Hedvig
9 °C
24 °C

A Volánbuszt is szorongatják a fapadosok

2007.06.11. 08:04
Kapcsolódó cikkek (1)
Közelebbi nagyvárosok, így Bécs és Krakkó mellett az olasz és horvát tengerparti üdülőhelyeket vette célba a Volánbusz, a korábbi, hosszú távú nemzetközi járatokat a fapados légitársaságok versenyképtelenné tették.

A Volánbusz nemzetközi utasforgalma 2003 óta folyamatosan csökken, a forgalmi és kereskedelmi változások nyomán a kereslet és kínálat mára kiegyenlítődött. A társaság nemzetközi utasforgalma 2006-hoz képest azonban várhatóan nő, az idén mintegy nyolcvanezer jegy eladásával számolnak.

A járatracionalizálás következményeként a jövedelmezőség javul, a nemzetközi járatok üzemeltetése 2006 óta újra nyereséges - mondta lapunknak Fajcsák Lajos forgalmi és kereskedelmi igazgató. Az utóbbi három évben jelentősen átalakult a nemzetközi közlekedés: globálisan megnőtt a nemzetközi utak iránti kereslet, miközben az utazási szokások - elsősorban a fapados légitársaságok előretörésének köszönhetően - döntően megváltoztak. (Az olcsó légi út mellett szól, hogy például egy-egy párizsi vagy londoni utat akár tízezer forintból ki lehet hozni, miközben lényegesen rövidebb időt kell magára az utazásra fordítani.)

Minderre a Volánbusz is reagált. A cég a hosszú távú, kevésbé kihasznált vonalain megszüntette vagy ritkította a járatait. Nincs például már stockholmi járat, amelynek üzemeltetése a 2200 kilométeres távolság miatt nem volt gazdaságos; de megszűnt a közvetlen Zürich-Basel járat is, átszállással viszont a korábbi heti egyszeri alkalom helyett napi egy járattal van lehetőség utazni. Ezzel párhuzamosan a Volánbusz a fókuszba az ezer kilométer alatti desztinációkat helyezte: a tengerparti üdülőhelyeket (Rovinj, Porec, Opatija, Zadar, Split, Jesolo, Lignano, Bibione, Rimini, Riccione, Cattolica), valamint a közeli országok nagyvárosait (Bécs, Krakkó) célozta meg.

Esetenként rövidítette a járatokat: míg korábban Rómába vagy Nápolyba is el lehetett jutni a társaság járműveivel, addig most csak Firenzéig viszik az utasokat, de - a Eurolines partnercégekkel együttműködve - átszállásos továbbutazást is felkínálnak. Emellett járatösszevonásokhoz átszállási csomópontokat alakítottak ki: egy-egy autóbuszba összevonják Budapest, Bécs és Pozsony utaskörét, és így szállítják Bécsből Londonba, Amszterdamba vagy Párizsba az utasokat, szintén partneri együttműködések keretében. Bővítették az igénybe vehető kedvezmények körét is, ezáltal a buszos utazás versenyképes a fapados légitársaságok áraival. A kínálat évről évre bővül: 2007 egyik fő újdonsága a Montenegro Expressz, amelyre 19 900 forintért lehet retúrjegyet venni. Az olaszországi Lignano, Jesolo útra a teljes árú menettérti jegy 21 900 forint, a horvátországi Split, illetve Rovinj pedig 17 900 forintba kerül. (A viamichelin.com számításai szerint autóval 210 euróba kerülne egy menettérti út, az üzemanyagár és az autópályadíj figyelembe vételével Splitbe, míg egy jesolói oda-vissza útért 162 eurót kellene kifizetni.)