Barta Zsolt szerint, nem érzékelhető éles határvonal az európai uniós csatlakozás után, sem a piac szerkezete, sem a fogyasztási szokások nem változtak hirtelen, inkább egy több éve tartó folyamatról van szó.

Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanács főtitkára elmondta, a magyar piacon az import aránya továbbra is csekély, becsült adat szerint az éves forgalomnak csupán 5 százaléka. A szállításnak a termék árához viszonyított költsége olyan magas, hogy nem éri meg a behozatal.

Magyarországon, a szódavíz tradíciói miatt, egyelőre dominál a szénsavas ásványvíz forgalma, de ez is változik, egyre népszerűbb a szénsavmentes változat. Jelenleg a szénsavas és szénsavmentes víz eladási aránya 85-15 százalék, míg Franciaországban 90 százalékban szénsavmentes vizet isznak - mondta Barta Zsolt.

A fő fogyasztók ugyan még mindig a városlakók, de ahogy a kínálat nő, a fogyasztók köre is bővül. Megjelentek a regionális márkák, valamint a hipermarketek saját termékei, amelyek olcsóbb áraikkal mára nagy részesedést követelnek a piacon. Míg a nagy múltú márkákból 99-109 forint 1,5 liter, ezek 39-59 forintba kerülnek.