Márciusban tendert ír ki a gazdasági tárca a ferihegyi gyorsvasút megépítésére. A tervek szerint az első szerelvények 2010-ben indulnak majd a Keleti pályaudvarról Ferihegy 2-re. Már az idén – június elejétől – lesz azonban vasúti összeköttetés Ferihegy 1 és a Nyugati pályaudvar között.
A gazdasági tárca márciusban írja ki a ferihegyi gyorsvasút beruházásának koncessziós tenderét. A tervek szerint 40 milliárd forintba kerülő beruházások 2008-ban kezdődnek el, és 2010-ben indul az első szerelvény. Az utasok várhatóan 1500 forintért válthatnak jegyet a Keleti pályaudvar és a Ferihegy 2 terminál közötti 18 perces útra – mondta el Mosóczi László, a MÁV vezérigazgató-helyettese.
18 perc alatt Ferihegy 2-re
A gyorsvasúthoz kapcsolódó beruházások megvalósítását vállaló magánbefektetőknek a húszéves koncessziós időszak alatt évente 2,8 milliárd forint rendelkezésre állási díjat fizet az állam. A költségeket az első években nagyjából három-négyezer forintos jegyár fedezné, a különbözetet az utasok által fizetendő 1500 forinthoz képest a költségvetés állja jegyártámogatás címén. Ez az első évben 4,2 milliárd forintot tenne ki.
A MÁV-nál úgy kalkulálnak, hogy az utasok növekvő száma miatt a későbbiekben az általuk fizetett jegyár is elegendő lenne a gazdaságos üzemeltetéshez. Ezért a tervek szerint a jegyártámogatás mértéke fokozatosan csökken, majd megszűnik. A 2007–2027 közötti koncessziós időszak alatt átlagosan évi 3,5 milliárd forint kifizetését vállalja az állam a gyorsvasúthoz kapcsolódóan.
A Budapest Airport szerint is megalapozottak a növekvő utasszámra vonatkozó elvárások: 2006-ban 4,5 százalékkal, 8,2 millióra nőtt az utasok száma az előző évhez képest, 2010-re pedig 12 millióan veszik igénybe Ferihegyet.
A gyorsvasút megépüléséig a MÁV ez év június elejétől vasúti összeköttetést biztosít a Ferihegy 1 terminál és a Nyugati pályaudvar között. Nem állítanak be új szerelvényeket, hanem a Budapest-Cegléd vonalon idáig is rendszeresen közlekedő vonatok állnak majd meg a közvetlenül a Ferihegy 1 mellett lévő új állomáson. A jegy ára nem lesz több 300 forintnál.
Az állomás kiépítését végző Colas Dunántúl Zrt. május közepére végzi el az új peronok és az új felüljáró megépítését. Továbbá vállalják 12 km vágányhálózat kicserélését, illetve az ehhez tartozó felsővezeték kiépítését. Ez része a Budapest–Ferencváros– Vecsés vonalszakasz felújításának, amely 21,3 millió euróba kerül, és az összeg felét az unió biztosítja.