Vilma
-7 °C
4 °C

Dán szuperexpressz Mátészalkára

2001.07.06. 11:49
Lehet, hogy pár év múlva nem lesz könnyű eldönteni: francia, spanyol vagy máltai vonattal utazzunk Mátészalkára. Az Európai Unió ugyanis sürgetni kezdte a tagországok vasútjait, hogy ne korlátozzák a versenyt, és nyissák meg hálózatukat a konkurencia előtt. A dolog meglepte a magyar vasutasokat, hiszen korábban sokkal lassabb tempójú piacnyitásról volt szó - tudta meg az Index.
Kemény figyelmeztetést küldött az Európai Bizottság az olasz állami Ferrovie dello Statónak (FS), hogy engedje be a konkurenciát a sínekre, vagy durva bírságra számíthat. A bizottság azzal fenyeget, hogy "a közeljövőben" a többi tagország vasúttársaságai is sorra kerülnek - írja a BBC. Az indoklás: a monopólium sérti a verseny szabadságát, megfosztva az utasokat a nekik megfelelő szolgáltatás és ár megválasztásának lehetőségétől.

Húzzál a sínemről!

A konkrét konfliktus onnan ered, hogy az FS tíz éve nem engedi, hogy a német GVG személyszállító járatokat indítson különböző németországi városok és Milánó között. A GVG azt állítja, hogy szolgáltatása színvonalasabb lenne, a menetidő pedig az eddiginél egy órával rövidebb. "A visszautasítás a domináns piaci helyzettel való visszaélés" - mondta ki a bizottság.

Aki nem nyit, jól megbüntetik

Az FS két hónapot kapott, hogy válaszoljon a bizottság kifogásaira. Ha továbbra is ellenáll, elvileg akár éves forgalmának 10 százalékát kitevő bírságot is kaphat, bár a gyakorlatban az ilyen jellegű bírságok jóval alacsonyabbak. A vasút akkor lesz dinamikus és vonzó, ha érvényesük a verseny - mondja az EU.

Váratlan gyorsítás

A bizottság aktivitása meglepte a MÁV-ot, mivel eddig sokkal lassabb piacnyitási menetrendről volt szó

. A tagországoknak 2003 március 15-éig kellene megnyitni a transzeurópai hálózathoz tartozó nagyobb vonalaikat az áruszállító vonatok előtt, a teljes nyitás határideje pedig 2008 - mondta az Indexnek Lovas József, a MÁV nemzetközi főosztályának vezetője. A személyszállításban pedig még egyáltalán nincs konkrét határidő kitűzve, ebben a témában még csak tárgyalások folynak

Tornából reméljük, felmentve

A csatlakozási tárgyalások közlekedési részét elvileg be kellett volna fejezni az első félévben, de ez nem sikerült határidőre. A magyar félnek az az elképzelése, hogy néhány - talán 5-6 - évre részben felmentést kér a piacnyitási kötelezettség alól. Ez azt jelentené a gyakorlatban, hogy csatlakozás után csak a piac bizonyos részét - 15-20 százalékát - engednék át a konkurens teherfuvarozóknak, majd évente egyre nagyobb szeletet. A MÁV egyébként nehezen tudna versenyezni a korszerűbb vonatokkal bíró nyugati társaságokkal.

Sokba kerül a személy

Lovas arra számít, hogy később is inkább a hosszabb távú, nemzetközi járatoknál lesz igazi verseny az áruszállításon kívül. Az országon belüli, rövid távú személyszállítás ugyanis általában csak hatalmas állami támogatással működik. Nálunk az utasok például a valós költségeknek csak 30 százalékát fizetik ki a jegyárral.